Rik Steentjes: hart bewaken

Rik Steentjes

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze keer Rik Steentjes (Steentjes Verzekeringen): “Ervoor waken dat, vanwege het feit dat mensen elkaar minder fysiek treffen, de cultuur en daarmee het hart uit het bedrijf verdwijnt.”

Hoe heb jij de coronatijd beleefd? Wat heb je gemist? En wat vond je eigenlijk wel prettig?

“Het was een erg vreemde tijd, als je mij twee jaar geleden verteld had dat dit kon gebeuren had ik je gevraagd of je soms een science fiction-film had gekeken. Wat onze eigen kantoren betreft, hebben we ervoor gezorgd dat we altijd de anderhalve meter afstand in acht konden nemen. Dubbele bureaublokken werden door één persoon bezet in plaats van door twee. De rest van onze mensen werkte dan thuis. Het thuiswerken ging prima, medewerkers konden snel inloggen op ons systeem en telefonisch waren ze ook goed bereikbaar. Onze klanten zijn even goed bediend als altijd, dat verdient een groot compliment voor onze medewerkers.     

“Wat je mist door het thuiswerken is de interactie en het sparren tussen de medewerkers. ‘Heb jij wel eens een dergelijk risico aangeboden gekregen?’, ‘Wie heeft er al eens een schade afgewikkeld die lijkt op dit geval?’, ‘Bij welke bank zou deze hypotheekklant het beste ondergebracht kunnen worden?’. Telefonisch of via Teams of Zoom is dit een stuk omslachtiger dan wanneer je bij elkaar in een ruimte zit of even bij elkaar binnen kunt lopen.

“Positief vond ik dat ik overal om me heen zag dat mensen bereid waren de ander te helpen, op velerlei gebied, zowel zakelijk als privé. Er waren hier regionaal bijvoorbeeld allerlei initiatieven om de werknemers van horecabedrijven tijdelijk in te zetten bij andere bedrijven, die niet getroffen waren door corona.” 

Wat was de impact op je persoonlijke leven en wat was de impact op je organisatie of bedrijf?

“Normaal gesproken was ik gewend aan een drukke sociale netwerk-avondagenda met het bezoeken van een serviceclub, businessclubs, verenigingen, etcetera. Alhoewel ik dat nooit als erg storend heb ervaren, heb ik het ontbreken hiervan en daardoor de rust in de coronaperiode eigenlijk als heel prettig ervaren. Onze dochter studeert in Nijmegen, voor haar en dat geldt voor alle studenten, was het geen fijne tijd. De serieuze kanten van studeren liepen online door, alle bijkomende leuke aspecten van het studentenleven niet. Ook gaan mijn vrouw en ik graag uit eten of lekker op een terrasje zitten. Dat hebben we wel enorm gemist.

“Wat de omzet c.q.de cijfers van ons kantoor betreft, heeft de coronaperiode geen negatieve invloed gehad. Doordat we als buitendienst niet altijd terecht konden bij onze klanten hadden we de tijd om potentiële nieuwe relaties te benaderen, hetgeen erin heeft geresulteerd dat we op het gebied van zakelijke verzekeringen flink zijn gegroeid het afgelopen jaar. Zoals ik eerder aangaf had corona en het thuiswerken zeker impact op onze medewerkers, vaak werkten ook hun partners thuis en waren de kinderen thuis van school. Ze zijn daar echter bijzonder positief en flexibel mee omgegaan.  

“We hebben voor onze klanten die werden getroffen door corona geprobeerd om de kosten qua verzekeringen te beperken. Voor een bedrijf in de evenementenbranche hebben we bijvoorbeeld, in combinatie met het schorsen van de kentekens, de dekking van de vrachtwagens teruggebracht naar alleen brand/diefstal in de tijd dat ze vanwege corona stilstonden. En in de eerste coronaperiode hebben we een tijd de maandelijkse fee die wij vragen voor arbeidongeschiktheidsverzekeringen niet in rekening gebracht bij de door corona financieel zwaar getroffen relaties.”

Welke nieuwe inzichten heb je tijdens de coronatijd opgedaan? Zowel persoonlijk als met je organisatie of bedrijf.

“Online-vergaderfaciliteiten als Teams en Zoom zijn wat mij betreft de openbaringen van de coronatijd. Ondanks de beperkingen van het ontbreken van de fysieke aanwezigheid, het elkaar in de ogen kunnen kijken, hebben Teams en Zoom ervoor gezorgd dat we met elkaar en met onze klanten konden blijven communiceren. Dat ging verrassend goed. Zo hebben bijvoorbeeld onze hypotheekadviseurs de meeste hypotheekadviesgesprekken online gevoerd.

“Persoonlijk heeft corona mij tot het inzicht gebracht dat ik een hand of een knuffel geven toch een stuk prettiger vind dan een boks of een elleboog. Die houden we er dus niet in wat mij betreft…”

Life after corona, hoe ziet dat er volgens jou uit? In je eigen leven en in het algemeen.

“In de zakelijke communicatie zal er weliswaar een groot deel terug gaan naar fysieke afspraken, daarnaast zal online communicatie groter aanwezig zijn c.q. blijven dan voor de coronatijd. Onnodig veel reizen bijvoorbeeld kan daarmee worden voorkomen, zowel per auto, openbaar vervoer als met het vliegtuig. In het kader van milieu en duurzaamheid zou dat een goede ontwikkeling zijn. Als we corona er goed onder krijgen zie ik overigens het thuiswerken in ons bedrijf (graag) weer verdwijnen. Het met elkaar sparren en het samenwerken in de cultuur die we als bedrijf Steentjes hebben komt naar mijn mening, als we samen fysiek op kantoor aanwezig zijn, het beste tot z’n recht. Dat laatste is niet echt consequent met mijn opmerking over duurzaamheid hiervoor, maar al onze medewerkers wonen in de directe omgeving in onze mooie Achterhoek, een groot deel komt zelfs met de fiets naar het werk.”   

Denk je dat de mensheid echt iets geleerd heeft van corona? Zoja, wat?

“Ik hoop het wel, maar denk dat dat ijdele hoop is.”

Wat heeft de financiële sector geleerd van de coronatijd of wat zou de sector van de coronatijd volgens jou kunnen leren?

“Mijn ervaring is vooral die met verzekeraars en ik vind allereerst dat die zich meewerkend en soepel opgesteld hebben met betalingsregelingen, tijdelijk stopzetten van dekkingen, etcetera. Alhoewel ik begrijp dat het ineens onverwacht moeten omschakelen naar thuiswerken een enorme operatie was en ik waardering heb voor de manier waarop verzekeraars dit gedaan hebben, liepen bij een aantal verzekeraars de wachttijden voor offertes en polismutaties enorm op.

“Thuiswerken zal gedeeltelijk blijven bestaan maar mijn advies aan verzekeraars (en trouwens ook aan banken) is ervoor te waken dat, vanwege het feit dat mensen elkaar minder fysiek treffen, de cultuur en daarmee het hart uit het bedrijf verdwijnt. Dan gaan de prestaties eronder lijden en is het einde zoek…”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Paul Burger: duurzamer leven en werken

Paul Burger: duurzamer leven en werken

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...

Lambert Becks: schouder aan schouder

Lambert Becks: schouder aan schouder

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Ewald Bary: wendbaar

Ewald Bary: wendbaar

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...

Harry van der Zwan: duiding essentieel

Harry van der Zwan: duiding essentieel

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Tony Dingemanse: in elkaar investeren

Tony Dingemanse: in elkaar investeren

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...

Bert Sonneveld: zuinig zijn op aarde en elkaar

Bert Sonneveld: zuinig zijn op aarde en elkaar

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...

Joost Tieland: meer respect en waardering

Joost Tieland: meer respect en waardering

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Odette Bakker en Indra Frishert: liever zijn voor elkaar

Odette Bakker en Indra Frishert: liever zijn voor elkaar

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Michiel van Vugt: bevestigd in missie

Michiel van Vugt: bevestigd in missie

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. Deze...

Tim Schoonbergen: niet alles is maakbaar

Tim Schoonbergen: niet alles is maakbaar

In de serie ‘Life after corona’ vraagt VVP hoe branchegenoten de coronatijd hebben beleefd en hoe zij denken dat het leven er na corona uit ziet. In...