PSD2, holadiejee?

Gert Vasse 2018

We zien regelmatig berichtgevingen over PSD2 voorbijkomen. Maar wat kan ik als adviseur nou eigenlijk met PSD2?

Een vraag die velen van jullie waarschijnlijk bezighoudt. Samengevat brengt deze Europese richtlijn de mogelijkheid tot nieuwe betaal- en rekeningdiensten met zich mee. Voor de consument betekent dat enerzijds nieuwe methoden voor betaling aan de kassa en online. Anderzijds zullen partijen informatiediensten aanbieden wanneer de consument toegang geeft tot zijn/haar online betaalrekening(en). Deze laatste functie gaat ook zijn intrede doen in de financiële dienstverlening dus laten we daar eens op inzoomen.

Financieel gedragsinzicht

Als financieel adviseur help je de klant vooral bij het maken van belangrijke financiële beslissingen, zoals het kopen van een huis of het regelen van de oude dag. Een kort rondje langs de velden levert op dat: de meeste adviseurs graag adviseren op basis van het netto besteedbaar inkomen (NBI), de inkomsten worden vastgesteld aan de hand van documenten (zoals salarisstrook en pensioenoverzichten) en dat voor de uitgaven de inschattingen worden gebruikt die de klant geeft, al dan niet geholpen door Nibud-inschattingen.

‘Veel waarde in inzicht in huidige bestedingspatroon’

Voor inkomens- en vermogensbestanddelen leveren we met Ockto al aan veel adviseurs de benodigde data. Voor de werkelijke uitgaven ontsluiten we momenteel nog geen databronnen doch dat gaat op korte termijn veranderen. Want hoe gaaf zou het zijn als je als adviseur ook financieel gedragsinzicht krijgt over de afgelopen twaalf maanden? Dus alle werkelijke uitgaven van het huishouden keurig gecategoriseerd en op een presenteerblaadje aangeleverd.

Hoe dan?

Financial planning gaat met de komst van gecategoriseerde banktransacties een extra dimensie krijgen. Want naast de mooie vergezichten en scenario’s wordt het ook mogelijk om in te zoomen op het huidige bestedingspatroon van de klant. Daar zit veel waarde in omdat korte termijn inzicht vaak ontbreekt bij de klant. Wanneer je als adviseur mooie tips kunt geven voor de korte termijn, dan wek je hiermee extra vertrouwen om ook het gesprek aan te mogen gaan voor de langere termijn inzichten en beslissingen.

Het inzicht krijgen in gecategoriseerde banktransacties werkt globaal - door de bril van Ockto - als volgt: de klant wordt via de Ockto-app uitgenodigd om naast de, via DigiD toegankelijke, databronnen ook banktransacties te delen; de klant geeft toestemming en haalt via de Ockto-app, door in te loggen met de bank-token, de transacties op van bijvoorbeeld de afgelopen drie of twaalf maanden; onder water worden deze banktransacties gecategoriseerd, waarna het verrijkte bestand gedeeld kan worden met de financieel dienstverlener.

 

Categoriseren betekent in dit verband het toekennen van de juiste sub- en hoofdcategorie aan de betreffende banktransactie. De meesten van jullie kennen die categorieën wellicht van het Nibud. Voor mijn eigen financiële huishouden betekende dit over de periode april 2019 tot en met maart 2020 ruim 1.200 banktransacties, waarvan ruim 91 procent automatisch gecategoriseerd kon worden. Zo kreeg ik vooral goed inzicht in ons uitgavenpatroon. Vaak heb je wel scherp wat je uitgeeft aan woonlasten zoals hypotheek, gas, water en licht. Doch wat je uitgeeft aan verzekeringen, autokosten, abonnementen of boodschappen is vaak veel minder helder.

Vertrouwensband nog belangrijker

Dit jaar zullen wij deze extra functionaliteit geleidelijk ter beschikking stellen aan de markt. Samen met onze partners, waaronder de adviessoftware-leveranciers, zijn we aan het kijken hoe wij deze extra informatie ter beschikking kunnen stellen aan adviseurs. Ondertussen heb je dus mooi de gelegenheid om vast na te denken of en hoe banktransacties een rol kunnen spelen in de adviespraktijk. Download bijvoorbeeld zelf eens je eigen banktransacties van de afgelopen maanden en probeer daar eens een goed beeld van te krijgen. Best lastig omdat de transacties niet gecategoriseerd zijn.

En straks richting de klanten nog een tip: omdat je letterlijk meekijkt in de portemonnee en het huishoudboekje van de klant is het nog belangrijker om een goede vertrouwensband te hebben of op te bouwen. Dus onthoud: met vertrouwen kom je van ho! naar ho-ladiejee!

Reactie toevoegen

 
Meer over
Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

De auto of het paard?

De auto of het paard?

(Hidde Koning, Ockto, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Als je naar buiten kijkt, zie je steeds meer concullega’s in hun brondatabolides voorbijrijden....

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...