Regels buigen

Jelle Bartels 2015

Regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Toch zijn er vele andere mogelijkheden om regels te hanteren en onze medemens (meer) ter wille te zijn.

Mogen stemmen vindt ze een belangrijk recht. Dus bij de afgelopen Europese verkiezingen pakte ze, na zorgvuldige voorbereiding, haar stempas en ging op weg. Door haar steeds slechter wordende ogen kon ze haar officiële identiteitsbewijs niet vinden. In plaats daarvan nam ze haar zorgpas mee. Fier stapte ze met haar rollator richting het stembureau. Door haar leeftijd is dit inmiddels een hele toer. Ze laat haar stem- en zorgpas zien aan de dame achter de tafel. Achter die tafel wordt niet verder gekeken: ‘Nee, een zorgpas is geen legitimatiebewijs en kunnen we niet accepteren’. Ze zucht, draait haar rollator om en loopt de weg weer terug naar huis. Na enig zoeken vindt ze gelukkig alsnog haar identiteitsbewijs, waarmee zij nogmaals de wandeling naar het stembureau aangaat. Dezelfde dame zit nog steeds rustig achter het bureau: ‘U bent er weer?’. Je pakt het identiteitsbewijs en controleert (nu wel) de geboortedatum: 29-5-1919. Ze kijkt verschrikt en enigszins beschaamd op en zegt: ‘Heb ik nu net een 100 jaar oude dame naar huis gestuurd om aan de regels te voldoen?’. Met een groot schuldgevoel bleef de dame achter. Natuurlijk heeft de dame in kwestie niets ‘fout’ gedaan. De regels zijn tenslotte duidelijk. Helaas zetten we door deze zelfde regels in veel gevallen onze medemenselijkheid uit.

‘Zorg dat je in je vak creatief blijft’

Door verder te kijken dan onze neus (regels) lang zijn, had deze mevrouw aan de zorgpas al kunnen zien dat mijn oma in haar 100ste levensjaar zat, niet goed ter been was en een beperkt zicht had. Ze had andere mogelijkheden kunnen zoeken om te kunnen helpen, zonder de regels te hoeven overtreden of te buigen. Ze had iemand kunnen vragen om met de auto mijn oma heen en weer te rijden. Ze had kunnen vragen of er iemand dichtbij woonde (dochters, zonen) om de juiste legitimatie te kunnen brengen, terwijl mijn oma had kunnen genieten op een stoel met een kopje koffie. Een klein beetje creativiteit en medemenselijkheid helpt iedereen.

Maak het verschil

Als adviseur word je ook constant geconfronteerd met wet- en regelgeving. Deze regels zijn er niet voor niets. Mijn oma snapt dat ook wel. Tegelijkertijd voelt iedereen wel aan dat het best wel zot is om een 100-jarige heen en weer te laten lopen omdat je simpelweg alleen maar kijkt naar wat er in je handen is gegeven. Je klant heeft namelijk geen boodschap aan de wet- en regelgeving: hij/ zij wil gewoon een oplossing.

Kijk dan ook verder dan wat er in je handen gegeven is. Zorg dat je in je vak creatief blijft. Zoek voor je klant naar oplossingen die wel kunnen. Wees servicegericht en medemenselijk. Dan houd je ook in een steeds sneller veranderende wereld je bestaansrecht. Focus op waar je het verschil kunt maken, niet in het strikt opvolgen van de opgelegde regels.

Tot slot… Misschien zou je denken dat mijn oma na het schuldgevoel geholpen is om naar huis te komen? Helaas… We zullen maar denken dat beweging goed voor je is.

Reactie toevoegen

 
Editie
Continuïteit met eigen verdienmodel

Continuïteit met eigen verdienmodel

Veel adviseurs werken nog op basis van provisie. Dit systeem kan een prima betalingsregeling voor de klant zijn. Sterker nog, elk verdienmodel is goed, zolang...

Juiste partner maakt jou sterker

Juiste partner maakt jou sterker

Voor jou als adviseur is het belangrijk om partners met de juiste kwaliteiten om je heen te verzamelen. Zij helpen om toegevoegde waarde te creëren voor de...

Groeit je bedrijf?  Ontwikkel jezelf!

Groeit je bedrijf? Ontwikkel jezelf!

Zodra je bedrijf groeit, bereik je verschillende plafonds van complexiteit. Waar in het begin alles prima lijkt te gaan, werkt het ‘opeens’ veel minder....

Je belofte waarmaken:  minder is meer

Je belofte waarmaken: minder is meer

In een sector waarin de inkomsten per product dalen terwijl je er meer werk voor moet doen, ga je reorganiseren. Mensen worden afgestoten, fabrieken worden gesloten,...

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren

Volop voer voor ondernemers. Dat bood de 21 juni gehouden derde Dag van het Topadvies van VVP. “Kijk hoe het anders kan, ga maximaliseren.”   Piet...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Wat weet je van jouw klant?

Wat weet je van jouw klant?

De woorden ‘klantgericht’ en ‘de klant centraal’ komen al veel meer voor in de bedrijfsplannen van de financieel adviseurs. In de vorige...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Zorg voor betere toegevoegde waarde

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs....

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...