Robot geeft voor, adviseur scoort

Paul van Brederode

Uw dienstverlening als financieel adviseur voor de consument bestaat uit drie delen: het inventarisatiegedeelte, de analyse en het aandragen van mogelijke oplossingen. Wij introduceren de 3D-methode.

De inventarisatie wordt verricht door de robot en hierbij speelt de klant zelf de hoofdrol. Hoe werkt dat? De robot wordt gevoed met bestaande informatie, bijvoorbeeld uit een dBase. De klant gaat zelf de dynamische vragen invullen. Geen kwantitatieve vragen, maar kwalitatief. Dynamische vragen die anticiperen op het eerder gegeven antwoord. Bijvoorbeeld als de vraag gesteld wordt of iemand rookt en hij vult in ‘nee’ in, dan kan niet de volgende vraag zijn: ‘hoeveel rookt u per dag?’

Het gaat dus om kwalitatieve vragen als: heeft u verhuisplannen, wilt u verbouwen en gaat u dan toch die boot kopen of juist verkopen? Zijn deze vragen ingevuld, dan volgt er een voorlopig advies aan de klant. Daarin staat een resumé van datgene wat is ingevuld en een wens, bijvoorbeeld: u geeft aan een wereldreis te willen maken en een zeiljacht te kopen en daarvoor een lening af te willen sluiten ter overbrugging van een te verwachten erfenis. Ook geeft de klant aan dat hij een advies wil ontvangen en daarvoor te willen betalen.

Dan de analyse. De financieel adviseur krijgt een bericht dat onze wereldreiziger zijn survey heeft ingevuld, dat er specifieke aandachtspunten zijn waarnaar gekeken moet worden en dat de klant binnen drie weken een betaald advies wil ontvangen.

Tenslotte de oplossing. De financieel adviseur heeft alle informatie gekregen die nodig is om een passend advies te maken, zonder bij de klant te zijn langs geweest of gebeld te hebben. De adviseur bekijkt zelf, met zijn of haar specifieke kennis, wat de best mogelijke oplossing is. Kortom de robot verzamelt op dynamische manier de nodige informatie samen met de klant, met als resultaat een helder voorlopig advies. De financieel adviseur analyseert wat kan, wat nodig is en komt met een passende oplossing voor de klant. Deze oplossing wordt omgezet in een financieel product.

 

Adviseur Paul van Brederode richtte samen met Rob Ubels Zeef Software op. Van Brederode en Ubels vertellen hun verhaal in vakblad VVP in aanloop naar de Dag van het Topadvies op 20 juni. Daar laten ze zien hoe financieel adviseurs én robot samen kunnen excelleren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Mensgerichte waarden winnen terrein in financiële sector

Mensgerichte waarden winnen terrein in financiële sector

Als je adviseurs en verzekeraars vraagt welke persoonlijke waarden ze in de verzekeringssector belangrijk vinden, zijn dat hele andere, sterk mensgerichte waarden...

Als de PE-druk eraf is

Als de PE-druk eraf is

 Als de PE-druk eraf is, is het wijs om meer te investeren in nieuw gedrag en klantvaardigheden”, zegt Astrid van de Bovekamp (AVDB Advies), die over...

Praktijkcasus advieswaarde: hoe overtref je de verwachting van je klant

Praktijkcasus advieswaarde: hoe overtref je de verwachting van je klant

“Waarde zit niet in een mooi verhaal, maar in het overtreffen van verwachtingen”, aldus Herman Zondag van AFAS. Hij laat op de Dag van het Topadvies...

Investeren in social media levert adviseur winst op

Investeren in social media levert adviseur winst op

"Social media zijn hot, maar er wordt te weinig mee gedaan. De eerste 2.500 euro die ik investeerde was in een goede Facebook-cursus. Als ik daar één...

Persoonlijk geluk als businessmodel voor adviseurs

Persoonlijk geluk als businessmodel voor adviseurs

De bemiddelaar is dood, leve de geluksadviseur, zo betoogde adviseur Ozewald Wanrooij in VVP 5. Hij ontwikkelde samen met zijn compagnon de Gelukkig Leven Test,...

Bosma: "consolidatieslag intermediairmarkt begonnen"

Bosma: "consolidatieslag intermediairmarkt begonnen"

“Hoogtij overnames in verzekeringsbranche. De consolidatieslag is begonnen”, aldus Edwin Bosma van BHB Dullemond, vakspecialist in intermediaire fusies...

Mackaaij: "klant alleen geïnteresseerd in Herkenbare waarde"

Mackaaij: "klant alleen geïnteresseerd in Herkenbare waarde"

“Provisie, fee of abonnement... De klant is alleen geïnteresseerd in Herkenbare Waarde!", aldus ondernemer Michael Mackaaij van MultiSafe, trendsetter...

Ken je jouw klant goed genoeg om te adviseren

Ken je jouw klant goed genoeg om te adviseren

“Uit alle onderzoeken blijkt dat als je mensen vraagt hoe ze zich gedragen, ze gewenste antwoorden geven en dat dit geen representatief beeld geeft van hoe...

Dag van het topadvies: hoe kom je aan personeel dat past bij je advieskantoor

Dag van het topadvies: hoe kom je aan personeel dat past bij je advieskantoor

“Veel assurantie-ondernemers kijken naar hun personeelsbezetting en zien dat het niet meer past bij wat zij willen. Een veelgehoorde vraag is hoe krijg je...

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren, kennis delen met topondernemers en vakexperts. Dat zijn de ingrediënten van de Dag van het Topadvies die VVP op 2 november organiseert...