Robot geeft voor, adviseur scoort

Paul van Brederode

Uw dienstverlening als financieel adviseur voor de consument bestaat uit drie delen: het inventarisatiegedeelte, de analyse en het aandragen van mogelijke oplossingen. Wij introduceren de 3D-methode.

De inventarisatie wordt verricht door de robot en hierbij speelt de klant zelf de hoofdrol. Hoe werkt dat? De robot wordt gevoed met bestaande informatie, bijvoorbeeld uit een dBase. De klant gaat zelf de dynamische vragen invullen. Geen kwantitatieve vragen, maar kwalitatief. Dynamische vragen die anticiperen op het eerder gegeven antwoord. Bijvoorbeeld als de vraag gesteld wordt of iemand rookt en hij vult in ‘nee’ in, dan kan niet de volgende vraag zijn: ‘hoeveel rookt u per dag?’

Het gaat dus om kwalitatieve vragen als: heeft u verhuisplannen, wilt u verbouwen en gaat u dan toch die boot kopen of juist verkopen? Zijn deze vragen ingevuld, dan volgt er een voorlopig advies aan de klant. Daarin staat een resumé van datgene wat is ingevuld en een wens, bijvoorbeeld: u geeft aan een wereldreis te willen maken en een zeiljacht te kopen en daarvoor een lening af te willen sluiten ter overbrugging van een te verwachten erfenis. Ook geeft de klant aan dat hij een advies wil ontvangen en daarvoor te willen betalen.

Dan de analyse. De financieel adviseur krijgt een bericht dat onze wereldreiziger zijn survey heeft ingevuld, dat er specifieke aandachtspunten zijn waarnaar gekeken moet worden en dat de klant binnen drie weken een betaald advies wil ontvangen.

Tenslotte de oplossing. De financieel adviseur heeft alle informatie gekregen die nodig is om een passend advies te maken, zonder bij de klant te zijn langs geweest of gebeld te hebben. De adviseur bekijkt zelf, met zijn of haar specifieke kennis, wat de best mogelijke oplossing is. Kortom de robot verzamelt op dynamische manier de nodige informatie samen met de klant, met als resultaat een helder voorlopig advies. De financieel adviseur analyseert wat kan, wat nodig is en komt met een passende oplossing voor de klant. Deze oplossing wordt omgezet in een financieel product.

 

Adviseur Paul van Brederode richtte samen met Rob Ubels Zeef Software op. Van Brederode en Ubels vertellen hun verhaal in vakblad VVP in aanloop naar de Dag van het Topadvies op 20 juni. Daar laten ze zien hoe financieel adviseurs én robot samen kunnen excelleren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Terug naar de kern van je ondernemerschap

Terug naar de kern van je ondernemerschap

“Wat betekent jouw bedrijf voor de maatschappij? En wat is je meerwaarde voor je medewerkers en klanten? Denk daar eerst goed over na. Ga dan morgen één...

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"Intermediaire zoektocht kost tijd"

"De veranderingen in de sector bieden kansen, maar dan moet je wel in beweging komen. Oude gewoontes en wetmatigheden loslaten en je volledig richten op meerwaarde...

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

Waarom klanten voor jouw advieskantoor gaan kiezen

"Als je als adviseur relevant wilt blijven voor je klant, zul je (blijvend) van betekenis willen zijn. In deze workshop gaan we niet alleen in dialoog over...

Wat betekenen de nieuwe spelregels voor uw adviespraktijk

Wat betekenen de nieuwe spelregels voor uw adviespraktijk

De wereld verandert snel. Daarmee ook de spelregels die gelden voor uw vak. En de risico's waar u uw klanten over adviseert. Wilt u weten wat dat betekent voor uw...

Bevrijd jezelf uit het woud van adviesregels

Bevrijd jezelf uit het woud van adviesregels

"Bevrijd jezelf uit het woud van regels. Silva Janssen (Oostdam & Partners) laat in haar workshop op de Dag van het Topadvies van 21 juni zien hoe dit moet....

Hoe krijg je je medewerkers mee op kantoor

Hoe krijg je je medewerkers mee op kantoor

Cultuurverbetering van advieskantoren. Dat is een van de workshops op de derde Dag van het Topadvies van 21 juni 2017 in Leusden. Ervaringsdeskundige Jack Vos (Luyten...

Hoe positioneer je je advieskantoor?

Hoe positioneer je je advieskantoor?

Welke rol kies je als adviseur en wat zijn de kritische succesfactoren? Kennis is het toverwoord. Niet de kennis die op de digitale straat ligt, maar de kennis die...

Er is altijd een oplossing

Er is altijd een oplossing

Er zijn altijd mogelijkheden en oplossingen. Alleen onze eigen gedachten en overtuigingen dat conventionele denkpatronen de waarheid zijn, weerhouden ons van een...

"Financieel dienstverleners willen het anders. en terecht"

"Financieel dienstverleners willen het anders. en terecht"

“Financieel dienstverleners willen het anders”, is de conclusie van het onderzoek van Luyten Adviesgroep en RedZebra Group op de VVP-Dag van het Topadvies...

Dag van het Topadvies: financiële sector klaar voor nieuwe waarden

Dag van het Topadvies: financiële sector klaar voor nieuwe waarden

Als je adviseurs en verzekeraars vraagt welke persoonlijke waarden ze in de verzekeringssector belangrijk vinden, zijn dat hele andere, sterk mensgerichte waarden...