Robot geeft voor, adviseur scoort

Paul van Brederode

Uw dienstverlening als financieel adviseur voor de consument bestaat uit drie delen: het inventarisatiegedeelte, de analyse en het aandragen van mogelijke oplossingen. Wij introduceren de 3D-methode.

De inventarisatie wordt verricht door de robot en hierbij speelt de klant zelf de hoofdrol. Hoe werkt dat? De robot wordt gevoed met bestaande informatie, bijvoorbeeld uit een dBase. De klant gaat zelf de dynamische vragen invullen. Geen kwantitatieve vragen, maar kwalitatief. Dynamische vragen die anticiperen op het eerder gegeven antwoord. Bijvoorbeeld als de vraag gesteld wordt of iemand rookt en hij vult in ‘nee’ in, dan kan niet de volgende vraag zijn: ‘hoeveel rookt u per dag?’

Het gaat dus om kwalitatieve vragen als: heeft u verhuisplannen, wilt u verbouwen en gaat u dan toch die boot kopen of juist verkopen? Zijn deze vragen ingevuld, dan volgt er een voorlopig advies aan de klant. Daarin staat een resumé van datgene wat is ingevuld en een wens, bijvoorbeeld: u geeft aan een wereldreis te willen maken en een zeiljacht te kopen en daarvoor een lening af te willen sluiten ter overbrugging van een te verwachten erfenis. Ook geeft de klant aan dat hij een advies wil ontvangen en daarvoor te willen betalen.

Dan de analyse. De financieel adviseur krijgt een bericht dat onze wereldreiziger zijn survey heeft ingevuld, dat er specifieke aandachtspunten zijn waarnaar gekeken moet worden en dat de klant binnen drie weken een betaald advies wil ontvangen.

Tenslotte de oplossing. De financieel adviseur heeft alle informatie gekregen die nodig is om een passend advies te maken, zonder bij de klant te zijn langs geweest of gebeld te hebben. De adviseur bekijkt zelf, met zijn of haar specifieke kennis, wat de best mogelijke oplossing is. Kortom de robot verzamelt op dynamische manier de nodige informatie samen met de klant, met als resultaat een helder voorlopig advies. De financieel adviseur analyseert wat kan, wat nodig is en komt met een passende oplossing voor de klant. Deze oplossing wordt omgezet in een financieel product.

 

Adviseur Paul van Brederode richtte samen met Rob Ubels Zeef Software op. Van Brederode en Ubels vertellen hun verhaal in vakblad VVP in aanloop naar de Dag van het Topadvies op 20 juni. Daar laten ze zien hoe financieel adviseurs én robot samen kunnen excelleren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adviestip: gebruik de kracht van social media

Adviestip: gebruik de kracht van social media

"Hoe maak je als kleinere speler in de financiële sector optimaal gebruik van social media. Niet alleen is social media een belangrijk informatiekanaal richting...

Advisering met een robot touch: concretisering

Advisering met een robot touch: concretisering

"Excelleren als adviseur samen met het kantoorteam en de robot kan dat? In de afgelopen tijd is er een behoorlijk aantal veelbelovende initiatieven op de rails gezet....

Oproep aan het intermediair

Oproep aan het intermediair

Advies met een robot touch! Het een kan bijna niet meer zonder het ander. Een robot zal steeds vaker op dynamische manier de juiste informatie samen met de klant...

Loek Peters (Penoza) maakt adviseurs nog beter op de Dag van het Topadvies

Loek Peters (Penoza) maakt adviseurs nog beter op de Dag van het Topadvies

Acteur Loek Peters (bekend van onder meer de hitserie Penoza) is tevens oprichter van 'Maak de ander beter'. Hij verzorg de afsluitende presentatie op de Dag van...

Omarm een robot, ga voor advies!

Omarm een robot, ga voor advies!

VVP organiseert op 20 juni 2018 op Landgoed De Horst in Driebergen Zeist (De Baak) voor de vierde keer de Dag van het Topadvies. Dit maal onder de titel: 'Omarm...

Voor elke klant het juiste kanaal

Voor elke klant het juiste kanaal

Of het nu om execution only, online geautomatiseerd advies of een adviseur gaat, elke klant heeft recht op het juiste kanaal. Dat wil zeggen dat het voor klanten...

Advies of klanten helpen kopen?

Advies of klanten helpen kopen?

Je kunt pas een advies geven na een gedegen inventarisatie, zegt men. In de financiële wereld zijn de oplossingen en mogelijkheden eindeloos. Om dat te projecteren...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Financieel adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant kun je niet komen. Het vak zal de komende jaren alleen...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Financiële adviseurs op VVP Dag van het Topadvies

Financiële adviseurs op VVP Dag van het Topadvies

Financiële topadviseurs, daar draait het om tijdens de VVP Dag van het Topadvies op woensdagmiddag 21 juni in Leusden.Veel praktijkinfo en dialoog met collega-adviseurs...