Raceauto zelden helemaal verzekerd

Christiaan Dijkhof in raceauto 2021

(Uit VVP-special Bijzondere Risico's) “Een schade met een racewagen wordt totaal anders bekeken dan schade met een gewone straatauto.” Christian Dijkhof van autosportinsurance.com beantwoordt vragen van VVP over een bijzonder specialisme: het verzekeren van autosport.

Waarom zijn jullie autosportinsurance.com begonnen?

Dijkhof: “Ik ben zelf al meer dan vijftien jaren actief in de autosport. De laatste jaren voornamelijk in 24-uurs races zoals de 24 Uren van Barcelona, Silverstone of Dubai. Omdat autosport verzekeren niet het meest eenvoudige onderdeel van het verzekeringsvak is, trok dat natuurlijk ook meteen mijn aandacht.”

Wat doet autosportinsurance.com precies? Welke risico’s worden afgedekt met welke producten? Gelden er eigen risico’s? Richten jullie je op bepaalde raceklassen of zouden jullie ook een F1-wagen kunnen verzekeren?

“We verzekeren eigenlijk alles op en om het circuit. Van de raceauto’s tijdens de race tot de transportdekkingen voor de teams of aansprakelijkheidsverzekeringen voor organisatoren. De belangrijkste activiteit is echter wel het verzekeren van de auto’s wanneer ze op het circuit racen. In principe kunnen we zelfs Formule 1 auto’s verzekeren, maar op dat niveau worden de auto’s eigenlijk niet verzekerd. Schades zijn dan voor het team en ingecalculeerd in de mega-budgetten die daar beschikbaar zijn.”

‘Vreemd genoeg zijn er geen Nederlandse verzekeraars die dit een interessante niche vinden”

Verzekeren jullie ook de rijders?

“Jazeker; ongevallendekkingen voor coureurs zijn veel voorkomend. Hoewel de veiligheid van de auto’s op bijna alle niveaus en circuits bijna jaarlijks verbetert, het is en blijft natuurlijk een risicosport.”

Met welke risicodragers werken jullie samen? Ook Nederlandse?

“Dit soort risico’s komt eigenlijk uitsluitend terecht bij Lloyds in Londen. Daar hebben we een netwerk van diverse brokers waar we onze risico’s kunnen aanbieden. De Brexit heeft dat even niet echt makkelijk gemaakt, maar inmiddels zijn daar de routes ook bepaald en hebben veel Lloyds-brokers vestigingen in Nederland, Duitsland of België. Vreemd genoeg zijn er geen Nederlandse verzekeraars die dit een interessante niche vinden. Terwijl wij over de afgelopen jaren wel de expertise én data hebben opgebouwd voor deze markt. Eigenlijk ook weer niet vreemd als je ziet dat Nederlandse verzekeraars bij ‘normale’ risico’s al terugtrekkende bewegingen maken en bijna alleen nog standaard risico’s oppakken.”

Hoe ontwikkelen de premies zich? Is ook hier de verzekerbaarheid lastiger geworden of aan het worden?

“Premies ontwikkelen zich eigenlijk zoals reguliere premies zich ontwikkelen. Het wordt jaarlijks duurder; dat lijkt wel haast een automatisme. In deze niche proberen we de verzekeraars ervan te overtuigen dat elk jaar de premies verhogen er uiteindelijk toe leidt dat de goede, professionele raceteams de risico’s ook zelf gaan dragen. Daardoor hou je de minder goede risico’s over en weet je zeker dat je volgend jaar ook de premie moet verhogen, enzovoort. Wij proberen op basis van goede risicoanalyses de premie te differentiëren naar teams, historie, raceklasse en type circuit. Een stratencircuit brengt nu eenmaal meer risico’s met zich mee dan een normaal circuit bijvoorbeeld. Wij kijken zelfs op niveau van de rijder wat de historie is. En als het te achterhalen is, kijken we zelfs naar de aard van de crash.”

Hoe verzekeren jullie je van de specifieke kennis die nodig is om autosport te verzekeren?

“Door zelf in de autosport deel te nemen, door veel te lezen en door veel contacten met teams en brokers. We hebben ook veel contact met specialistische experts die de schades beoordelen.”

Stimuleren jullie ook preventie? Zoja, hoe?

“Jazeker! Als een bepaalde raceklasse slecht presteert in termen van schade, kijken we of we daar oorzaken voor kunnen vinden en bespreken dat met de organisatoren of teams. Soms blijkt het dat er één of twee brokkenpiloten verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de schade. Dat inzicht geven helpt soms al, en soms heeft de organisatie dan een gesprek met zo’n coureur.”

Geef een premievoorbeeld voor een soort racewagen dat jullie vaak verzekeren? Ligt de premie ver boven de premie voor de weguitvoering van zo’n auto?

“Dat is erg moeilijk; we verzekeren Renault Clio Cup racers, maar ook Ferrari en Lamborghini raceauto’s. En alles daartussen. Bovendien verzeker je een seizoen (soms acht à tien races) of een individuele race. Maar dat de premies een veelvoud zijn van reguliere premies mag duidelijk zijn.”

Kunnen jullie iets zeggen over het schadeverloop? Hebben jullie ook een praktijkgeval? Wordt total loss bij een racewagen op dezelfde manier berekend als bij een gewone auto?

“Een schade wordt totaal anders bekeken dan bij een gewone straatauto. Om te beginnen hoef je bij een raceauto niet per se de hele waarde van de auto te verzekeren. Sterker nog, dat gebeurt heel weinig. Vaak maakt een team een inschatting wat de maximale schade zal zijn bij een flinke klap. Zo komt het vaak voor een auto van bijvoorbeeld 100.000 euro voor 60.000 euro wordt verzekerd, omdat er altijd wel wat heel blijft en weer op te bouwen is. De maximale uitkering bij een crash is dan ook 60.000 euro. Voor brand wordt er dan wel een aparte dekking gesloten van 100.000 euro. Zo wordt zo’n polis opgebouwd.

“En dan is er ook nog een eigen risico van toepassing. Onderverzekering wordt niet toegepast, en een schuldvraag is er niet. Als je schade hebt: eigen rekening, ook als je aangereden bent door een ander! Tot slot is ook de schadebeoordeling anders. Om een voorbeeld te noemen: soms kan een chassis technisch best gerepareerd worden, maar is dat verboden door de FIA (de internationale autosportfederatie) vanwege veiligheidsvoorschriften. Zo wijkt het afhandelen van een schade op veel gevallen af van de reguliere reparatie.”

Waar liggen de grenzen van de verzekering van racewagens? Of zijn die er niet?

“De grenzen liggen vaak bij de premies die teams bereid zijn te betalen. Tot welk punt verzeker je, en vanaf welke premie loop je zelf het risico? Vaak is het een continuïteitsvraagstuk voor de teams en/of rijders. Er zijn er die niet wakker liggen van een schade van 50.000 euro in een weekend. Voor andere teams of rijders betekent het einde seizoen. Dat zijn de afwegingen die ze maken.”

‘Dat de premies een veelvoud zijn van reguliere premies mag duidelijk zijn’

Wat doet corona met autosportverzekering.nl? Er wordt immers veel minder gereden, of valt dat eigenlijk wel mee?

“Corona heeft onze omzet nagenoeg stilgelegd. Er wordt niet of nauwelijks nog geraced. Grote evenementen vinden niet plaats, er wordt niet of nauwelijks gereisd en de races die er nog zijn kennen relatief kleine startvelden. Dat is dus een forse streep door de rekening. Niet alleen voor ons maar voor de hele internationale racewereld.”

Wat is jullie verdere ambitie met autosportverzekering.nl?

“We hopen voor iedereen dat we de crisis zo snel mogelijk achter ons kunnen laten, en terug kunnen naar normaal. En dat we vervolgens ook weer kunnen racen! De ervaring van de afgelopen jaren heeft ons geleerd dat ambities in autosport erg fragiel zijn; we zijn afhankelijk van goede, stabiele risicodragers. We zien dat sommige underwriters soms met veel ambitie en enthousiasme de markt instappen (die soms voor hun onbekend terrein is). Dat maakt dat er vaak kort en hevig concurrentie is, maar dat ze ook net zo enthousiast weer uit de markt gaan. Het is onze ambitie om stabiel te zijn en te blijven. En dat is in deze niche echt al een hele grote uitdaging.”

Wanneer wordt Max Verstappen wereldkampioen?!

“De vraag lijkt inderdaad niet of maar wanneer. Over het algemeen wordt er niet aan getwijfeld dat Max en Lewis Hamilton de beste coureurs van het veld zijn. Maar helaas voor Max heeft Mercedes een structureel betere auto, waardoor er veel te weinig rechtstreekse gevechten tussen Verstappen en Hamilton te zien zijn. Ik ben ervan overtuigd dat zodra het verschil niet meer in de auto’s zit, dat Max een kans heeft om wereldkampioen te worden!”

Reactie toevoegen

 
Achteruit digitaliseren

Achteruit digitaliseren

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Wat is het toch fijn als je zelf ook klant bent bij een verzekeraar. Gewoon omdat je dan ervaart wat je eigen...

Zomerserie, deel 10: Christian Dijkhof

Zomerserie, deel 10: Christian Dijkhof

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

HypotheekCompany van start met HypoTalkshow

HypotheekCompany van start met HypoTalkshow

HypotheekCompany is van start gegaan met de HypoTalkshow; alles over hypotheken. De allereerste (pilot)aflevering gaat over de woningmarkt, de startersproblematiek...

Christian Dijkhof: er zijn voor de ander

Christian Dijkhof: er zijn voor de ander

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...

Christian Dijkhof herbenoemd als voorzitter van de OvFD

Christian Dijkhof herbenoemd als voorzitter van de OvFD

Christian Dijkhof is door de Algemene Ledenvergadering van de OvFD herbenoemd als voorzitter van de OvFD. Dijkhof: "Ik ben erg blij met deze herbenoeming. Ik zet...

Topsporters vooral voorbeeld

Topsporters vooral voorbeeld

Adviseren is topsport! VVP vraagt branchegenoten naar hun sporthelden en de parallellen tussen adviseren en topsport. Dit keer Christian Dijkhof van HypotheekCompany,...

Verantwoordelijkheid nemen

Verantwoordelijkheid nemen

Enno Wiertsema: ‘Spiraal moet doorbroken worden.’ Najaar 2020 hebben VNAB, Verbond en Adfiz de handen ineengeslagen om te onderzoeken hoe ze ervoor...

Deel RvC van HDN treedt uit onvrede terug

Deel RvC van HDN treedt uit onvrede terug

Martin Keegstra, Christian Dijkhof en Michel van den Akker treden terug als commissaris van HDN. Aan dit terugtreden ligt een verschil van inzicht over de aanpak...

Omdat elke klant bijzonder is...

Omdat elke klant bijzonder is...

“Wij helpen de klant vanuit de overtuiging dat iedere klant bijzonder is en niet standaard. Wij kijken dan ook niet snel gek op van een risico en kunnen...

To pool or not to pool

To pool or not to pool

Bijzondere risico’s vragen om bijzondere oplossingen. Is het kind met het badwater weggegooid door de mededingingsregels zo aan te scherpen dat verzekeringspools...