Privacyklacht van natuurlijke persoon

Kifid kantoor

PRIVACY – In deze uitspraak oordeelt de Geschillencommissie dat zij de eis tot herstel van schadevrije jaren niet kan behandelen, omdat de klager geen consument maar een handelaar lijkt te zijn. En klachten van ondernemers behandelt Kifid niet, met uitzondering van – sinds medio 2018 – klachten van kleinzakelijke ondernemers over zakelijke kredieten. Toch pakt Kifid wel een ander deel van de klacht op, namelijk over de registratie van de klager in de verschillende registers voor fraudebestrijding. Dit omdat het hier een privacyklacht betreft van een natuurlijke persoon. En artikel 60 van het Kifid-reglement beschouwt onder andere ‘een natuurlijke persoon met een privacyklacht’ als consument. Dus een natuurlijke persoon, ook al bedrijft deze handelsactiviteiten, kan zich met een klacht inzake privacy tot Kifid wenden. In dit geval bood de gang naar Kifid overigens geen soelaas; álle registraties blijven gehandhaafd.

Het ging om iemand die volhield 6.500 euro voor een auto te hebben betaald, terwijl dat in werkelijkheid 3.200 euro was. Het kwam hem te staan op registratie door NN in alle registers: Gebeurtenissenadministratie, het daaraan gekoppelde Intern Verwijzingsregister, het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister. Bepaald niet mals. Zeker niet wanneer wordt bedacht dat Allianz – volgens een op hetzelfde moment gepubliceerde uitspraak (2019-385) – zich beperkte tot registratie in de Gebeurtenissenadministratie en het Intern Verwijzingsregister bij een vermeende frauduleuze autodiefstalclaim van 56 mille. Daar lijkt de logica een beetje zoek.

Trouwens: Allianz zat er volgens de Commissie naast en moet de registraties verwijderen en alsnog uitkeren. De consument vorderde dus 56 mille, de Commissie wijst “minimaal 44.500 euro” toe. Op basis van de overgelegde stukken kan de Commissie “een exact schadebedrag niet vaststellen wegens het ontbreken van de geldende voorwaarden. Gelet op het debat van partijen oordeelt de Commissie dat dit bedrag minimaal 44.500 euro bedraagt”. Een wel heel open einde. – Uitspraken 2019-385 en 386.

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Factuurbedrag Kifid vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar

Per saldo is het factuurbedrag Kifid volgens Adfiz in 2024 vergelijkbaar of iets hoger dan vorig jaar. Adfiz: "De begroting van Kifid komt in 2024 iets hoger uit...