Praktijkvoorbeelden business innovation

Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende initiatieven in de branche. VVP spitte de juryrapporten door op zoek naar innovatie die het podium niet haalde maar daarom niet minder interessant is.

Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent vier categorieën: Duurzame Ontwikkeling, Klantbelang, Ketenefficiency en Verzekerbaarheid. Natuurlijk kan er in elke categorie maar één winnaar zijn (de winnaars worden altijd bekend gemaakt tijdens de traditionele Adfiz Nieuwjaarsbijeenkomst, in 2025 op 9 januari). Maar in de juryrapporten zijn veel meer vernieuwende initiatieven te vinden. Het leuke daarvan is dat je merkt dat er veel meer innovatie plaatsvindt dan je misschien wel eens denkt.

Wel valt op dat het doorgaans de verzekeraars zijn die de innovatie bieden, volmacht- en advieskantoren worden maar zelden genoemd. In het oorspronkelijke Prestatie Onderzoek beoordeelden Adfiz-leden de performance van verzekeraars, vandaar misschien nog steeds de focus op de maatschappijen. Maar gevolmachtigden en adviseurs doen toch ook aan innovatie? Misschien dat een naamsverandering helpt? In bijvoorbeeld Adfiz Business Innovation Onderzoek?

Duurzame ontwikkeling

In de categorie Duurzame Ontwikkeling ging Florius (Duurzame Innovatie) dit jaar met de eer strijken. Verder genomineerd (twee keer) NN, met Klimaat acceptatieteam en Zorggenoot. Wij focussen ons hier op de andere initiatieven die het juryrapport noemt.

Aegon: Auto gemaakt en boom geplant

Toelichting: hoewel Aegon alleen samenwerkt met herstellers die een duurzaamheidskeurmerk hebben, vraagt een schadereparatie toch altijd iets van de natuur. Daarom plant Aegon bomen voor elke auto die gerepareerd wordt bij schadeherstel.

a.s.r. – In drie stappen duurzaam

Met de campagne ‘In drie stappen duurzaam’ wil a.s.r. adviseurs ondersteunen om woningverduurzaming bespreekbaar te maken bij klanten. Hiervoor worden tips en tools ter beschikking gesteld van de adviseur. Klanten met een hypotheek bij a.s.r. kunnen een gratis woningscan laten uitvoeren door een externe partij.

a.s.r. – Klimaatroute

Samen met de organisatie Klimaatroute richt a.s.r. zich op bedrijven die hun pand willen verduurzamen. Met behulp van een quickscan worden de verduurzamingsmogelijkheden in kaart gebracht. De ondernemer krijgt een jaar begeleiding van Klimaatroute bij het verduurzamen van het bedrijfspand.

a.s.r. – eMood

Sinds de coronatijd is het aantal werknemers dat (deels) thuis werkt fors toegenomen. Om de werkgever meer inzicht te geven in hoe deze werknemers zich voelen en hoe zij in hun vel steken, biedt a.s.r. de Employee Mood Monitor (eMood). Door middel van een wekelijkse korte enquête krijgen leidinggevenden op teamniveau inzicht in hoe werknemers zich voelen.

Movir – HalloSlaap

Een fors percentage van de dodelijke auto-ongelukken wordt veroorzaakt omdat chauffeurs slaperig achter het stuur zitten. Movir heeft, in samenwerking met Adfiz-lid ABW, de dienstverlening aan werkgevers met chauffeurs uitgebreid met het programma van HalloSlaap. HalloSlaap biedt chauffeurs een digitale slaapscan, een masterclass slaap en een groepstraject.

NN – Human Capital Planner

Met de Human Capital Planner van NN krijgt een werkgever met een verzuimverzekering bij NN beter inzicht in de verzuimcijfers van het bedrijf. Naast een benchmark van de eigen verzuimcijfers met cijfers uit de branche, biedt NN ook tips van experts om verzuim te verkorten en te voorkomen.

NN – Preventiepakket

Specifiek voor het MKB biedt NN het Preventiepakket. Dit pakket biedt (preventieve) arbo-ondersteuning door een viertal geselecteerde arbodiensten aan de werkgever. Het gaat om dienstverlening als een Preventie Coach, een Preventie Scan, mentale ondersteuning voor werknemers en hogere vergoedingen bij de inzet van preventieve interventies.

NN – Energie Opslagsystemen (EOS)

Zowel voor de particulier als voor de ondernemer kan het aantrekkelijk zijn om de eigen opgewekte energie op te kunnen slaan en op een later moment te kunnen gebruiken. NN verzekert kleine opslagsystemen (tot 20 kWh) standaard mee.

Categorie klantbelang

In deze categorie was Dazure de winnaar met ‘GoedIdee VoogdijVerzekerd’. De andere twee genomineerden waren NN met ‘SUAG-koppeling’ en Summa Adviesgroep met ‘Europa hartzeker’. Andere initiatieven uit het juryrapport:

Achmea – Personenschade Schade-in-kaart-tool

In samenwerking met Slachtofferhulp Nederland helpt Achmea Personenschade mensen met licht letsel na een verkeersongeval met een online tool aan informatie en biedt ze hulp. De tool geeft een verkeersslachtoffer regie en zelfstandigheid. De waarde van de tool is dat mensen met licht letsel en hun adviseur een transparant en duidelijk inzicht wordt geboden op welke manier ze recht hebben op vergoedingen en wat ervoor nodig is de vergoeding te krijgen.

De Vereende – Autoverzekering via RDW

De Vereende heeft samen met de RDW het initiatief genomen om eigenaren van onverzekerde motorvoertuigen zo goed mogelijk te helpen. De RDW benadert

‘Er vindt veel meer innovatie plaats dan je misschien wel eens denkt’

Loket verzekerbaarheid duurzame innovaties

Adfiz heeft haar Meldpunt uitgebreid (en vernieuwd) met een loket voor de verzekerbaarheid van duurzame innovaties. Adfiz: “Dat is nodig omdat duurzame ontwikkeling een beweging is waarbij veel innovatie komt kijken. Soms kan dat tot problemen leiden omdat nieuwe risico’s zonder betrouwbare schadestatistieken vaak lastig te verzekeren zijn. Ook bewezen keurmerken en veiligheidseisen ontbreken vaak nog.

“Veel voorkomende voorbeelden van nieuwe risico’s zijn energie-opslagsystemen en alternatieve accutechnieken, houtbouw en producten van duurzame stoffen als cellulose en lignine. Diverse verzekeraars hebben intussen aparte schadedesks ingericht om voor deze risico’s met maatwerk in veel gevallen toch verzekeringsoplossingen te bieden. Toch ontvangen we nog ad hoc signalen van leden dat zij veel moeite ondervinden om zo’n innovatief risico onder te brengen of helemaal geen dekking vinden. Daarom openen we - als onderdeel van het Meldpunt Adfiz - een speciaal loket om deze signalen gestructureerd uit de markt op te halen. Dit geeft een reëel beeld van de omvang en biedt kansen om waar nodig samen met verzekeraars te zoeken naar (schaalbare) oplossingen.”

klanten die onverzekerd een auto hebben, dreigt hen hiervoor te beboeten. Als de klant aangeeft geen verzekeraar te kunnen vinden, stuurt het RDW de persoon direct door naar een aan het traject verbonden adviseur uit de database van de Vereende.

Doelbeleggen – Samen doelbeleggen

Doelbeleggen biedt in haar productvoorwaarden de maximale flexibiliteit in het uitkeringsproces. Klanten hoeven hun keuze voor de uitkering niet direct voor 20 jaar of langer vast te leggen. Klanten zitten niet vast aan een vaste uitkering, een vaste looptijd of andere ‘beperkingen’. De mogelijkheid wordt geboden om het uitkeringsproces aan te passen aan veranderingen in de financiële situatie van de klant, zijn gezondheid of andere levenszaken.

NN – Woonproduct duurzaam herstel

Nationale-Nederlanden biedt de mogelijkheid te kiezen voor een woonproduct met duurzaam herstel als default, waarbij de klant een korting op de premie ontvangt. In geval van schade vindt herstel plaats via het eigen Duurzaam herstelnetwerk. Ook wordt 10% overdekkingswaarde aan de klant geboden als deze investeert in duurzame verbeteringen na schade. Door inzet van een eigen herstelnetwerk die voldoen aan het ‘groen gedaan’ keurmerk, is er controle over het herstel proces, de kwaliteit en de kosten.

NN – Productieverlies zonnepanelen

Particuliere klanten krijgen binnen de opstalverzekering bij een gedekte gebeurtenis een vergoeding voor de gemiste opbrengsten van de zonnepanelen tot maximaal 26 weken na de schade (zonder maximum bedrag).

Categorie ketenefficiency

TAF met ‘Inkomensverklaring’ was de winnaar in de Categorie Ketenefficiency. De andere genomineerden: Dazure met ‘Een modern acceptatieproces met AI’ en Nationale-Nederlanden met ‘Automated call logging’. Het juryrapport vermeldt verder:

‘Duurzame ontwikkeling is een beweging is waarbij veel innovatie komt kijken’

a.s.r. – salariskoppeling

Het doel van dit project is om voor zoveel mogelijk werkgevers automatisch gegevens te ontsluiten en verwerken. De klant en/of de adviseur hoeft gegevens niet meer handmatig door te geven. Zo hebben klanten enerzijds het gemak omdat er geen dubbele invoer gedaan hoeft te worden, zijn alle medewerkers die in de salarisadministratie staan verzekerd en verkleint dit de kans op fouten.

NN Schade Intermediair – Aplaza transactiekoppeling

Met Aplaza faciliteert Nationale-Nederlanden de automatische verwerking van documenten en berichten. Met de transactiekoppeling voor particuliere en zakelijke schadeverzekeringen zet ze een volgende stap. Hiermee wordt onnodig handmatig werk voorkomen, dubbele verwerking, invoer etcetera.

NN Schade Intermediair – Claims – digitaal schadedossier

Via het ‘online schadedossier’ deelt NN het claimdossier en kan ze samen met de adviseur de schade soepel afhandelen. NN geeft de adviseur real-time inzicht in de afhandeling en status van het dossier, verkort de communicatielijnen want er is minder contact nodig via telefoon en e-mail. NN zorgt daarmee voor het efficiënter inrichten van de ‘claimsketen’.

NN Bank – Digitale dienstverlening op adviseur.nn.nl

Bij Nationale-Nederlanden kunnen adviseurs veel online, veilig en avg-proof regelen op hun persoonlijke online omgeving adviseur.nn.nl. Er is realtime inzicht in de actuele status van het aanvraagproces van een hypotheek. Ook kan een adviseur er gemakkelijk een voorbespreekzaak indienen. Daarnaast biedt NN verschillende digitale mogelijkheden die het beheer van lopende hypotheken vergemakkelijken. Bijvoorbeeld online een extra aflossing regelen voor de klant, een nieuwe woningwaarde uploaden of een hypotheekoverzicht downloaden.

NN Schade Intermediair – Optimalisatie output – digitale documenten

Nationale-Nederlanden zet in op vereenvoudigen van de digitale output, inclusief de koppeling met Aplaza, zodat digitale documenten beter herkenbaar zijn, onnodige formulieren in (deel)processen worden voorkomen en er verwijzingen zijn naar juiste documenten op portalen middels linkjes. Hiermee wordt het percentage uitval geminimaliseerd, wordt de output aangepast naar de behoefte van de individuele adviseur en zorgt NN daarmee voor efficiency in de ondersteuning van de adviseur.

Stad Holland Zorgverzekeraar – Aansluiting op Aplaza

Stad Holland Zorgverzekeraar zorgt door de aansluiting op Aplaza ervoor dat de prolongatieberichten en de bijbehorende documenten digitaal uitgewisseld kunnen worden met het intermediair. Daarmee heeft het intermediair in zijn eigen administratie een actueel beeld van zijn klanten bij Stad Holland. De adviseur hoeft dit niet meer zelf handmatig aan de eigen administratie toe te voegen. De adviseur kan hierdoor vragen van zijn klant beter beantwoorden. De adviseur kan hiermee zijn eigen beveiligde omgeving voor zijn klanten verrijken.

Categorie verzekerbaarheid

NN met ‘DataSmart’ was de winnaar in deze categorie. Genomineerd waren ook a.s.r. met ‘Overstromingsdekking secundaire waterkeringen’ en de Vereende met ‘Portacabinverzekering voor gevluchte Oekraïners’. Het juryrapport noemt als verdere initiatieven:

a.s.r. – Circulaire recycling propositie

Als gevolg van de energietransitie zijn er steeds meer bedrijven in Nederland hun producten gaan hergebruiken of afval gaan verwerken in hun productieproces.

Met de nieuw geproduceerde (half)fabrikaten en/of producten willen ze bijdragen aan de circulaire economie. Deze nieuwe risico’s wil a.s.r beter verzekerbaar maken met de Circulaire Recycling Propositie.

a.s.r. – Elektrisch landmaterieel

Door een tekort aan data en ervaring over elektrisch aangedreven werkmaterieel is dit risico moeilijk verzekerbaar. Door specifieke preventie-eisen te ontwikkelen maakt a.s.r. machines die af-fabriek elektrisch zijn aangedreven of achteraf professioneel en volgens de geldende normen zijn omgebouwd, verzekerbaar.

De Goudse – Het LiDAR wateraccumulatiemodel

Met het LiDAR wateraccumulatiemodel is het mogelijk om in enkele seconden op afstand te bepalen of er water op een dak kan blijven liggen. Hiervoor is een algoritme ontwikkeld waarmee bepaald kan worden of een dak voldoende afschot heeft en of er kuilen in het dak zitten waarin water kan blijven staan.

De Goudse – Bedrijfsprofiel voor EMA-adviseurs

Het bedrijfsprofiel is een tool die op één overzichtelijke pagina alle informatie biedt die nodig is ter voorbereiding van het klantgesprek. Van bedrijfs- en pandinformatie tot streetview beelden om het pand te bekijken en van branche- en cao-informatie tot de meest gekozen preventiemaatregelen.

NN Schade Intermediair – Houtbouw, zakelijk en particulier

Houtbouw is in opkomst. Dat heeft te maken met de lagere milieubelasting, circulariteit en een kortere bouwtijd door het vooraf fabriceren (prefab) van delen. Dit levert nieuwe risico’s op op het gebied van (brand) veiligheid. Door onderzoek en maatwerk maakt NN deze houtbouw verzekerbaar.

MS Amlin – Hagel preventie

Door klimaatverandering neemt het aantal en de intensiteit van hagelbuien toe. Om schade aan gewassen en oogst te voorkomen, worden in de fruitsector hagelnetten ingezet. Amlin is met een leverancier van dergelijke netten in gesprek gegaan om deze toepassing ook beschikbaar te maken voor automotive bedrijven en zo hagelschade aan voertuigen te voorkomen. Op die manier kan de hageldekking (in het geval er toch nog schade ontstaat) zonder eigen risico en in veel gevallen zelfs met een korting op de totale premie worden aangeboden.

NN Inkomen Collectief – WW Aanvulling

Met de versobering van de WW is de uitkeringsduur van de WW teruggebracht van maximaal 38 maanden naar een uitkering van maximaal 24 maanden. De WW Aanvulling verlengt deze periode met maximaal veertien maanden. Met de WW Aanvulling biedt NN werkgevers en caopartijen een alternatief naast de oplossing die Stichting Private Aanvulling WW en WGA (PAWW) biedt.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Innoveren met oog voor de mens

Innoveren met oog voor de mens

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...

Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...

Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever

Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever

"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving  ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...

Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur

Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur

Tijdens de ALV van Adfiz zijn Marton Overbeeke (Overbeeke) en Gertjan de Jong (Steijnborg Assurantiën) benoemd als nieuwe bestuursleden. Overbeeke was al actief...

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer

Op de Dag van de Ondernemer bezocht Adfiz-voorzitter Roger van der Linden een viertal ondernemers die dit jaar lid zijn geworden van Adfiz. Van der Linden sprak...

Ethische AI blijft mensenwerk

Ethische AI blijft mensenwerk

(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...

Adviesalerts! Business Innovation

Adviesalerts! Business Innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...

Laat je bedrijf aan je missie na

Laat je bedrijf aan je missie na

(Gijsbert Koren in VVP-special Business Innovation 2024) Steward-ownership wint aan populariteit: in 2023 hebben 20 ondernemers de stap gezet om hun bedrijf steward-owned...

Anders kijken naar financieel advies

Anders kijken naar financieel advies

(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...

Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde

Innovatie moet zich vertalen in klantwaarde

(Rogier Jonkman, L&B Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Voor ons betekent business innovation: alles wat wij doen ter discussie te stellen en...