Robot nog lang geen adviseur

Loek Peters 2018

‘Omarm een robot, ga voor advies’. Dat was het motto van de VVP Dag van het Topadvies 2018. De deelnemers kregen tal van tips hoe ze als financieel adviseur hun voordeel kunnen doen met de nieuwe technologie. Maar onvermijdelijk kwam de vraag aan de orde of robo-advies echt geen bedreiging is voor de financieel adviseur van vlees en bloed.

‘Consument wil gewoon hebben wat de buurman heeft’

Loek Peters, acteur bekend van onder andere ‘Penoza’ en afsluiter van de dag, gaf een aardige draai aan de discussie of robots de menselijke financieel adviseurs ooit zullen verdringen. Een computer kan dan keurig het meest passende advies hebben berekend, de consument wil gewoon hebben wat de buurman heeft. Hoe irrationeel dat ook moge zijn.

Juist met irrationeel en emotioneel gedrag van de klant, hebben robots in ieder geval tot nu toe moeite. Maak gebruik van dat gegeven bij het maken van je strategische keuzes als adviseur, zei André van Luijk, die één van de vier kennissessies verzorgde. “De ‘harde kant’ van advies laat zich prima automatiseren, de ‘zachte kant’ is echter bij uitstek het terrein van de adviseur. Dus investeer in de ontwikkeling van je soft skills.” Tegelijkertijd moeten adviseurs hun kop niet in het zand steken voor wat er gebeurt. “Word een cyborg”, zei Van Luijk letterlijk.

Advies is weer lonend

Paul van Brederode en Rob Ubels, die plenair hun applicatie Advies.Expert, presenteerden, gaven dit ook expliciet mee aan de deelnemers van de Dag van het Topadvies. Volgens sommigen té expliciet, alsof adviseurs die helemaal niks doen met de nieuwe technologie per definitie hun eigen doodvonnis tekenen. Van Brederode en Ubels maakten in ieder geval duidelijk dat de ‘robotechnologie’ nieuwe kansen betekent en dat het vreselijk zonde is om die kansen niet te benutten. De nieuwe

 

technologie stelt adviseurs volgens het tweetal in staat om sneller en beter advies te geven. En: “Advies is weer lonend.”

Advies.Expert automatiseert heel veel repeterende taken van de financieel adviseur. Bijvoorbeeld als het gaat om het onderhoud van de portefeuille, het behandelen van schade, het inventariseren, het (eventgedreven) bewerken van klantenbestanden. Van Brederode en Ubels toonden hun applicatie niet. Wel gaven ze wat voorbeelden van efficiencywinst. Zo kan een schadebehandelaar aanzienlijk meer dossiers behandelen op jaarbasis. Er ontstaat veel tijdwinst bij het onderhoud van bijvoorbeeld de hypotheek-en aov-portefeuille. Stel dat een kantoor 1.500 aov’s heeft, met als interval voor het onderhoud drie jaar. Uitgaande van 500 te onderhouden aov’s per jaar, kost dit onderhoud in Advies.

Expert 500 keer 2,50 euro gebruikskosten, op jaarbasis slechts 1.250 euro. Dat dit gevolgen heeft voor de werkzaamheden van mensen op het kantoor, is duidelijk. De adviseur moet bereid zijn die consequenties te nemen, wil het maximale effect ontstaan. Dus functies moeten worden aangepast en misschien vervallen sommige functies wel helemaal.

Verrast door tempo

Met hun presentatie lieten Van Brederode en Ubels zien, dat er al heel veel mogelijk is qua ‘robo-technologie’. Daar ging het om, niet -zoals sommige concurrenten leken te denken-om speciaal Advies.Expert te promoten. André van Luijk noemde ook Fiew als voorbeeld van de snelle ontwikkelingen. Fiew biedt volledig geautomatiseerd hypotheekadvies, om te beginnen aan starters. Een dag voor het VVP-event werd bekend dat Centraal Beheer haar Thuis Hypotheek in samenwerking met Fiew voortaan ook langs deze weg aanbiedt. “Online advies kan een uitkomst bieden voor klanten die geen face-to-face gesprek met een adviseur willen, maar toch meer inzicht en bevestiging willen dan bij het volledig online afsluiten via de execution only route die wij ook bieden”, aldus Centraal Beheer bij de bekendmaking.

Van Luijk zei tijdens één van de sessies op het podium met kennispartners van het event, Lindenhaeghe en Scildon, best wel verrast te zijn door het tempo waarin de veranderingen zich nu voltrekken. Terwijl hij de ontwikkelingen met bijzondere interesse volgt. Hij zou ondertussen echter niet willen beweren, dat de rol van de adviseur is uitgespeeld. Dat was ook de mening van commercieel directeur Ewald Bary van Lindenhaeghe en Scildon-ceo Gert Jan Fritzsche. Volgens Fritzsche gaat het om het vinden van een ‘goede mix tussen nieuwe mogelijkheden en persoonlijk financieel advies. Persoonlijk advies op het goede moment op de goede plek’. Bary zei ‘een positieve bewustwording te zien bij de adviseurs: wat kunnen wij uit de nieuwe mogelijkheden halen? Eerst werd heel erg vanuit bedreiging geredeneerd’.

Bary en Fritzsche zeiden er beide van overtuigd te zijn, dat juist de adviseur, en niet de computer, het verschil zal blijven maken. Overigens gaf Bary nog mee dat de focus momenteel wel heel erg op parate kennis ligt. Volgens hem gaat het echter juist om correcte toepassing van de kennis. Waar die kennis dan zit, is minder relevant. Fritzsche merkte op dat Big Data bezig zijn met de solidariteit onder druk te zetten en niet de illusie te hebben dat de bedrijfstak hier zelf tegengas aan gaat geven. De solidariteit laten organiseren door commerciële partijen is volgens Fritzsche niet langer houdbaar; de overheid zal hier haar werk moeten doen.

Nul robot was de afsluitende sessie van Loek Peters. De sessie toonde juist hoe mensen elkaar kunnen versterken. Onder de titel ‘Maak de Ander beter’ liet Peters zien dat jij je verantwoordelijkheid moet nemen om de ander te helpen zijn werk goed te doen of, zoals in het vakgebied van Peters, zijn rol goed te spelen. In plaats van met de vinger te wijzen naar de ander die iets niet goed zou hebben gedaan, moet je bij jezelf te rade gaan. “Waarom lukt het mij niet om jou je werk goed te laten doen?”

Verdrongen

Veel wordt geschreven over robotisering van financieel advies en misschien zelfs de financieel adviseur. De 2018-editie van de VVP Dag van het Topadvies liet zien dat adviseurs de nieuwe technologie heel goed kunnen integreren in hun bedrijfsvoering. Waardoor ze zelfs sterker uit de strijd komen. Immers, de bedrijfsvoering wordt aanzienlijk efficiënter. Of het ooit zover zal komen dat de financieel adviseur wordt verdrongen door de robot? Het zal in ieder geval niet van vandaag op morgen zijn, zoveel werd tijdens de middag op Landgoed De Horsten in Driebergen wel duidelijk.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Lindenhaeghe: voorstel verwerken Wtp en bedrag ineens in leennormen

Lindenhaeghe: voorstel verwerken Wtp en bedrag ineens in leennormen

Lindenhaeghe doet voorstellen hoe Wet toekomst pensioenen en pensioenbedrag ineens te integreren zijn in de leennormen. Dit in haar reactie op de nog lopende internetconsultatie...

Zomerserie, deel 6: André ‘Bing Chat’ van Luijk

Zomerserie, deel 6: André ‘Bing Chat’ van Luijk

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Gratis online pensioensessies van Lindenhaeghe

Gratis online pensioensessies van Lindenhaeghe

De financiële sector draagt een grote verantwoordelijkheid voor goede dienstverlening rondom het nieuw pensioenstelsel, stelt Lindenhaeghe. Het gaat hier om...

Fusietraject Lindenhaeghe officieel afgerond

Fusietraject Lindenhaeghe officieel afgerond

Met de lancering van een geheel nieuwe website kondigen financieel opleiders Lindenhaeghe en Hoffelijk aan dat de laatste stap om tot een volledige integratie van...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

Klantbeheer anno 2023

Klantbeheer anno 2023

(Lindenhaeghe in rubriek Jouw Vakbekwaamheid in VVP 2) Als de financieel adviseur van nu een blik zou werpen op het takenpakket van een adviseur van dertig jaar...

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...