Samen bouwen aan oplossing waar de klant ja tegen zegt

Enno Wiertsema NIEUW 2017

Multichannel is op dit moment misschien de norm, het is wat Adfiz betreft niet het eindstation. Dat werd duidelijk tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de brancheorganisatie op 12 januari in ’t Spant! in Bussum. “Wij willen graag samenwerken aan innovatie in de sector. De vraag is welke aanbieders dat ook gaan doen: samenwerken”, stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema.

Welke aanbieders zoeken de concurrentie niet tussen eigen kanalen? Ooit was de wereld simpel, en werkten verzekeraars alleen via de adviseur. Natuurlijk waren er wel wat direct writers, maar die vermengden zich niet met het advieskanaal. Het was allemaal zeer overzichtelijk. Sindsdien is er veel veranderd. Ook de komende jaren blijven uitdagend nu het innovatievermogen van onze sector getest gaat worden.

De overheid is druk bezig innovatie in onze sector te stimuleren en start toezicht-initiatieven om vernieuwing ruim baan te bieden. De verwachtingen van intech start-ups en bigtech toetreders zijn in Den Haag en Amsterdam hooggespannen. Banken en verzekeraars springen over eigen legacy-schaduwen heen om mee te kunnen in de technologische ratrace. En dat is goed nieuws. Wij willen daar graag bij helpen. Omdat we als geen ander weten wat de klant in zijn dagelijkse inanciële leven echt beweegt. Omdat wij zo dicht bij de klant staan dat we een vertrouwensband met hem hebben en omdat we onafhankelijk zijn, dus niet gebonden aan een oplossing. En minstens zo belangrijk: omdat wij overtuigd zijn dat de slimste combinaties van technische eficiëntie en persoonlijke aandacht de toekomst hebben.

Ik zie gelukkig dat steeds meer banken en verzekeraars weer echt willen samenwerken. En waarschijnlijk om dezelfde redenen. Natuurlijk anders dan voorheen, maar er wordt duidelijk met meer waardering gesproken over de waarde van ons advies. Laten we hier in 2017 werk van maken. Maar laten we dan ook eerlijk zijn tegen elkaar: je kunt niet echt samenwerken als je tegelijkertijd van elkaar probeert te winnen.

Als een klant mij namelijk als adviseur vraagt om samen met hem vast te stellen welke verzekeraar op een bepaald moment een goede oplossing heeft voor een bepaald risico, dan krijgt die verzekeraar klantgegevens om de polis te kunnen leveren. En die gegevens krijgt de verzekeraar niet om zelf te bedenken wat hij die klant misschien allemaal nog meer voor andere oplossingen kan aanbieden. Kort gezegd: als we willen samenwerken, dan moeten we niet hoeven afspreken dat je zo’n klant niet commercieel gaat benaderen. Dat doe je gewoon niet.

Ik ben op zoek naar verzekeraars en banken waar de concurrentie niet gevoeld wordt tussen de afdeling direct writing en de afdeling intermediaire distributie, maar bij wie de andere aanbieders de concurrent zijn. Verzekeraars en banken dus die multichannel zien als de uitdaging om samen met de adviseur de klant via alle kanalen te bedienen.

Met deze aanbieders willen wij de toekomst in. Tegen deze aanbieders zeg ik: “Met jullie willen we werken aan innovatieve producten en bedieningsconcepten, waarmee je van je echte concurrenten kunt winnen. Of dat nu andere verzekeraars zijn, of tech-concurrenten die we vandaag nog niet kennen. Samen kunnen we bouwen aan proposities die én zeer eficiënt en betaalbaar zijn, én zeer persoonlijk en waardevol zijn. Aan oplossingen waar de klant vandaag én morgen ja tegen zegt!”

Reactie toevoegen

 
Editie
Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz organiseert in oktober op voor leden en niet-leden vijf verschillende locaties een opleidingsdag Wet toekomst pensioenen voor adviseurs. De opleidingsdag biedt...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

“Mensen met lagere inkomens zijn hierdoor gedwongen zich te richten op de huizenmarkt van huizen met een ongunstig energielabel.” Dat stelt Adfiz in...