Revolutie of evolutie?

Katern ChatGPT

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Geef ChatGPT de prompt ‘bedenk 25 nieuwe verzekeringsproducten’ en er komen alleraardigste ideeën uit. Of toch niet? Borduurt ChatGPT alleen maar voort op wat er al is? En moet de échte creativiteit van de mens blijven komen? In ieder geval is het menselijk brein nog nodig om a) te bepalen of een idee eigenlijk wel zinnig is en b) een idee te vertalen naar een realistische propositie.

In het kader elders op deze pagina’s de ideeën waar ChatGPT mee komt. Veel van die ideeën vloeien voort uit ontwikkelingen die gaande zijn. Zoals verduurzaming. ChatGPT oppert een duurzaamheidsverzekering (“Dekt installatie én opbrengstderving van zonnepanelen, warmtepompen of groene daken”). Een ander idee: een Gedistribueerd Werken-Verzekering (“Verzekering voor remote teams: aansprakelijkheid, datalekken, kosten voor uitval door infrastructuurproblemen”). Dit haakt uiteraard aan bij de thuiswerktrend. In Nederland worden deze dekkingen in bestaande polissen gesleuteld, of bestaande polissen bieden al dekking. De – op zich interessante – food for thought is in deze gevallen meer of het niet eens tijd wordt voor specifieke polissen.

Een business case levert AI er desgewenst bij, maar de uitkomsten zijn niet per se verzekeringstechnisch doorwrocht. De premiestelling die AI suggereert, zouden wij ook eerst nog eens door echte deskundigen laten doorrekenen. Een nieuw verzekeringsproduct breng je vandaag de dag ook niet zomaar meer op de markt; het product moet uitvoerig worden getest op kostenefficiëntie, nut, veiligheid, begrijpelijkheid en inmiddels ook duurzaamheid. Feitelijk hebben wetgever en toezichthouders de productcreativiteit doodgeslagen. Eigenlijk zouden zij de teugels weer eens wat moeten laten vieren.

Kindertech

Het is dus meer inspiratie dan werkelijke vernieuwing die ChatGPT biedt. Maar sommige ideeën zijn best leuk om eens mee te spelen. Verrassend bijvoorbeeld is de kindertechverzekering waar de generatieve AI mee komt. Dekt schade aan of door technologie van kinderen (drones, tablets, robotica).

Wat is de business case daarbij? ChatGPT: “Kinderen maken steeds meer gebruik van technologie, maar traditionele inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen bieden beperkte of géén dekking voor schade veroorzaakt door of aan moderne technologie, geen dekking voor digitale risico’s, zoals cyberpesten, online identiteitsmisbruik of onbedoelde in-app aankopen, geen juridische hulp bij online conflicten of platformverwijderingsverzoeken.”

De polis biedt dekking “bij fysieke schade aan kinderapparaten: smartphones, tablets, smartwatches; gameconsoles, AR/VR-brillen; programmeerbaar speelgoed (zoals LEGO Boost, Osmo), drones of camera’s voor kinderen. Dit bij schade door vallen, stoten, water, brand of diefstal. Ook schade buitenhuis is gedekt (school, sportclub, logeerpartijen)”.

‘Dankzij AI kan een kind de was doen…’

De verzekering dekt ook schade aan anderen door gebruik van kindertech. Voorbeelden: drone vliegt tegen auto; kind breekt scherm van klasgenoot.

Verder zijn verzekerd onbedoelde in-app aankopen (bijvoorbeeld in games), ondersteuning plus kosten juridische stappen bij online pesten of bedreiging, hulp bij verwijderen van schadelijke content/profielen en bij identiteitsfraude met naam/foto van kind.

Verder wordt toegang geboden tot een cyberveiligheidscursus voor kind en ouder, is er een jaarlijkse privacy-audit van kindprofielen en een AI-monitor voor verdachte gedragingen of reputatierisico’s.

Dit alles voor een maandpremie van indicatief 6,95 euro (Basis, alleen fysieke schade), 11,95 euro (Plus, fysieke schade, aansprakelijkheid en in-app aankopen) of 17,95 euro (Premium, alles).

Dankzij AI kan een kind de was doen…

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviesalerts! innovatieve producten

Adviesalerts! innovatieve producten

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Vernieuwing bij verzekeringen en hypotheken is vaak op het procesmatige vlak, aangejaagd door de digitalisering....

Insify komt met AI-gedreven SmartGuide

Insify komt met AI-gedreven SmartGuide

“Onze SmartGuide verandert de manier waarop ondernemers hun AOV regelen.” Dat stelt Insify bij de introductie van haar nieuwe, AI-gedreven tool SmartGuide. Koen...

"Eenderde Nederlanders gebruikt AI voor financieel advies"

"Eenderde Nederlanders gebruikt AI voor financieel advies"

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt door veel Nederlanders ingezet bij financiële vragen. Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van het lokale dienstverleningsplatform...

AI waar het kan, mens waar het moet

AI waar het kan, mens waar het moet

(Robert Witteveen, First Day Advisory Group, in VVP-special Slimmer Adviseren) De adviespraktijk kraakt. Klanten verwachten snelheid én persoonlijk contact....

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

Tijdens het FFP Diner op 4 november is de Pensioen APK van Nationale-Nederlanden uitgeroepen tot winnaar van de FFP Innovatie Award 2025. Het is de eerste keer dat...

Het echte advies blijft mensenwerk

Het echte advies blijft mensenwerk

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Generatieve AI is nu al niet meer weg te denken uit de adviespraktijk. Maar wat zijn de valkuilen? Weet u wat: we vragen...

Durf jezelf te laten zien

Durf jezelf te laten zien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Durf jezelf te laten zien. Ook als je geen verkooppraatjes houdt of een strak kantoor hebt. Klanten zoeken geen...

Geheel digitaal landschap opgetuigd

Geheel digitaal landschap opgetuigd

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Door technologie onderdeel te maken van het adviesproces willen wij als organisatie stappen zetten om steeds slimmer te...

Stop met optimaliseren, begin met groeien

Stop met optimaliseren, begin met groeien

(Partner in kennis Onesurance in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Voor het intermediair is innovatie bittere noodzaak. De autonome groei van klantenaantallen...

AI bespaart tijd: wat doe jij ermee voor je klant?

AI bespaart tijd: wat doe jij ermee voor je klant?

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Artificial intelligence (AI) verovert in rap tempo de advieswereld. Tools die razendsnel...