Provisieverbod onthoudt klant keuzes

Harrie-Jan van Nunen portret

Wie had durven voorspellen dat de invoering van het provisieverbod zou leiden tot een verbod van betalingen door aanbieders aan softwareleveranciers? Inmiddels is het een feit. Ondanks de (goede) redenen voor deze zienswijze, vraag ik me af of de wal hier het schip niet keert.

Nagenoeg alle hypotheekadviseurs maken gebruik van een extern adviespakket. De hypotheekberekeningssoftware stelt de adviseur niet alleen in staat een goede inventarisatie en een passend advies(rapport) te maken, de adviseur kan hiermee ook vergelijkingen maken tussen producten van verschillende aanbieders. Tot vorig jaar was het gebruikelijk dat de aanbieders – de softwareleveranciers – betaalden om hun producten te laten inbouwen en te onderhouden. De adviseur kreeg op deze manier veel producten tot zijn beschikking die hij eenvoudig kon vergelijken, terwijl zijn licentiekosten binnen de perken bleven.

De AFM is van mening dat wanneer een aanbieder die moet betalen om te worden opgenomen in het adviespakket – indirect – betaalt om te worden meegenomen in het advies. Het wel of niet betalen heeft daardoor mogelijk invloed op de uitkomst van het advies. Wanneer een aanbieder immers niet betaalt, bestaat de kans dat zijn product niet wordt opgenomen in de software, waardoor de adviseur het product niet meeneemt in zijn advies. Een vorm van sturing en dus in strijd met doel en strekking van het provisieverbod.

Op dit moment is het niet meer toegestaan dat softwareleveranciers gelden ontvangen van aanbieders voor de inbouw van producten. Hierdoor ontstaat er een meer gelijk speelveld tussen aanbieders die wel (kunnen) betalen en aanbieders die dit niet kunnen.

Ongelijk speelveld

Nu aanbieders niet meer mogen betalen, is de aanbieder afhankelijk van de welwillendheid van de softwareleverancier of zijn producten wel of niet worden ingebouwd. Programmeertijd en -geld kan maar één keer worden ingezet, waardoor de softwarebouwer meer en vaker keuzes moet maken. Veel inbouwen betekent veel tijd en dus geld investeren, waardoor de licentieprijs omhoog moet. Zijn adviseurs bereid om meer te betalen, zodat ze meer producten beschikbaar krijgen in hun programma? In de praktijk blijkt dat gebruikers graag de beschikbaarheid hebben van grote (gevestigde) partijen en veel minder van kleine, onbekende of nieuwe spelers. Zeker als dit invloed heeft op de maandelijkse licentiekosten. Inmiddels zijn we zover dat niet alle aanbieders meer in alle pakketten zitten.

Voor nieuwkomers wordt het moeilijker om hun producten aan de man te brengen, wanneer ze niet worden opgenomen in de software. Hierdoor worden consumenten mogelijk goede producten onthouden. Waar is het beoogde gelijke speelveld?

Een ander gevolg van het provisieverbod is dat er een blokkade ontstaat op productinnovatie. Als voorbeeld noem ik de nieuwe woonlastenverzekering van Cardif. Zonder een waardeoordeel te vellen over het product, kan in ieder geval gesteld worden dat hier sprake is van een innovatief product. Het is een oplossing die anders is dan de tot nu toe beschikbare oplossingen. Hierdoor zal het product zeker aansluiten bij een groep consumenten die op dit moment geen (traditionele) woonlastenverzekering afsluiten.

De innovatie binnen het product heeft tot gevolg dat de softwareleverancier zich niet kan beperken tot het enkel inbouwen van de premiemodule. De uitwerking van het verzekeringsproduct heeft immers ook een forse impact op het adviesrapport. Door de extra kosten die hiermee gepaard gaan, is het voor de softwareleverancier niet interessant om het product in te bouwen. Tot op heden is dit nieuwe product dan ook in geen enkel adviespakket ingebouwd. Het provisieverbod heeft tot gevolg dat consumenten nieuwe producten worden onthouden. Het risico van het niet inbouwen zal aanbieders daarnaast ook niet stimuleren om nieuwe (innovatieve) producten te ontwikkelen.

‘Gevolg van het provisie verbod is dat er een blokkade op productinnovatie ontstaat’

Het provisieverbod heeft als doel de adviseur vrijer te maken, zodat hij zich volledig kan richten op het belang van zijn klanten. Maar dit belang wordt niet bereikt wanneer we consumenten keuzes moeten onthouden als gevolg van ditzelfde provisieverbod!

Reactie toevoegen

 
Editie
IG&H AllVida nu ook voor schadeverzekeraars en intermediairs

IG&H AllVida nu ook voor schadeverzekeraars en intermediairs

IG&H biedt AllVida nu ook aan schadeverzekeraars en intermediairs. Dit onder de naam AllVida Insurance Solution. De oplossing is ontwikkeld binnen vier maanden...

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Meer regie gewenst bij digitalisering financieel adviseurs

Jurjen Oosterbaan Martinius (directeur Bureau DFO) roept intermediairgeoriënteerde organisaties op samen een extra bijdrage te leveren aan de digitalisering...

DUO via HDN: een verkapte BKR?

DUO via HDN: een verkapte BKR?

(Blog door Harrie-Jan van Nunen MFP, VCN HypotheekService) Sinds kort kunnen aanbieders DUO gegevens van toekomstige klanten eenvoudig opvragen. HDN heeft hiervoor...

Verdienen aan vergroening, waarom niet!?

Verdienen aan vergroening, waarom niet!?

(Harrie-Jan van Nunen van VCN Hypotheekservice in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Komt het door corona? Consumenten zijn meer dan ooit overtuigd dat we zuiniger...

Adviseurs waarderen pakketten Faster Forward Elements, FinRust en My TP het meest

Adviseurs waarderen pakketten Faster Forward Elements, FinRust en My TP het meest

De financieel adviseurs heeft de meeste waardering voor de pakketten van Faster Forward Elements (administratiesoftware), FinRust (adviessoftware/financiële...

“Automatisering nog belangrijker voor adviseur”

“Automatisering nog belangrijker voor adviseur”

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) voorziet dat in de komende periode veel financieel advieskantoren nog afhankelijker worden van het goed functioneren...

Verbond: "Doe extra check op softwarecontracten wegens coronacrisis"

Verbond: "Doe extra check op softwarecontracten wegens coronacrisis"

Het Verbond van Verzekeraars roept de leden op een extra check uit te voeren op hun softwarecontracten voor het geval dat een IT-leverancier omvalt door de coronacrisis. De...

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP best gewaardeerde softwarepakketten

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP best gewaardeerde softwarepakketten

Faster Forward Elements, Findesk, FinRust en MY TP zijn volgens de adviseur de best gewaardeerde softwarepakketten van Nederland, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Harrie-Jan van Nunen: marketingles Black Friday

Harrie-Jan van Nunen: marketingles Black Friday

U kent ze vast wel; inhaakreclames. Reclameboodschappen die inhaken op een actueel thema en gebeurtenis in een land, zoals Kerstmis, Valentijnsdag of het winnen...

Waarom vergroenen niet lukt...

Waarom vergroenen niet lukt...

"Consumenten willen graag vergroenen. Banken willen ook graag dat hun klanten vergroenen. Ze introduceren speciale groenleningen met een extra scherpe rente en/of...