Prolongeren
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit wat het verschil was tussen provinciaal, beurs en volmacht. Ineens zei ze tegen mij: “Ik vind het een beetje gênant om te zeggen, maar ik begrijp vaak niet wat de collega’s zeggen. Iedereen gebruikt van die rare woorden. Is het goed als ik ze opschrijf en aan jou vraag wat het eigenlijk betekent?”
Ik viel even stil. En antwoordde toen, natuurlijk mag dat! Graag zelfs, dan leer je sneller. Dus tovert ze nu elke week weer een lijstje met de raarste woorden tevoorschijn. Woorden die voor ons op kantoor allemaal doodnormaal zijn. En deze week stond hét woord op haar lijst, ‘prolongeren’. Ja, prolongeren. Ik kukelde in gedachten meer dan twintig jaar terug in de tijd. Ik had wat gedoe gehad met prolongeren, met het woord dan, niet met het proces zelf, maar dat wist ik toen nog niet.
Ik was 25 en net twee weken begonnen bij een verzekeraar. Het ging best lekker. Post verwerken, telefoon aannemen. Ik werd ingewerkt door de senior acceptant. Ik kon alles aan hem vragen. Dat scheelde enorm, want ik begreep er natuurlijk nog niks van. En toen kwam het: als je de dekkingswijziging doorvoert en de prolongatie is net geweest, moet je die eerst terugdraaien, dan de dekking wijzigen en dan handmatig prolongeren.
Ja?… Euh…nee?!? Nog een keer: als je een dekkingswijziging doorvoert, of wat dan eigenlijk ook, met een premiemutatie als gevolg en de prolongatie is geweest, maar de datum van de aanpassing ligt daarvoor, dan moet je de prol terugdraaien, mutatie doorvoeren en dan weer prolongeren.
‘Waarom zegt niemand dat gewoon?’
Tour de France
Ja???... Euh… nee… We keken elkaar aan, hij dacht hard na hoe dit uit te legen en probeerde het steeds opnieuw. Op een gegeven moment stonden bij mij bijna de tranen in de ogen. Hoe hard ik mijn hersens ook liet kraken, ik hoorde wel Nederlandse woorden, maar ik kon er geen chocola van maken. Ik vond het vreselijk! Uiteindelijk zei hij, laat deze maar even zitten, dan pakken we nu wat anders om te doen. Ik bleef verward achter. Prolongeren kende ik alleen van het prolongeren van je titel bij de Tour de France, zoiets…
En toen zei mijn medewerker ineens: “Wat is prolongeren? Er moet van alles gedaan worden voor de prolongatie, maar ik weet niet wat het betekent en ik weet dus ook niet wat ik moet doen.”
Ik dacht na, wilde vooral niet dezelfde fout maken als mijn opleider, gewoon het woord heel vaak herhalen en dan hopen dat het aankomt.
Dus ik zei: “Tja, prolongeren, da’s echt een raar woord. Het is gewoon als we de nieuwe rekeningen aan de klanten sturen. En het is makkelijker om dingen aan te passen, voordat die rekeningen de deur uit gaan. Anders moet je rekening eerst terugboeken, de aanpassingen doen, en dan weer een nieuwe rekening maken voor de komende verzekeringsperiode….” Ze knikte: “Oh dat is helemaal niet moeilijk! Waarom zegt niemand dat gewoon?” Ik haalde opgelucht adem…
Reactie toevoegen
Meer over
Chris de Bruin bij afscheid: klant wil gehoord worden
Chris de Bruin, welbekend bij VVP-lezers, stopt na een lange loopbaan als financieel adviseur en gaat met pensioen. VVP legde Chris een aantal vragen voor bij zijn...
Toekomstbestendige FD-sector vraagt om verantwoorde groei
In Sector in beeld Financieel dienstverleners 2024 vraagt de AFM vooral aandacht voor zaken die noodzakelijk zijn voor toekomstbestendige groei van een onderneming....
Ken je vak!: Ik heb een schade…
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn
Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Onlangs voor het eerst een schade. Ik stond bij het stoplicht en werd vol van achteren aangereden. Wat een klap...
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Soms koop je wel eens iets en dan klopt gewoon alles. En heel eerlijk, dat vind ik verbazingwekkend...
Creëer waarde voor je klant en win zielen
(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...
Ken je vak! Wartaal: prolongeren
(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Ik doe het zelf ook! Ik praat ook in rare verzekeringstaal. Vorige week legde ik onze jongste medewerker uit...
Ken je vak! Klantgerichtheid: wat maakt het verschil?
(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Hoe kan het dat twee vergelijkbare trainingslocaties een enorm groot verschil in klantervaring bieden? Ik...
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten...