Rode vlaggen en signalen
(Annemieke Postema, AOVdokter en RADI-AOV, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Online gezondheidsverklaringen: een vloek of een zegen? Vanuit privacy-oogpunt is het een vooruitgang. Maar het vermoeden bestaat dat ze minder goed en volledig worden ingevuld dan de papieren versie, omdat adviseurs niet meer kunnen meekijken. Of zaten adviseurs vroeger juist te vaak op de stoel van de acceptant?
Ook zonder meekijken, kun je aandacht besteden aan de mededelingsplicht. Laat in een vroeg stadium het standaard Verbondsmodel zien en geef daar uitleg bij. Wijs je klant op de uitgebreide toelichting. Let op aanwijzingen dat je klant ergens onzeker over is en ga daarop in.
Een kandidaat-verzekerde kan niet zelf bepalen wat relevant is, dat doet de medisch adviseur. Adviseer daarom altijd om alles te melden, ook bij twijfel. Klachten die niet duidelijk binnen een categorie passen, horen thuis bij ‘overig’. Het maakt niet uit of de klachten nog steeds bestaan, hoe lang geleden men er last van had, of men de exacte datum of de naam van de arts/behandelaar nog weet. Indicaties als ‘ongeveer tien jaar geleden’ of ‘puberteit’ volstaan. ‘Weet ik niet meer’ invullen bij de naam van de arts is soms prima. Degene die de gezondheidsverklaring beoordeelt, stelt vast of nadere informatie nodig is. Vindt je klant het echt lastig, dan kan een telefonische gezondheidsverklaring uitkomst bieden. Meerdere verzekeraars bieden deze optie. Bij twijfel kan je klant zijn dossier bij de huisarts opvragen om te gebruiken als geheugensteun (niet opsturen!).
Geen haastklus
Leg uit dat het geen klusje van een kwartier op je mobieltje is, er is tijd voor nodig. De op-sommingen bij de categorieën aandoeningen zijn niet limitatief, dus lees zorgvuldig! Je klant moet niet bang zijn voor een flink aantal aan vullende vragen. Ik had ooit een dossier met zestien bijlagen (mevrouw was zéér grondig!), deze aanvraag werd uiteindelijk zonder restricties geaccepteerd. Sterker nog: een blanco ge-zondheidsverklaring van een 50-jarige is bijna verdacht… Helaas kent iedereen ook dossiers waarbij één aangekruiste aandoening reden was voor een afwijzing.
‘Adviseer om alles te melden, ook bij twijfel’
Wees alert bij de volgende reacties: “ik heb nooit een dag verzuimd”, “het stelde niets voor”, “ik ben hiervoor nooit (of maar één keer) bij een fysio geweest”, “er staat niets in mijn dossier”, “de behandeling was preventief” of “het was coaching”. Er was sprake van een klacht en dat moet worden vermeld. Punt. Soms vertelt een klant hoopvol dat er geen diagnose is gesteld. Jammer genoeg maakt dit de beoordeling en acceptatie alleen maar moeilijker, want het toekomstige risico kan niet worden vastgesteld. Dit vergt verwachtingenmanagement van de adviseur. Je moet stevig in je schoenen staan bij emotionele reacties als “daarvoor verzeker ik me juist”, “mogen ze dat allemaal vragen?”, “maar ik leef heel gezond” of “verzekeren betekent toch solidariteit?”.
Indicatie
De volgende reacties zijn vaak een indicatie dat er iets speelt, ofwel een rode vlag: “het zal mij niet nogmaals overkomen”, “mijn arts/behandelaar zegt dat ik dit niet hoef te melden” of “ik kan prima werken met deze klacht”. Licht toe wat de gevolgen van het niet nakomen van de mededelingsplicht (verzwijging) zijn. Door bij de kennismaking al te vragen waarom men zich juist nu wil verzekeren, krijg je soms ook belangrijke signalen.
Reactie toevoegen
Ondersteuning werkgever bij mantelzorg mag beter bekend
Een kwart van de werknemers weet niet welke steun de werkgever biedt bij het combineren van mantelzorg met werk. Bijna de helft meent dat de werkgever helemaal geen...
RADI AOV: uitstel BAZ mag aandacht adviseurs niet verslappen
RADI AOV roept adviseurs op niet af te wachten nu het wetsvoorstel BAZ is vertraagd. Tijdens een online kennissessie meende RADI AOV: “De aandacht mag niet...
Blog: BAZ bureaucratisch monster
(Blog door Cosmas Blaauw, SharePeople) De argumenten voor een verplichte AOV klinken nobel, maar houden geen steek: Er wordt beweerd dat zzp’ers onvoldoende...
Betrek werknemers financieel bij bedrijf
Betrek werknemers financieel bij het bedrijf, bijvoorbeeld door winstdeling of medewerkersaandelen. Dat is een van de denklijnen in de nota 'Werk maken van slimmer...
BAZ: verlengen wachttijd naar twee jaar is optie
Verlengen van de wachttijd van één naar twee jaar zou kunnen helpen de uitvoeringsproblematiek bij de BAZ te ondervangen. Tegelijkertijd zou er dan...
Vanaf april herstel onjuiste berekening WIA-uitkeringen
UWV start in april met het corrigeren van de fouten in de WIA-uitkeringen. UWV denkt nu dat het gaat om 25.000 tot 50.000 uitkeringen. Naast het herstellen van...
Voorstel voor arbeidsongeschiktheidsdekking zzp’ers wordt aangepast
Minister Eddy van Hijum van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat het wetsvoorstel voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers aanpassen....
Eenvoudigere en betere inkomensondersteuning voor mensen
Het kabinet start een hervormingsagenda om de sociale zekerheid, toeslagen en inkomstenbelasting te hervormen. Deze ‘hervormingsagenda inkomensondersteuning’...
"Alle arbeidsongeschikten moeten nu recht krijgen op arbeidskorting"
De wettelijke bepalingen over de arbeidskorting zijn in strijd met het discriminatieverbod in mensenrechtenverdragen doordat een WGA-uitkering) die rechtstreeks...
Veranderingen Wet tegemoetkomingen loondomein
Vanaf 1 januari 2025 verandert een aantal regelingen uit de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl). Zo wordt het lage-inkomensvoordeel (LIV) afgeschaft. Het loonkostenvoordeel...