Zeven vragen aan: Renee Lagerwaard

Renee Lagerwaard

Zeven vragen aan adviseur Renee Lagerwaard:

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Het feit dat je het vertrouwen krijgt. Het vertrouwen mee te denken en te adviseren in vaak complexe casuïstiek. En als het lukt, de blijdschap, dankbaarheid en vaak langdurige relatie die eruit voortkomt. Prachtig!

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Wanneer klanten, blije klanten worden en graag je ambassadeur (‘fan’) willen zijn.

3. Welke tip zou je de adviessector willen meegeven? En welke tip aan verzekeraars?

Het gaat niet om dienstverlening, maar om dienstbeleving. Denk in mensen en niet in producten. Klanten voor je laten kiezen is alleen mogelijk wanneer je in de eerste plaats ook zelf overtuigd bent. En misschien nog belangrijker: dat je dit in alles uitstraalt. Dat begint al online. Je website en/of app vormen het visitekaartje voor je kantoor en diensten. Zorg dat de gewekte verwachtingen passen bij de realiteit. Het totaalplaatje moet kloppen en dat moet in al je processen en uitingen zichtbaar zijn. Dat zit hem natuurlijk niet alleen in de uitstraling van de website, maar ook in de aankleding van je kantoor. Welke belofte doe je aan je klanten? Is je belofte terug te zien in je dienstbeleving?

Wanneer deze zaken kloppen, pakken klanten dit (on-) bewust op en nemen het mee in hun beslissingsproces. Kortom: datgene waar je voor staat écht leven en overal in doorvoeren. Zelfs in de kleinste details. Blijf hierbij heel dicht bij jezelf. Dan is het altijd echt en oprecht. Om Michiel Maandag van Monday Brand te citeren: doe niet alles voor iedereen, want dan ben je niets voor niemand.

Verzekeraars of geldverstrekkers: we zijn businesspartners en het zijn onze gezamenlijke klanten. Samen zijn we sterker. We moeten ervoor zorgen dat het wij-gevoel overheerst. Trek gezamenlijk op en zorg hierin samen voor efficiëntere processen. Dat werkt twee kanten op. Alleen dan speel je Champions Leaque voor klanten. Geloof me, het werkt.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Onszelf. En met name de kunst van het meebewegen, op welk gebied dan ook. Administratieve krachten worden adviseurs. De tussenpersoon wordt, of is al, een advieskantoor.

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit?

We kennen in ons mooie vak drie disciplines: adviseren, bemiddelen en beheren. Het kantoor van de toekomst zal veel meer gaan adviseren en veel minder gaan bemiddelen en (nieuw) beheren. Ook wordt een bredere dienstverlening van ons verwacht. Investeren in kennis en nadenken hoe je deze bredere dienstverlening, in welke vorm ook, gaat invullen, is daarom een must.

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad?

Dat zijn met name de emotionele gesprekken. Als verdriet door jouw hulp verandert in blijdschap. De dankbaarheid die daaruit voortvloeit, is werkelijk onbetaalbaar.

‘Denk in mensen en niet in producten’

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

In de 25 jaar dat ik ons mooie vak uitoefen, draait het altijd om één ding: de mens. Ik ben heel bewust mensgericht gaan ondernemen. Dat past heel goed bij mij. Het draait om je medewerkers en je klanten (in die volgorde). Kies je kennis- en businesspartners. In 2012 heb ik mij aangesloten bij het DBO Ondernemersnetwerk -onder aanvoering van Herbert Derks-een club van inmiddels zestien gelijkgestemden met een visie. Geen droeftoeters maar echte bruistabletten. Pas dan ben je samen sterker. Het heeft mij als mens én als ondernemer heel veel gebracht.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

Het geheim van klantgerichtheid van de beste advieskantoren van Nederland

(Het Geheim van Klantgerichtheid in VVP 01, 2022) Wat is het geheim van een excellent advieskantoor? VVP vraagt het aan een aantal provinciewinnaars van de Advies...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Team AdviesNet blij en vereerd met nominatie Advies Award 2021

Team AdviesNet blij en vereerd met nominatie Advies Award 2021

De medewerkers van AdviesNet in Drachten vierden het nieuws uitbundig toen ze hoorden dat ze genomineerd waren voor de Advies Award 2021 voor de provincie Friesland....

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...