Samen zorgen voor positieve publiciteit

Rien Eyzenga, directeur Assupport.

Het collectieve beeld van de financieel adviseur laat zich verbeteren door als groep regelmatig te zorgen voor positieve publiciteit. Onderwerpen genoeg om bij de kop te pakken. Een positieve pers, groeiende trots op de eigen beroepsgroep, steeds meer tevreden klanten, plus een bijpassend inkomen. Zou dat niet een prachtig en vooral toekomstbestendig scenario zijn?

Hoe zet je de positie van de adviseur weer eens positief op de kaart? Eigenlijk hoort daar een andere vraag aan vooraf te gaan: hoe komt het dat een deel van de consumenten dan kennelijk zo negatief over de adviseur denkt? Is in hun beleving de beroepsgroep volstrekt overbodig? Zijn financieel adviseurs onbetrouwbaar? Wil je de beroepsgroep positief op de kaart zetten, dan zul je iets aan dat beeld moeten doen. Een optie, hoe goed bedoeld ook, om standaard gratis adviesdagen in te voeren, zal consumenten niet over de streep trekken. Immers waarom zou je dan dit ‘gratis advies’ gaan vragen? Advies is immers niet nodig? Dus waarom zou je als consument daar je vrije zaterdagmiddag voor opofferen?

‘Gemiddelde adviseur is een mensenmens, zeer deskundig en uitermate betrokken’

Misstanden bij de kop nemen

Een aantal jaren geleden heb ik al eens geopperd een afzonderlijke vereniging van financieel adviseurs in het leven te roepen, die met grote regelmaat zelf de publiciteit zoekt. Met dat doel zijn we destijds met een man of tien in het kantoor van Bureau DFO van Jurjen Oosterbaan Martinius bij elkaar gekomen. Met maar één doel: het laten kantelen van het beeld dat Nederland heeft van de financiële adviessector. We waren het erover eens, dat dit helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Het zal in de praktijk neerkomen op misstanden bij de kop nemen, daarop acteren en vervolgens daarmee als beroepsgroep de publiciteit in gaan.

Stel je nou eens voor dat dit af en toe gebeurt en dat dit op de volgende manier in de publiciteit zou komen: een groep adviseurs vraagt verzekeraars de polisvoorwaarden beter leesbaar te maken, een groep adviseurs signaleert een toenemende traagheid in schadeafwikkeling, een groep adviseurs vraagt de AFM in te grijpen bij kredietbemiddeling zonder advies; een groep adviseurs is bang dat de positie van de consument steeds zwakker wordt in een wereld zonder level playing field , een groep adviseurs signaleert toenemende foutgevoeligheid in afwikkeling reisbagageschades, een groep adviseurs vraagt verzekeraars hun kosten inzichtelijk te maken, een groep adviseurs... U kunt het ongetwijfeld verder zelf bedenken.

Samen aanpakken

Regelmatig als groep de publiciteit zoeken en daarmee duidelijk maken dat de gemiddelde adviseur (anders dan sommige personen en ondernemingen ons willen laten geloven) geen commercieel ingestelde rakker is, maar een mensenmens, zeer deskundig, uitermate betrokken en constant bereid het allerbeste voor zijn klanten te bereiken. We hoeven het alleen maar te bewijzen. Onze klanten weten dat wel. Nu de rest van de markt nog.

Ik zei het al, met een man of tien zijn we al eens bij elkaar geweest om zoiets door te praten. Sterker nog, we hadden al besloten om daadwerkelijk iets op te starten. Positief. Zelfs een geweldig toepasselijke domeinnaam was er al en een website was al onderwerp van gesprek. De schouders eronder. Voor het totale intermediair. Aanpakken! En dus ook echt SAMEN. Maar vooral dat laatste bleek toch wel een dingetje te zijn. Want daags na de publicatie van het initiatief vond een andere partij dat die zich daar ook mee bezig moest gaan houden. Weg ‘samen’. Met als gevolg, dat het initiatief stierf in schoonheid. Zo jammer.

En toch kriebelt het. Want in mijn beleving moet het kunnen. Samen zorgen voor positieve publiciteit. Geen nieuwe of extra standsorganisatie. Daar hebben we er al genoeg van. Maar gewoon één overkoepelende organisatie die zich bezighoudt met het kantelen van het beeld van de financieel adviseur. En dat dít uiteindelijk ook een commercieel effect zal hebben zal iedereen duidelijk zijn. Want de adviseur die écht bezig is belangen te behartigen, verzamelt vanzelf een trouwe groep klanten om zich heen. En om dan voor die klanten te mogen werken geeft niet alleen veel voldoening, het levert ook nog eens inkomen op. En wanneer het beeld dat de overige consumenten van de beroepsgroep hebben dan ook nog eens positief bijgesteld zou worden, wordt ook het verwelkomen van nieuwe klanten weer een stuk waarschijnlijker.

 

En hoe doe je dat dan? Vink hieronder nou eens aan wat volgens u zou kunnen werken. En of u daarmee behoefte zou hebben om u bij zo’n initiatief aan te sluiten:

  • collectief inkopen van producten op voorwaarden en premies. Want dat kan zóveel consumentvriendelijker;
  • iedereen die deskundig is, kan zich aansluiten;
  • belangenbehartiging staat voorop. Een plezierig inkomen is geen doel, maar een gevolg;
  • een deskundig klachtenbureau, waar ontevreden consumenten terechtkunnen;
  • en overkoepelende website waarop de premies en voorwaarden van de collectief ingekochte producten gevonden kunnen worden;
  • waarop men de dichtstbijzijnde adviseurs kan zoeken;
  • en met ze online kennis kan maken;
  • plus een forum van deskundigen die samen zorgen voor de publiciteit naar de pers.

En wie dan denkt ‘ what’s in it for me? ’ hoeft alleen maar te denken aan een positieve pers, groeiende trots op de eigen beroepsgroep, steeds meer tevreden klanten, plus een bijpassend inkomen. Zou dat niet een prachtig en vooral toekomstbestendig scenario zijn? Want er zijn zóveel deskundige, integere, hardwerkende en klantgerichte financieel adviseurs in Nederland. Het wordt de hoogste tijd dat dit bekend wordt. En op de vraag van het VVP over de kosten ervan is maar één antwoord mogelijk: we doen het samen. En dan kost het misschien wat tijd. Maar geld? Ik nodig u uit om zich bij mij te melden (rien@assupport.nl) en dan gaan we SAMEN aan de slag.

Reactie toevoegen

 

Reacties

roelof radstaake - claimshulp.nl 21 maart 2019

Rien, het is een beetje aan de late kant, maar ik denk dat het een goed initiatief is. Wel denk ik dat het adviseurslandschap bestaat uit heel veel eilandjes met allemaal een eigen 'regering' die allen met niemand samen willen werken en vooral niet willen betalen. Verder denk ik dat de behartiging van de belangen ook betekent je eigen grenzen kennen, met name waar het op schadebehandeling gaat. Outsourcen is daarbij een belangrijke mogelijkheid om (meestal kosteloos) deskundige hulp aan je klant te koppelen. Kost de adviseur niks, kost de klant (meestal) niks maar je hebt samen wel de maximale belangenbehartiging voor je klant. Dat laatste gebeurt te weinig en het eerste gebeurt te vaak. Het is geen groep die erg warm loopt voor samenwerking binnen een eigen belangenvereniging. Maar als ik je daarbij kan helpen dan hoor ik het graag want ik denk dat een dergelijk initiatief broodnodig is. Groet Roelof Radstaake

Editie
Meer over
VKG winnaar Adviescampagne 2019

VKG winnaar Adviescampagne 2019

De campagne ‘De klant vertelt’ van VKG is de winnaar van de VVP Adviescampagne 2019. Dit maakte juryvoorzitter en Adfiz-directeur Enno Wiertsema bekend...

VKG winnaar Adviescampagne 2019

VKG winnaar Adviescampagne 2019

De campagne ‘De klant vertelt’ van VKG is de winnaar van de VVP Adviescampagne 2019. Dit maakte juryvoorzitter en Adfiz-directeur Enno Wiertsema bekend...

Adviescampagne 2019: trots op je vak

Adviescampagne 2019: trots op je vak

"Om een goede campagne rond financieel advies te kunnen voeren, zullen financieel adviseurs eerst zelf overtuigd moeten zijn van de waarde van hun vak", aldus Fred...

Adviescampagne 2019: onafhankelijk spreekuur

Adviescampagne 2019: onafhankelijk spreekuur

"Iedereen kan zonder schroom met zijn of haar adviesvraag bij u terecht – en bij honderden, mogelijk duizenden van uw collega’s in het land. Wij noemen...

De klant vertelt

De klant vertelt

Wij doen graag mee met de uitdaging van VVP: bedenk een adviescampagne die recht doet aan het werk van de onafhankelijk adviseur. Pure verhalen van echte klanten...

Adviescampagne: belevingingscampagne VKG: de klant als ervaringsdeskundige

Adviescampagne: belevingingscampagne VKG: de klant als ervaringsdeskundige

"In ieder reclameblok op tv of radio is er een commercial van een maatschappij, geldverstrekker of adviesketen die de voordelen van het betreffende merk of product...

Adviescampagne 2019: Lloyds promoot intermediaire financieel routeplanner

Adviescampagne 2019: Lloyds promoot intermediaire financieel routeplanner

"Met onze campagne willen we bereiken dat de samenleving het gebruik van de intermediaire financieel routeplanner als iets heel vanzelfsprekends gaat beschouwen",...

Omdat u het waard bent

Omdat u het waard bent

De maatschappelijke betekenis van de onafhankelijke adviseur is enorm en toch is het imago nog altijd niet heel erg goed. Het intermediair is anno 2019 echter een...

Adviescampagne 2019: daar heb ik over nagedacht hoor!

Adviescampagne 2019: daar heb ik over nagedacht hoor!

Onder het motto 'Omdat u het waard bent' verzoekt VVP branchepartijen een campagne te bedenken die de waarde van deskundig, financieel advies onder de aandacht van...

Onderscheid maken

Onderscheid maken

Elk mens is uniek. Dat is prachtig. Maar soms ook lastig. Bijvoorbeeld als het gaat om het scheppen van financiële zekerheid. Ook daarin blijken er geen twee...