Redders

Reddingsboei

Banken willen dit keer onderdeel van de oplossing zijn en niet van het probleem, zoals in 2008 het geval was. Nog maar net was duidelijk geworden dat de coronacrisis ook in Nederland grote gevolgen zou hebben of de banken tuimelden over elkaar heen om publiekelijk te roepen dat ze dit keer er wel zouden staan om de samenleving door de crisis te loodsen.

Op 18 maart zei Rabobank-topman Wiebe Draijer in het FD: “In 2008 was sprake van een bankencrisis, die begon met een crisis op de huizenmarkt. Door de problemen met de kredietverlening bij de banken kwam er vervolgens een bredere economische crisis. Toen waren de banken onderdeel van het probleem, nu zijn wij onderdeel van de oplossing. De situatie is dus andersom. Wij staan klaar om klanten zo gezond mogelijk door de economische crisis heen te helpen in plaats van dat we onze eigen crisis aan het managen zijn waar de rest van de wereld last van krijgt.”

En een dag later zei Kees van Dijkhuizen (topman ABN Amro) in het NOS Radio 1 Journaal: “Vorige keer bij de crisis waren wij als banken onderdeel van het probleem. Op dit moment zijn wij nadrukkelijk onderdeel van de oplossing.”

Het charmeoffensief van de banken kreeg een praktisch vervolg. De grootbanken kondigden aan dat bedrijven hun bedrijfslening tijdelijk niet hoefden af te lossen en dat rentebetalingen op de lange baan werden geschoven.

Op 7 augustus maakte de NVB bekend dat banken sinds het uitbreken van de coronacrisis in aanvulling op het steunpakket van de overheid 158.000 ondernemers en ruim 32.400 consumenten tijdelijk financieel meer lucht hadden gegeven. Met het uitstel van aflossingen en het bieden van leningen of meer kredietruimte aan bedrijven was toen 22 miljard euro gemoeid.

Let wel, de banken verlenen uitstel van betalingen, maar geven niets weg, zelfs niet wanneer bedrijven massaal omvallen en veel mensen die hun baan kwijt zijn in zak en as zitten. In perspectief: ING behaalde in 2019 een nettowinst van 4,7 miljard euro, Rabobank 2,2 miljard euro en ABN Amro ruim twee miljard euro.

Terwijl banken zich bleven presenteren als de redders des vaderlands, bleek uit een door DNB gehouden enquête dat diezelfde banken ten tijde van de coronacrisis de acceptatiecriteria voor woninghypotheken en leningen aan ondernemingen juist hadden aangescherpt. De banken verwachten de criteria de komende maanden nog verder aan te scherpen. De hogere risicoperceptie van banken wordt genoemd als voornaamste verklaring.

Wanneer gaan banken eens echt een plek innemen midden in de samenleving? Als alle banken gezamenlijk op hetzelfde tijdstip roepen dat ze de redders van het vaderland zijn, kunnen ze wellicht ook tegelijkertijd op hetzelfde moment andere criteria opstellen voor hun aandeelhouders. Weg met het kortetermijnwinstbejag en vóór het oplossen van de problemen in de samenleving. Weg met ‘what’s in it for me’, en terug naar de coöperatie. Natuurlijk mogen banken hier officieel geen gezamenlijke afspraken over maken Maar, zoals wel vaker: echt goede ideeën komen nooit alleen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Actie

Actie

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 2-2024) “Hoe zorgen we ervoor dat het eerlijker wordt in de samenleving, dat iedereen mee kan doen en dat de kloof tussen...

Focus

Focus

(Voorwoord Willem Vreeswijk in VVP 1-2024) Een meerderheid van 64 procent was het eens met de eerste stelling van dit jaar op VVPonline.nl: ‘2024 belooft een...

Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

Actief betrokken

Actief betrokken

(Voorwoord VVP 5-2023) Thema’s als Actief Klantbeheer en Duurzaam Advies staan bij advieskantoren hoog op to do lijstjes, maar de echte invulling komt vaak...

Vijf jaar

Vijf jaar

Aan het eind van dit veelbewogen jaar heeft VVP een aantal partijen gevraagd om een visie te geven op het adviesvak over vijf jaar en dat heeft hele interessante...

Meer mens

Meer mens

(Voorwoord door Willem Vreeswijk in VVP 4-2022) Omarm automatisering, ontwikkel jezelf. Dit zei digitale innovatie-expert Jarno Duursma in zijn key-note op het...

Minder

Minder

(Voorwoord Willem Vreeswijk, VVP 3-2022) Als de omstandigheden drastisch veranderen, zul je je moeten aanpassen, ook al blijft de basis van je vak hetzelfde: het...

Nieuwe risico’s

Nieuwe risico’s

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 02-2022) Hoe ingewikkelder de puzzel, hoe mooier het adviesvak. Dit is het credo van menig adviseur. Het bijna onmogelijke waarmaken...

Objectief

Objectief

(Voorwoord VVP 6-2021) door Willem Vreeswijk) Onderzoeken zijn nuttig. Ze bevatten weetjes, inzichten en vatten trends samen. Onderzoeken zijn vooral heel nuttig...

Kom maar op!

Kom maar op!

(door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Zo aan de vooravond van een nieuw jaar kan met recht gesteld worden dat heel veel in beweging is, maar dat we er ook...