Pro-actief klantenbeheer

Jeroen Oversteegen

De Nationale Hypotheekbond ondersteunt financieel adviseurs bij het invulling geven aan pro-actief klantbeheer. Directeur Jeroen Oversteegen noemt het belangrijk dat de adviseurs automatisering voor zich laten werken. “Des te meer ruimte is er voor écht klantcontact.”

...

Waartoe is de Nationale Hypotheekbond op aarde?

Wij rekenen continu financiële producten door om te kijken of de klant van de adviseur een betere propositie kan krijgen of kan besparen. Financiële producten nemen een hele grote hap uit het budget van de consument. Het kan dus veel uitmaken of hij passende producten heeft of niet.

Wij beschouwen onszelf als dé partij voor pro-actief klantbeheer. Beheer was bij veel adviseurs een ondergeschoven kindje. Maar nu woningaanbod en aantal nieuw afgesloten hypotheken afnemen, staat beheer weer duidelijk bij adviseurs op het netvlies. Na de crisis vond er een inhaalslag plaats: er werden weer huizen gekocht, mensen die zich geen ander huis konden veroorloven, leenden om te verbouwen. Maar dat is afgevlakt.

Ondertussen heeft de lage rente gemaakt dat veel klanten hebben gekozen voor een lange rentevast periode. Dit betekent dat de verwachting is dat aankomende jaren er minder hypotheken zullen worden overgesloten en er dus minder transacties zijn. Beheer zal dus voor zowel de consument als adviseur belangrijker worden. Investeren in beheer loont!

De crux is dat wij de adviseur signalen geven, zodat hij tijdig in actie kan komen bij zijn relaties. Nieuw is dat wij signalen ook rechtstreeks aan de consument gaan geven. Die kan dan vervolgens naar de adviseur stappen.

Waarom gelooft de Nationale Hypotheekbond in de toegevoegde waarde van persoonlijk advies?

Omdat de consument om persoonlijk advies vraagt. En omdat de persoonlijke touch het advies completer maakt en het advies door de consument beter wordt ervaren. Wij zien wel verschil in klanten. En een groeiend aantal klanten zoekt zelf zaken uit op internet voordat ze naar de adviseur gaan. Een goede ontwikkeling. Het is ook veel uitdagender en leuker voor de adviseur als mensen met wedervragen komen.

Waarom is automatisering hierbij cruciaal?

Automatisering kan zorgen voor een breder en beter klantbeeld. Hierdoor is de adviseur een betere gesprekspartner. Bovendien: wat is er persoonlijk aan het invullen van klantgegevens? De kracht van de adviseur zit niet in het verzamelen, maar in het interpreteren van klantdata.

Wat kunnen we binnenkort verwachten?

Vorig jaar zijn wij gestart met ActiefBeheer.nl. Wij verzorgen voor adviseurs de telemarketing. Dit gaan we verder uitrollen. We willen zoals gezegd signalen ook rechtstreeks aan de consument gaan geven dit gaan we doen met UwKluis.nl. UwKluis gaat de adviseur helpen is zijn dagelijkse praktijk.

Wij zijn nauw betrokken bij de benadering door geldverstrekkers van klanten met een aflossingsvrije hypotheek. Dit met het platform Hypotheekcijfer.nl. Dit platform beperkt zich echter niet tot aflossingsvrije hypotheken. We gaan ook consumenten met een andere hypotheekvorm benaderen.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Periodiek en proactief!  (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Periodiek en proactief! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Blinqx neemt Faster Forward en Nationale Hypotheekbond over

Blinqx neemt Faster Forward en Nationale Hypotheekbond over

Blinqx heeft Faster Forward en de Nationale Hypotheekbond overgenomen. De toevoeging van deze merken versterkt de dienstverlening van Blinqx - de nieuwe naam van...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 4)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 4)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....

Nationale Hypotheekbond lanceert Uwkluis app

Nationale Hypotheekbond lanceert Uwkluis app

De Nationale Hypotheekbond heeft de Uwkluis app in de App Store en Play Store gelanceerd. De mobiele app is een aanvulling op de Uwkluis omgeving voor desktop,...