‘Prachtig vak met ongelooflijk veel kansen’

“Het is prachtig met ondernemers mooie gesprekken te voeren, medewerkers te begeleiden, mezelf te ontwikkelen en leiding te geven aan een groeiend gezond bedrijf dat bruist van de energie”, aldus Marco Gregoor van Heilbron nv en Mandaat ‘serviceproviding’ uit Doetinchem dat in negen jaar tijd groeide van vijftien naar ruim honderd medewerkers.

Marco Gregoor (40) is precies de helft van zijn leven werkzaam in de inanciële sector. Hij begon op twintigjarige leeftijd in een zorgwinkel en werkte vervolgens bij Univé en Nationale-Nederlanden. Vlak voor de crisis, in 2007, kocht hij zich op verzoek van Frank Germans in bij Heilbron.

De visie die het bedrijf in 2007 had, is in feite niet veranderd. Die visie is samengevat in het woord GROEI dat staat voor: Gezamenlijk, Rendement, Ondernemend, Eficiënt en Innovatief. “In 2007 zagen we duidelijk in dat de toenmalige verdienmodellen op het gebied van hypotheken, pensioen en aov hun langste tijd hadden gehad. We wilden het anders doen dan de rest. Bovendien hebben wijzelf de crisis altijd beschouwd als het begin van de nieuwe economie. We zijn gegaan voor een nieuwe hoogwaardige manier van dienstverlening in alle branches.”

Heilbron heeft 80 procent zakelijke klanten (van een bakkerswinkel tot de corporates). Het kantoor telt 11 buiten- en 25 binnendienstmedewerkers. De omzet stijgt van 1,7 miljoen euro in 2007 naar rond de 9 miljoen euro in 2016. Daarnaast werken er bij volmachtbedrijf annex serviceprovider Mandaat inmiddels 77 mensen. Over 2016 wordt 25 miljoen euro aan volmacht-inkomen verwacht. De groei is deels autonoom en deels door de overname van assurantieportfefeuilles waar Gregoor eindverantwoordelijk voor is. “Dat veel advieskantoren het in deze voor hen lastige tijden voor gezien houden, heeft ons geen windeieren gelegd.”

“Onze bedrijfsilosoie is in feite simpel. Op de particuliere markt is er op productniveau niet heel veel differentiatie te bieden. Als adviseur is het dan lastig om het verschil te maken. Voor particulieren hebben we daarom gekozen voor snelheid in dienstverlening. Met de software AWI van CTS kunnen particuliere adviseurs snel producten vergelijken en aanvragen. We kunnen garanderen dat de consument bij ons altijd het beste aanbod krijgt. Daarmee maak je wel het verschil. Voor bedrijven zetten we nadrukkelijk in op topkwaliteit van dienstverlening.”

Aantrekkelijk

Een van de uitdagingen van een snel groeiend kantoor is het vinden van goed personeel. Gregoor legt uit dat veel jonge talenten de regio verlaten, gaan studeren in de grote steden en niet meer terugkeren. “We merken dat dit een steeds groter probleem aan het worden is. Aan de andere kant staan we bekend als een gezonde en snel groeiende onderneming wat aantrekkelijk kan zijn voor bestaande adviseurs uit deze regio. We hanteren hier gelijke salarisschalen en maken hierop geen uitzondering. We maken het mee dat adviseurs die een hoger inkomen gewend zijn er toch voor kiezen bij ons

‘Bedrijven bieden we topkwaliteit, particulieren snelheid’

te werken en zelf de champagne meenemen. Daar zijn we best trots op. Het heeft te maken met onze uitstraling. Hier werken blije mensen. Het bruist bij Heilbron.”

Heilbron heeft samenwerking gezocht met het project WESP (WerkgeversServicePunt), een initiatief van onder meer een aantal Achterhoekse gemeenten en het UWV om werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen. “Ieder jaar proberen we vijf mensen in dien st te nemen. Dit doen we natuurlijk uit maatschappelijke betrokkenheid, maar we zien ook dat het werkt. Gemiddeld blijven er twee tot drie mensen per jaar bij ons in dienst.”

Verzuimacademy

Heilbron heeft onder meer een Verzuimacademy opgericht. “Hier leggen we de nadruk op conceptueel adviseren, zoals bijvoorbeeld de begeleiding van reïntegratietrajecten. Juist dan kun je je meerwaarde als adviseur bewijzen. Dit is niet voor iedereen weggelegd. Natuurlijk komen ook productkenmerken en gesprekstechnieken aan bod.

“Ook intern hebben we baat bij deze opleiding. Als we mensen aannemen – en dat doen we gelukkig zelf – letten we vooral op talenten, karakter, leergierigheid, mensgerichtheid. Van verzekeringskennis is doorgaans geen sprake. Daar zorgt onze eigen Academy dan voor.”

Accent op preventie

Naast eindverantwoordelijke voor de aankoop van portefeuilles, de samenwerking met advieskantoren en de informatietechnologie is Gregoor ook verantwoordelijk voor alle nieuwe zakelijke klanten. “Het is prachtig om met ondernemers te sparren. Ook dat maakt het vak zo boeiend. Hoe ziet de onderneming er uit, waar lopen ze tegen aan, welke problemen hebben ze? Ze zijn al snel geïnteresseerd als ik duidelijk kan maken dat we een aantal problemen daadwerkelijk gaan oplossen.”

“Interessant is het preventievraagstuk. Vaak bieden adviseurs een pleister aan op een wond. Wij willen er echter steeds meer voor zorgen dat de pleister helemaal niet meer nodig is. Dan heb je het over echte toegevoegde waarde. We zijn tal van ideeën aan het uitwerken. Wat een fantastisch vak hebben we toch.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
"Michael de Nijs meest invloedrijk in financiële sector"

"Michael de Nijs meest invloedrijk in financiële sector"

Michael de Nijs (Alpina Group) is de nieuwe nummer 1 in de RiFD Top 100 van meest invloedrijke personen in de financiële adviessector. Hij neemt het stokje...

Menselijke factor cruciaal bij overnames

Menselijke factor cruciaal bij overnames

(Roy van den Anker, Alpina Group, in VVP-Special Fusies & Overnames 2022) Dit jaar werk ik 25 jaar in het intermediaire kanaal van de verzekeringsbranche....

Naast werknemer ook bedrijf vitaal houden

Naast werknemer ook bedrijf vitaal houden

(Uit katern Zorg en Verzuim in VVP 4-2021) Met interventies via de zorgverzekering kun je zeker duurzame inzetbaarheid van werknemers bevorderen. Onbegrijpelijk...

Doe waar je goed in bent

Doe waar je goed in bent

(Roy van den Anker, Heilbron Leusden, in VVP-special Business Support 2021) Onlangs mocht ik deelnemen aan een PE-bijeenkomst met als thema klantbelang centraal....

Mandaat lanceert nieuwe digitale aanvraagstraat

Mandaat lanceert nieuwe digitale aanvraagstraat

Mandaat, het assuradeurenbedrijf van de Heilbron Groep, heeft een nieuwe digitale aanvraagstraat gelanceerd voor al haar inkomensproducten. Hiermee is volgens Mandaat...

Laat je niet gek maken

Laat je niet gek maken

(Uit VVP 6-2020) Overnames en deelnemingen tuimelen momenteel over elkaar heen in de intermediaire markt. Maar laat je niet gek maken, noch als kopende noch als...

Volmachtkantoor beoordelen op meer dan alleen rendement

Volmachtkantoor beoordelen op meer dan alleen rendement

Rob Scholten: ‘Het gaat om meer dan alleen het rendement van een volmachtkantoor.’ Professionaliteit heeft een prijs, dat moeten volmachtgevende...

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Marco Gregoor laat op zijn smartphone een berichtje zien dat hij ontving van de fabrikant van zijn auto: de accuspanning is laag. “Dat is de digitale transformatie...

Kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

Kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

(Uit VVP 02 - 2019) Sucsez Groep (onder andere Heilbron, Verzuimeconoom, Mandaat Assuradeuren en Upiva) is dankzij overnames snel gegroeid. Maar hoe komen die overnames...

Klant profiteert van overnames

Klant profiteert van overnames

“Een grote omzet opent meer deuren dan een omzet van een paar miljoen.” Dat is eenvoudig gezegd de ratio achter de overnames die Heilbron pleegt, aldus...