Samen innovatiekracht van de sector vergroten

Innovatie algemene foto

(Verbond van Verzekeraars in VVP-special Business Innovation 2024) December vorig jaar kondigde het Verbond van Verzekeraars aan een doorstart te maken met het innovatieplatform (IP). Met maar liefst drie usecases op de rol voor 2024 ging een achtkoppig innovatieteam met innovatieleads van verzekeraars vol enthousiasme aan de slag. We zijn nu bijna een jaar verder en de vraag dringt zich op hoe het er nu voor staat. Maar belangrijker nog: is de innovatie-challenge geslaagd? We lichten er een usecase uit: het digitaal paspoort verzekeren.

Tekst: Mark van der Veen en Martijn Minkenberg.

Waarom het Digitaal Paspoort Verzekeren? Omdat het een case is die voor iedereen in de branche interessant is. Wat is ons het meest bijgebleven van deze case, welke lessen er zijn geleerd en belangrijker nog: smaakt het naar meer?

Eerst een toelichting op de case zelf. De EU verwacht dat binnen vijf jaar 80 procent van de EU-burgers een digitale identiteit gebruikt naast of in plaats van conventionele ID-bewijzen. Daarmee kunnen gebruikers zich eenvoudig identificeren, gegevens delen of toegang krijgen tot producten en diensten. Zowel de EU, de Nederlandse overheid als private partijen werken momenteel aan de ontwikkeling van digitale IDwallets, vergelijkbaar met de Wallet-functie bij Apple of Google. Daarin kun je meerdere pasjes laden, die je dan fysiek niet meer bij je hoeft te hebben. Apple identificeert jou als de rechtmatige gebruiker en laat je daarna het pasje gebruiken. De verwachting is dat heel veel zaken die nu nog fysiek meegenomen worden (rijbewijs, paspoort, groene kaarten) of met foto’s vaak via de mail gedeeld worden (schooldiploma’s, verzekeringspolissen), dadelijk in wallets zitten. Er zijn nu al IDwallets te downloaden. Denk aan Yivi. Belangrijk om te melden is dat klanten zelf bepalen met wie ze hun data delen, dat kunnen verzekeraars zijn maar ook andere (financiële) dienstverleners die de klant daarom vragen. Met de introductie van de Europese FIDA-wetgeving zal dit steeds vaker voorkomen. Het is goed dat de klant hier zelf de regie op kan voeren.

Kans voor verzekeraars

Veel partijen in de verzekeringsbranche waaronder Achmea, a.s.r., NN en het Verbond, maar ook Stichting CIS, zien in de komst van deze wallets een kans om processen te vergemakkelijken voor klanten én verzekeraars. Daarom was de keuze snel gemaakt om één van de drie usecases te laten gaan over het verzamelen en controleren van klantgegevens in het kader van ‘know your customer’. Denk bijvoorbeeld aan de Sanctiewet. Nu screenen verzekeraars ieder voor zich ruim 850 miljoen keer per jaar dezelfde klanten tegen dezelfde sanctielijsten met alle bijkomende kosten en werkzaamheden. En dat is alleen nog maar de stroom van verzekeraars via Stichting CIS. Dat kan en moet anders. Mede daarom voerden Achmea en Stichting CIS in 2023 succesvol een pilot uit met één van de kandidaat ID-wallets, de Yivi-app. De klanten maakten er dankbaar gebruik van.

...

‘Digitaal Paspoort Verzekeren is voor iedereen in de branche interessant’

Digitaal paspoort verzekeren

Het Innovatieplatform heeft als doel en ambitie om een Digitaal Paspoort Verzekeren (hierna DPV) toe te voegen aan een ID-wallet die toegelaten gaat worden op de markt. Op dat DPV staat de relevante (verzekerings)informatie waardoor klanten niet steeds opnieuw dezelfde informatie hoeven in te vullen als zij een verzekering afsluiten of aanpassen. Klanten bepalen zelf welke informatie zij willen delen met hun verzekeraar en welke informatie dus zichtbaar wordt in het DPV.

Naast de efficiencyvoordelen van het DPV zelf (dat dus een pasje wordt in de wallet met relevante verzekeringsinformatie) levert het DVP ook het actuele bewijs dat je niet op een Sanctielijst voorkomt (die informatie staat ook op het pasje). Dat heeft enorme voordelen op het gebied van efficiency, datakwaliteit en privacy. Consumenten kunnen straks gebruik maken van die wallet en verzekeraars maken dus gebruik van de mogelijkheid om bij de ontwikkeling ervan aan te haken.

Samen

Dan een uitleg bij het Innovatieplatform. De deelnemers aan het Innovatie Platform vinden voor de sector uit wat een usecase kan opleveren. Bij voldoende kans op een grote opbrengst in bijvoorbeeld efficiencywinst en/of het verbeteren van datakwaliteit, wordt een oplossing voorgesteld. Daarna wordt het innovatieproces doorlopen: de zogenaamde ‘innovatiefunnel’.

Werkwijze

Het platform selecteert jaarlijks de meest kansrijke usecases aan de hand van verschillende principes:

• Niet uitvoerbaar door één verzekeraar: ‘too heavy to lift alone’;

• Sociaal relevant;

• Bruikbaar voor meerdere verzekeraars;

• Non-concurrentieel, waardoor open samenwerking mogelijk is;

• Zinvol voor de branche, klanten en samenleving;

• Inzet van technologie is een middel, geen doel.

Mark van der Veen: 'Leidt zo'n paspoort wel tot minder kosten en wat heeft de klant eraan?'

Hiermee ontwikkel je een idee tot een werkend bedrijfsconcept via een innovatief en realistisch stappenplan. Het is een soort trechter, waarbij je van veel ideeen uiteindelijk uitkomt op haalbare ideeën. En waarbij er tijdens iedere stap geïnnoveerd wordt naar de volgende stap. Bij gate 1 (go or no go-besluit) had het team veel kritische vragen, zoals: wie gaat de screening doen? Wordt dat uitbesteed? Is straks één keer invoeren genoeg of moeten we twee keer dezelfde handeling doen? Leidt zo’n paspoort, met andere woorden, wel tot minder kosten? En wat heeft de klant eraan? Die kritische vragen zorgden voor richting en dat hielp bij het denkproces. De weegschaal sloeg de goede kant uit en een go-besluit werd genomen! In gate 2 focuste het team vervolgens op de propositie, ofwel de belofte aan de klant: het Verbond en de leden. Kunnen we waarmaken wat we beloven, wat willen bereiken met het paspoort?

De verzamelde input uit gate 1 en 2 heeft het team vervolgens omgezet in hypotheses (fase drie van de funnel). Een hypothese is een voorlopige stelling waarin het team aangaf wat zij verwachtten te vinden in het onderzoek. Die hypotheses zijn vervolgens getoetst via interviews met verzekeraars, stakeholders, klanten en leveranciers (de testfase van stage 4). De focus lag daarbij op wenselijkheid (hoe graag wil men de dienst, voldoet het aan een behoefte/wens?) en op de haalbaarheid (is het technisch mogelijk om het product of dienst te ontwikkelen?) Daarnaast speelt natuurlijk ook de vraag of het project levensvatbaar is. Het is gelukt om dit proces voor de zomer af te ronden. En dat is best een prestatie omdat de leden van de werkgroep allemaal op vrijwillige basis meededen aan de usecases. Dus naast hun fulltimebaan bij een verzekeraar. Daardoor was het plannen van de wekelijkse sessies best een uitdaging, zeker met het oog op de strakke planning om ervoor te zorgen dat er eind mei een investeringsvoorstel lag: gate 5.

Over die investeringsvoorstellen heeft de Algemene Ledenvergadering zich op 26 juni gebogen, plus de te nemen vervolgstappen. Kortgezegd is de usecase Digitaal Paspoort Verzekeren overgedragen aan de commissie Digitalisering van het Verbond die de ins and outs en mogelijkheden verder zal bestuderen. Ook de usecase sectorale Inkoop (ESG-sectorstandaarden) is overgedragen aan het Verbond. Bovendien heeft het Innovatieplatform groen licht gekregen voor het verkennen van een derde use-case.

Learnings

De inzet was best hoog. Voor de zomer moesten de cases afgerond en klaar zijn om verder te uit te rollen. Maar innoveren gaat niet altijd vanzelf. Naast het feit dat veel dingen goed gaan, zijn er uitdagingen. Want hoe houd je focus op de waarde voor de klant als je ook oog moet hebben voor de waarde voor de sector? Dat kan ertoe leiden dat men soms tijdens de stage gate aanpak ervoor kiest om een deel van een usecase te stoppen, omdat het toch niet aansluit bij het daadwerkelijke doel. Of omdat het niet haalbaar blijkt te zijn. De gekozen aanpak werkt volgens de platformleden goed, dus die blijft. Het zorgt er namelijk voor dat het Innovatieplatform scherp blijft op, en trouw blijft aan de opdrachten.

Scope

In het huidige portfolio van het platform is nu vooral prioriteit gegeven aan samen innoveren voor hogere klanttevredenheid en meer efficiëntie in bedrijfsprocessen. Maar het platform heeft een bredere scope. Zo is het idee Connected Circularity van het Jongeren Innovatie Programma 2022 verder verkend, wordt er gekeken naar een bredere toepassing van mobielschademelden.nl, een al bestaande dienst van Stichting EPS. Ook heeft het platform bijgedragen aan de discussiepaper van de Denktank Jonge Strategen.

Martijn Minkenberg: 'Hoe houd je focus op de waarde van de klant als je ook oog moet hebben voor de waarde voor de sector?'

Tot slot blijven al die initiatieven niet onopgemerkt, want het aantal deelnemers groeit. Begin 2024 hebben Ansvar, Klaverblad, de Vereende, Nh1816 en SOM zich ook aangesloten!

Mark van der Veen is Enterprise Architect bij Nationale-Nederlanden. Martijn Minkenberg is innovatie- en partnerlead bij het Verbond van Verzekeraars.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Loonkloof groot in verzekeringssector

Loonkloof groot in verzekeringssector

Vrouwen verdienen in Nederland gemiddeld twaalf procent minder dan mannen. En in de financiële dienstverlening is de loonkloof het grootst, aldus het Verbond...

Verbond pleit voor heldere en stabiele klimaattransitiepaden

Verbond pleit voor heldere en stabiele klimaattransitiepaden

Sectorale transitiepaden met duidelijke en stabiele doelen gericht op uitstootreductie. Maar ook publiek-private samenwerking bij het faciliteren van deze transitie...

Innoveren met oog voor de mens

Innoveren met oog voor de mens

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...

Oproep Verbond: vermeld Tuchtraad Verzekeraars op website

Oproep Verbond: vermeld Tuchtraad Verzekeraars op website

Het Verbond van Verzekeraars roept verzekeraars op hun sites gegevens te vermelden over de Tuchtraad Verzekeraars. Die gegevens ontbreken vaak en bovendien blijkt...

Ruim driekwart autobezitters kiest voor duurzaam schadeherstel

Ruim driekwart autobezitters kiest voor duurzaam schadeherstel

Uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat 78 procent van de autobezitters zou kiezen voor duurzaam schadeherstel.  Ook bij respondenten die...

Europese toezichthouder wil kleine verzekeraars uitsluiten van DORA

Europese toezichthouder wil kleine verzekeraars uitsluiten van DORA

Kleine Europese (her)verzekeraars, die na de Solvency II-review buiten de reikwijdte van Solvency II vallen, moeten ook uitgesloten worden van de eisen die de Digital...

Praktijkvoorbeelden business innovation

Praktijkvoorbeelden business innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...

Ethische AI blijft mensenwerk

Ethische AI blijft mensenwerk

(Robert Enters, First Day Advisory Group, in VVP-special Business Innovation 2024) Elke dag wordt er wel een nieuw AI-model gelanceerd. De mogelijkheden van AI...

Adviesalerts! Business Innovation

Adviesalerts! Business Innovation

(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Met veel geraas komt technologische en maatschappelijke vernieuwing op u af. Steek uw kop niet in het zand, ga mee met...

Laat je bedrijf aan je missie na

Laat je bedrijf aan je missie na

(Gijsbert Koren in VVP-special Business Innovation 2024) Steward-ownership wint aan populariteit: in 2023 hebben 20 ondernemers de stap gezet om hun bedrijf steward-owned...