Samen maken we het beter voor de klant
Allianz inkomensverzekeringen is door de leden van adfiz verkozen tot de beste inkomensverzekeraar van 2018, een gedeelde eerste plaats met movir. Een forse vooruitgang ten opzichte van de een na laatste plaats in het adfiz performance onderzoek van het jaar daarvoor. Genoeg reden om te vragen aan patrick meijn (directeur inkomen) wat er in een jaar tijd is gebeurd.
Allianz heeft bewust de keuze gemaakt zijn rol in de inkomensmarkt te vergroten. De beoordelingen van adviseurs en klanten gaven extra urgentie om verder te investeren en te verbeteren. Dit hebben we op alle fronten gedaan. De meest zichtbare verbeteringen zijn de product- en prijsaanpassingen. Hiervoor hebben we veel informatie uit de markt gebruikt en onze positie op verschillende gebieden aangepast. Zo is de eindleeftijd verhoogd, de beroepenlijst aangepast en de verzekerde bedragen verruimd.
Verhogen verzekeringsgraad
Ondanks de verbeteringen die wij, maar ook andere verzekeraars doorvoeren, blijft de verzekeringsgraad laag. Daarnaast is het risico op arbeidsongeschiktheid voor zwaardere beroepen zo groot dat hier in de markt geen volledige verzekeringsoplossing voor is. Voor een bestendige oplossing zijn we afhankelijk van de overheid. De verzekeringsmarkt heeft oplossingsrichtingen aangedragen. Denk aan omscholing, fiscale facilitering (zelfstandigenaftrek en de aftrekbaarheid van de kosten voor AOV-advies), verbeteren van de vangnetverzekering en verlenging van de aanmeldperiode voor de vrijwillige WIA-verzekering voor starters. Deze maatregelen kunnen helpen bij het verhogen van de verzekeringsgraad.
Door aandacht voor preventie, re-integratie en initiatieven voor duurzame inzetbaarheid kan Allianz hier een bijdrage aan leveren. Hiervoor hebben we onder andere de AOV Workout Weken ontwikkeld. De klant ontvangt een AOV Fit Kit, met een persoonlijke gezondheidscheck en met tips voor een gezonder leven. Onze persoonlijke casemanagers leveren bij re-integratie persoonlijk advies en maatwerk.
‘We nodigen iedereen uit om feedforward te blijven geven, zodat we het samen beter maken voor de klant.’
Aanpassen bestaande werkwijze
Het persoonlijk contact met adviseurs en klanten wordt steeds intensiever. Dit wordt gewaardeerd en vertaalt zich in een groeiend vertrouwen. Vooral het aanpassen van onze bestaande interne werkwijze was een grote uitdaging. Over de gehele keten hebben we dezelfde doelstellingen en uniforme gedragsafspraken gemaakt. Zo hebben we afgesproken het te hebben over “wij van het inkomensbedrijf” in plaats van “zij van die en die afdeling”. En geven we elkaar feedforward . Deze op het oog eenvoudige afspraken dragen bij aan enerzijds een betere interne samenwerking en anderzijds een beter contact met adviseurs en klanten.
Verdere digitalisering
Wij zijn trots op de groei die we hebben doorgemaakt. De uitdaging verschuift in 2019 naar behouden van het persoonlijk contact en de klantwaardering ondanks deze snelle groei. Daarom investeren we continu in digitalisering. Zo kunnen adviseurs ons binnenkort meenemen in de vergelijking op IAOV van Tjip/Meetingpoint. Dit heeft als bijkomend voordeel dat aanvragen ook digitaal binnenkomen. Tevens zien we het aantal digitale aanvragen via ons portaal www.AllianzBedrijven.nl) groeien. Uiteraard zijn we hierdoor beter in staat deze aanvragen sneller te verwerken en dit geeft ons ruimte voor waardevol persoonlijk contact met de adviseur.
De klant en de adviseur geven ons de doorlooptijd van het aanvraagtraject als belangrijk verbeterpunt terug. Door hierover actief te communiceren waardoor er minder wordt gebeld, onze bestaande acceptatiecriteria te verbeteren en het inzetten van extra medewerkers zien we de gemiddelde doorlooptijd stapje voor stapje verbeteren.
Risicobewustzijn en toegankelijkheid
Vrijheid hoort bij het ondernemerschap, maar als financiële sector hebben wij een belangrijke rol om het risicobewustzijn van de ondernemer te vergroten. Allianz doet in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos (voorheen GfK) doorlopend onderzoek naar de drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers. We weten dat bij ondernemen risico’s om de hoek komen kijken. We proberen ondernemers zich daar bewust van te maken en helpen hen graag de juiste afweging te maken.
Ons onderzoek laat onder andere zien dat de meeste oudere zzp-ers de keuze voor wel of niet verzekeren bewust maken. Bij jongere ondernemers is hier voor de sector nog werk aan de winkel. Twee derde weet bijvoorbeeld niet dat de premie van een AOV aftrekbaar is en vindt deze verzekering vooral duur. Terwijl de premie voor deze doelgroep over het algemeen netto niet duurder is dan een gemiddelde allrisk autoverzekering. Door de belangrijkste onderzoeksresultaten en inzichten te delen, willen wij een bijdrage leveren aan het verhogen van het risicobewustzijn van ondernemers.
Verder hebben we de toegankelijkheid verhoogd door verschillende distributie-initiatieven zoals een samenwerkingsverband met BrightPensioen, een aantal broodfondsen en het aanbieden van een directe execution only oplossing.
Feedforward? Graag!
Kortom het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt met als resultaat te worden uitgeroepen tot beste zakelijke inkomensverzekeraar. Een heel mooie waardering voor de verbeteringen die we in 2018 hebben doorgevoerd. We zijn ongelooflijk trots dat onze business partners ons deze erkenning geven. Het is voor ons een enorme boost om de ingezette lijn in 2019 door te zetten. We nodigen iedereen daarom van harte uit om feedforward te blijven geven, zodat we het samen beter maken voor de klant.
Reactie toevoegen
Editie
Meer over
VVP Advies Award 2024: uw stem telt!
Ga op 1 oktober om 16.00 uur naar www.adviesawards.nl en bepaal mee wie van de drie finalisten de VVP Advies Award 2024 wint! Uw stem telt, dus laat haar niet verloren...
Regeerprogramma: aan de slag met fundamentele ideeën OCTAS
Het nieuwe kabinet, zo leest het eind vorige week gepresenteerde Regeerprogramma, "verbetert en vereenvoudigt de WIA met concrete voorstellen, geïnspireerd...
Halve finale Advies Award 2024 in beeld…
De drie finalisten van de Advies Award 2024 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 4 september bij gastheer BHB Dullemond werd gehouden, heeft Jeffrey Korte...
Wij Zijn Loek op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Wij Zijn Loek (winnaar in de categorie Niche) is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...
Du Gardijn op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Du Gardijn (winnaar in de categorie Zakelijk Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...
Advies met M.I.N.T. op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Advies met M.I.N.T (winnaar in de categorie Hypotheek Advies, is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1...
Internetconsultatie verlenging en wijziging SLIM-regeling
SZW is maandag gestart met de internetconsultatie voor verlenging en aanpassing van de SLIM-subsidieregeling. Met deze regeling wordt vanaf 2020 jaarlijks subsidiebudget...
UWV: te hoge WIA-uitkering hoeft in beginsel niet te worden teruggebetaald
UWV gaat verdiepend onderzoek doen naar tienduizenden mogelijk niet juist berekende WIA-uitkeringen en corrigeert deze ook wanneer blijkt dat iemand niet krijgt...
Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid
Op 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren voor werk dat...
Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek naar finale Advies Award 2024
Advies met M.I.N.T., Du Gardijn en Wij Zijn Loek zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2024. “Deze kantoren – die net als de andere drie halve...