Protocol Financieel Advies

Adfiz protocol 2020

Het Protocol Financieel Advies helpt je te voldoen aan de eisen van de anderhalvemetereconomie.

Alle branches in Nederland moeten een plan opstellen dat hun leden kunnen gebruiken om de anderhalvemetereconomie en de regels van het RIVM goed na te leven. VNO-NCW en MKB-Nederland hebben een basisprotocol zakelijke dienstverlening opgesteld, dat is goedgekeurd door RIVM en EZK en coördineren dit naar de verschillende branches. In overleg met deze organisaties heeft Adfiz het basisprotocol doorontwikkeld tot een protocol, toegespitst op de financieel adviessector: het Protocol Financieel Advies. We blijven dit plan aanscherpen samen met de andere brancheverenigingen die samenwerken binnen MKB-Nederland. Ook jouw input is daarbij welkom.

Protocollen moeten aan een aantal eisen voldoen, zo heeft minister Wiebes aangegeven. In een goed plan staan zaken die te maken hebben met afstand houden, hygiëne, beschermingsmaatregelen en gedragsbeïnvloeding van klanten en leveranciers. Verder moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt over voldoende toezicht en moet er duidelijkheid zijn over de handhaving. De protocollen moeten worden goedgekeurd door een beoordelingscommissie. Voor sectoren die gesloten zijn, zijn de protocollen nodig om op termijn weer open te kunnen, voor de overige sectoren zijn de protocollen van belang om open te kunnen blijven.

Work in progress

Het Protocol Financieel Advies dat Adfiz heeft ontwikkeld voor de financieel adviessector geeft financieel adviseurs een goede basis om de regels die in het leven zijn geroepen om het coronavirus te bestrijden, in hun praktijk na te leven. In het protocol worden regels beschreven voor de ondernemer, voor werknemers en voor klanten. Het protocol is gebaseerd op het basisprotocol zakelijke dienstverlening dat VNO-NCW en MK-Nederland hebben opgesteld en verrijkt met enkele bepalingen die specifiek voor onze branche van toepassing zijn. Daarbij kun je denken aan zaken zoals advies op afstand, maar ook aan duidelijke richtlijnen over klantbezoek en het uitvoeren van risico-en schade-inspecties.

Het Protocol Financieel Advies is een ‘work in progress’-plan. Nieuwe inzichten en ontwikkelingen rondom de bestrijding van het coronavirus betekenen dat dit plan continu zal worden aangescherpt als daar aanleiding voor is. Kom jij zaken tegen die jij in het kader van de anderhalvemetereconomie anders of aanvullend hebt geregeld of mis je bepaalde onderwerpen? Laat dat dan weten via info@adfiz.nl. Samen kunnen we dan bekijken of hier aanvullende richtlijnen voor moeten worden geformuleerd. Het plan wordt ook continu besproken binnen MKB-Nederland.

Partner van dit artikel
Adfiz

Adfiz

Ondernemers in financiële dienstverlening opereren in een markt die voortdurend in beweging is. Wetgeving, ketenvraagstukken, innovatie en digitalisering, en klanten die steeds meer waarde verlangen. Adfiz is de branchevereniging voor onafhankelijk financieel adviseurs die ondernemers helpt effectief en efficiënt hun positie in te nemen. Belangenbehartiging, kennis en kwaliteit staan daarbij...

Reactie toevoegen

 
Meer over
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...