Prijs zegt veel over kwaliteit advies

Barbara Stoopman 2019

(Door Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy) De belangrijke kernwaarden van het nieuwe verzekeren zijn 1. Adviseren in plaats van verkopen; 2. Het advies moet waardevol zijn; 3. Aandacht; 4. Risicomanagement; 5. Onderhoud.

Moet de beloning van adviseurs afhankelijk blijven van de hoogte van de te betalen premie? Is verzekeren altijd de beste oplossing? En worden ondernemers wel goed geholpen op het snijvlak van risicomanagement en assurantieadvies?

Adviseren in plaats van verkopen

In feite mag het niet uit maken of een relatie wel of niet een verzekering afsluit: verzekeren kan een goede oplossing zijn, maar hoeft zeker niet altijd de beste te zijn. Als je als adviseur de gedachten van provisies aan de kant zet en jouw beloning niet afhankelijk is van de premie die jouw klant betaalt, zul je zien dat het makkelijker wordt om vrijer te adviseren. Dan wordt het een stuk eenvoudiger om tegen een klant te zeggen: “Zou je daar nu wel die dure verzekering voor sluiten? Het risico kun je beter zelf dragen.” Zodra we de koppeling tussen het sluiten van een polis en het krijgen van een beloning weg halen, kan er echt onafhankelijk geadviseerd worden.

‘Het mag niet uit maken of relatie wel of niet verzekering sluit’

Het advies moet waardevol zijn

De prijs van jouw advies zegt veel over de kwaliteit van het advies. Als je een te lage prijs voor jouw advies vraagt, zal de ondernemer jouw advies eerder waardeloos vinden. Ik hoor helaas te vaak dat er adviseurs zijn die een traject voor het in kaart brengen van de situatie bij arbeidsongeschiktheid aanbieden voor de prijs van rond de 300 euro of in sommige gevallen zelfs nog lager. Hoe is dit mogelijk? Een gemiddeld traject neemt zo’n tien tot twaalf uur in beslag als je een goed en gedegen advies wilt geven. Dat zou neer komen op een uurtarief van gemiddeld 27,50 euro!

Waar het mij omgaat is dat we aan de ene kant als adviseur op dezelfde wijze behandeld en gewaardeerd willen worden als de accountant van de ondernemer, maar aan de andere kant vinden we ons zelf knap waardeloos!

Aandacht

Ik hoor je denken: dat is een inkoppertje. Iedere klant verwacht aandacht van zijn of haar adviseur en het gros van alle adviseurs is van mening dat zij hun klanten voldoende aandacht geven. Maar waarom stappen er dan nog steeds klanten over naar een andere adviseur puur vanuit het feit dat zij geen aandacht van hun huidige adviseur krijgen?

De waan van de dag zorgt er bij veel kantoren voor dat er stomweg geen tijd is om iedere klant de aandacht te geven die hij of zij wenst en ook verdient. De komst van alle wet- en regelgeving en de economische druk om veel intern te veranderen, heeft er voor gezorgd dat de aandacht meer binnen bij de onderneming van de adviseur is komen te liggen dan buiten bij de eindklant.

Ken jouw relaties! Zodra je meer tijd steekt in het beter leren kennen van jouw relaties, wordt het makkelijker meer aandacht te geven. Je weet namelijk wat er speelt en je kunt daar op anticiperen.

Risicomanagement

Wil je als adviseur serieus worden genomen in het zakelijke segment, dan ben ik van mening dat risicomanagement een must is, zeker richting de toekomst. Het is van groot belang dat je met de ondernemer kunt spreken over de visie en het doel binnen zijn onderneming, over de aspecten van het ondernemerschap waar hij ’s nachts van wakker ligt en de gevaren voor de continuïteit van zijn onderneming. Alleen dan ben je een volwaardige sparringpartner voor deze ondernemer en zal hij het ook normaal vinden om jouw advies te betalen. Bijkomend financieel voordeel voor jouw relatie is dat hij door het correct in kaart krijgen van zijn risico’s hier ook andere maatregelen kan treffen en wellicht overbodig dure verzekeringen kan opzeggen of verlagen.

Onderhoud

Dit punt schurkt tegen punt drie aan, tijdens het onderhoud kun jij jouw klant namelijk de welverdiende aandacht geven. Toch noem ik onderhoud als losse kernwaarde, omdat ik van mening ben dat het goed inrichten van het onderhoud op jouw bestaande relaties momenteel belangrijker is dan ooit. Met goed onderhoud en goede kennis over jouw relaties kun je voorkomen dat zij elders informatie gaan inwinnen of zelfs elders hun zaken gaan regelen.

Een zeer belangrijk gezegde is: houd de achterdeur dicht! Uiteraard zijn we allemaal altijd blij met nieuwe klanten, maar jouw huidige trouwe relaties zijn net zo belangrijk, vergeet dat niet! Dus het is heel prettig dat nieuwe klanten via de voordeur binnen komen, maar waak er voor dat jouw bestaande relaties niet via de achterdeur weg glippen.

Uit het vorig jaar door Barbara Stoopman gepubliceerde boek ‘Het Nieuwe Verzekeren’, “een naslagwerk boordevol praktische tips en een toekomstbestendig handboek voor adviseurs die wél willen veranderen”.

Barbara Stoopman: ‘Echt onafhankelijk adviseren.’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Succes is vallen en opstaan

Succes is vallen en opstaan

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...

"Via Adfiz puppy forum in gesprek gaan met jongeren"

"Via Adfiz puppy forum in gesprek gaan met jongeren"

"De branche heeft een traditioneel en niet zo hip imago en dat is ook direct het probleem", aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in de eerste editie van het...

Waar is de menselijkheid gebleven?

Waar is de menselijkheid gebleven?

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Een verder op en top gezonde klant verliest zijn dochtertje, heeft psychische bijstand nodig, de verzekeraar wijst de...

Next step social media

Next step social media

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) Ilse Broekhuizen-Bosland (41) van Juffrouw Polis uit Dronten is al ruim drie jaar succesvol op social media. Via LinkedIn,...

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er...

Nouveau Consultancy gaat voor landelijke titel VVP Advies Award 2022

Nouveau Consultancy gaat voor landelijke titel VVP Advies Award 2022

“Nu mijn kantoor gekozen is tot de top drie in de categorie zakelijk advies en daarmee tot de top 18 in Nederland, start de volgende selectieronde om categoriewinnaar...

Afrekenen met volume mythe

Afrekenen met volume mythe

(Uit de Adviespraktijk, Rick Guitjens, VVP 01-2022) “Ik wil de mythe ontkrachten dat meer volume per definitie meer inkoopkracht betekent.” aldus Rick...

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

(Uit de Adviespraktijk, André van Luijk, VVP 01-2022) Er zullen niet veel adviseurs zijn die direct na hun opleiding hun eigen kantoor beginnen. André...

Een aantrekkelijker en toegankelijker adviesvak

Een aantrekkelijker en toegankelijker adviesvak

(Uit de Adviespraktijk, Juffrouw Polis, VVP 01-2022)Het adviesvak leuker, begrijpelijker en toegankelijker maken. Dat is de missie van Ilse Broekhuizen-Bosland...

'Het Nieuwe Verzekeren' geregistreerd als merk

'Het Nieuwe Verzekeren' geregistreerd als merk

Adviseur Barbara Stoopman, auteur van het boek 'Het Nieuwe Verzekeren' heeft deze naam ook als merk kunnen vastleggen in het merkenregister. Stoopman is oprichter...