Samenhang werkt
(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een wereld die zoveel van jou verlangt?
Dus besluit je in te gaan op de verleidingen van partijen die je een snelle oplossing beloven. Systemen die je werk uit handen nemen, alles automatiseren of uitleggen. Je hoeft er (bijna) niets voor te doen. Helaas kom je dan vaak van een koude kermis thuis. Achteraf ligt de oplossing nooit in de quick fix. Sterker nog, het werk dat ervoor er ook was, ligt er nu nog steeds. Je bent nog verder van huis.
Elke keuze die je maakt binnen je onderneming heeft impact op een ander deel van je onderneming. Zodra je deze samenhang gaat zien is het een stuk makkelijker om de consequenties van je keuzes in te schatten. Soms is wat je nu al doet dan helemaal zo gek nog niet. Is het meer een kwestie van aanscherpen in plaats van nog extra werk op je hals halen.
Start met je fundament
Hoe tegenstrijdig het ook lijkt, overzicht, grip en echte versnelling krijg je als je stil (durft) te staan. Door tijd te nemen om erachter te komen waarom je toch oorspronkelijk verschil wilde maken met jouw bedrijf. Grote kans dat dit nog steeds de kern van jouw onderneming is. Daarna kun je eerlijk kijken of wat je nu doet bijdraagt aan dat fundament of juist niet. Ik geloof dat de meeste ondernemers van betekenis willen zijn. Maar zelfs als je het alleen om het geld gaat, zul je zien dat een groot deel van jouw werkzaamheden daar niets meer mee te maken hebben. Een goed fundament zorgt ervoor dat je weet wat je wel en vooral niet meer wilt doen.
Het fundament van jouw bedrijf bestaat uit vijf onderwerpen:
1. Het hoogste doel (wat is uiteindelijk het hoogste doel dat jij met jouw bedrijf wilt behalen?).
2. De visie (wat zijn de kerninzichten van jouw bedrijf waarmee jij het verschil maakt ten opzichte van de markt?).
3. De waarden (wat zijn de kernwaarden binnen jouw bedrijf, wat moet er echt zijn en wat kan er dus vooral niet in gedrag?).
4. De kernprocessen (wat zijn de minimale acties die je moet doen om jouw waarde naar de klanten te brengen?).
5. Jouw unieke waarde naar je klant (dus niet je product, maar de manier waarop jij de pijn wegneemt bij de klant).
‘Durf stil te staan’
Zorg voor samenhang
Als het fundament van een huis niet samenhangend is, dan ben je continue aan het repareren. In het ergste geval valt het zelfs uit elkaar. Dat geldt ook voor jouw onderneming: je krijgt meer fouten, klachten en ontevreden medewerkers. De onderdelen van je fundament zijn afhankelijk van elkaar en jouw bedrijf is afhankelijk van deze samenhang voor succes. Een sterke basis zorgt ervoor dat je klaar bent voor de toekomst.
Dit jaar schrijf ik in VVP over het belang van samenhang. In het fundament én in je strategie. Wat het je oplevert en hoe je er komt. Start nu eerst maar met stilstaan en geef antwoord op de vraag wat het fundament is van jouw onderneming.
Reactie toevoegen
(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 5-2023) Volgens de Italiaanse oud-president Giuseppe Saragat verdienen Italianen netto, maar leven ze bruto....
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-2023) In de afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in het landschap van de adviseur....
Ontdek je onderscheidende kracht
(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor...
(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...
HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...
(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...
(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...
(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...
Maar dan gaat het toch nog heel snel mis…
(Mieke Dadema in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ik heb nooit schade, dus ik lees nooit de voorwaarden van mijn eigen verzekeringen. Ik lees die alleen beroepsmatig...
(Adfiz in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Voor werkgevers wordt het verplicht een werkwijze te hebben en toe te passen waarin ze aangeven hoe ze het wervings- en selectieproces...