Samen bouwen aan oplossing waar de klant ja tegen zegt

Enno Wiertsema NIEUW 2017

Multichannel is op dit moment misschien de norm, het is wat Adfiz betreft niet het eindstation. Dat werd duidelijk tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de brancheorganisatie op 12 januari in ’t Spant! in Bussum. “Wij willen graag samenwerken aan innovatie in de sector. De vraag is welke aanbieders dat ook gaan doen: samenwerken”, stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema.

Welke aanbieders zoeken de concurrentie niet tussen eigen kanalen? Ooit was de wereld simpel, en werkten verzekeraars alleen via de adviseur. Natuurlijk waren er wel wat direct writers, maar die vermengden zich niet met het advieskanaal. Het was allemaal zeer overzichtelijk. Sindsdien is er veel veranderd. Ook de komende jaren blijven uitdagend nu het innovatievermogen van onze sector getest gaat worden.

De overheid is druk bezig innovatie in onze sector te stimuleren en start toezicht-initiatieven om vernieuwing ruim baan te bieden. De verwachtingen van intech start-ups en bigtech toetreders zijn in Den Haag en Amsterdam hooggespannen. Banken en verzekeraars springen over eigen legacy-schaduwen heen om mee te kunnen in de technologische ratrace. En dat is goed nieuws. Wij willen daar graag bij helpen. Omdat we als geen ander weten wat de klant in zijn dagelijkse inanciële leven echt beweegt. Omdat wij zo dicht bij de klant staan dat we een vertrouwensband met hem hebben en omdat we onafhankelijk zijn, dus niet gebonden aan een oplossing. En minstens zo belangrijk: omdat wij overtuigd zijn dat de slimste combinaties van technische eficiëntie en persoonlijke aandacht de toekomst hebben.

Ik zie gelukkig dat steeds meer banken en verzekeraars weer echt willen samenwerken. En waarschijnlijk om dezelfde redenen. Natuurlijk anders dan voorheen, maar er wordt duidelijk met meer waardering gesproken over de waarde van ons advies. Laten we hier in 2017 werk van maken. Maar laten we dan ook eerlijk zijn tegen elkaar: je kunt niet echt samenwerken als je tegelijkertijd van elkaar probeert te winnen.

Als een klant mij namelijk als adviseur vraagt om samen met hem vast te stellen welke verzekeraar op een bepaald moment een goede oplossing heeft voor een bepaald risico, dan krijgt die verzekeraar klantgegevens om de polis te kunnen leveren. En die gegevens krijgt de verzekeraar niet om zelf te bedenken wat hij die klant misschien allemaal nog meer voor andere oplossingen kan aanbieden. Kort gezegd: als we willen samenwerken, dan moeten we niet hoeven afspreken dat je zo’n klant niet commercieel gaat benaderen. Dat doe je gewoon niet.

Ik ben op zoek naar verzekeraars en banken waar de concurrentie niet gevoeld wordt tussen de afdeling direct writing en de afdeling intermediaire distributie, maar bij wie de andere aanbieders de concurrent zijn. Verzekeraars en banken dus die multichannel zien als de uitdaging om samen met de adviseur de klant via alle kanalen te bedienen.

Met deze aanbieders willen wij de toekomst in. Tegen deze aanbieders zeg ik: “Met jullie willen we werken aan innovatieve producten en bedieningsconcepten, waarmee je van je echte concurrenten kunt winnen. Of dat nu andere verzekeraars zijn, of tech-concurrenten die we vandaag nog niet kennen. Samen kunnen we bouwen aan proposities die én zeer eficiënt en betaalbaar zijn, én zeer persoonlijk en waardevol zijn. Aan oplossingen waar de klant vandaag én morgen ja tegen zegt!”

Reactie toevoegen

 
Editie
Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....