Samenwerken of specialiseren

Jack Vos

(Jack Vos, Onesurance en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Kiest u in het consolidatiegeweld voor samenwerken of specialiseren? Welke keuze u ook maakt, voor u als assurantie-ondernemer is het belangrijk een duidelijke visie te vormen én deze vastberaden uit te voeren.

Consolidatie, eten of gegeten worden. Het is een trend die zich in 2024 voort zal zetten. Ook vanuit het buitenland vloeit meer en meer kapitaal onze verzekeringswereld in, simpelweg omdat verzekeringsbedrijven nu eenmaal een zeer stabiele en conjunctuur ongevoelige inkomensstroom kennen en dus aantrekkelijk zijn voor investeerders.

De vraag is hoe je als ‘klein’ intermediair hiermee omgaat. Hoe zorg ik ervoor dat deze trend mijn friend wordt? Klein staat tussen hier tussen aanhalingstekens, want ook bedrijven met respectabele omzetten worden schijnbaar moeiteloos opgeslokt door nóg grotere vissen.

“Groot worden is niet zozeer een kwestie van omvang, maar van visie en vastberadenheid.” Deze quote van Peter Diamandis benadrukt dat groot worden niet noodzakelijkerwijs betekent dat je fysiek groter moet zijn, maar eerder dat het draait om je vastberadenheid om je visie te verwezenlijken. Diamandis is een Amerikaanse ondernemer, auteur en visionair met een indrukwekkende staat van dienst. Hij is vooral bekend om de fameuze Singularity University die hij samen met Ray Kurzweil heeft opgericht. Bekende boeken van hem zijn A bundance: The Future Is Better Than You Think en Bold: How to Go Big, Create Wealth, and Impact the World . Deze boeken benadrukken de kracht van innovatie.

Veel grote verzekeringsbedrijven (zoals serviceproviders) varen daarentegen voornamelijk op de leer van klassieke economen, die er van uit gaan dat wanneer de productie wordt vergroot, de gemiddelde kosten per eenheid moeten dalen. Als ‘klein’ intermediair kunt u er uiteraard voor kiezen om met dergelijke bedrijven samen te gaan werken. Zonder uw onafhankelijkheid op te geven kunt u dan tóch gebruik maken van schaalvoordelen. Denk aan betere (inkoop)condities of efficientere processen. Dit noemt men economy of scale.

Door samen te werken kunt u mogelijk ook profiteren van economy of scope . U kunt dan meer producten en diensten aanbieden (zoals private lease), terwijl u uw organisatie niet uit hoeft te breiden. Belangrijk is dus met wie u gaat samenwerken.

Als u kiest voor specialiseren, wilt u wat u al heeft (bijvoorbeeld verzekeringskennis over een niche) niet alleen verdiepen, maar ook beter benutten. Dat is even goed efficiënt en noemt men economy of use . U kunt deze kennis bijvoorbeeld bij accountants of in de vorm van opleidingen gaan vermarkten. Of u kunt bekijken of u met hetzelfde specialisme méér klanten kunt bereiken, bijvoorbeeld door gerichte social media campagnes, beroepsorganisaties te benaderen of agenturen op te zetten voor markten waar u moeilijk toegang toe heeft. Dit is economy of reach , u vergroot dus uw bereik. Belangrijk is dus hoe u gaat specialiseren.

Welke keuze u ook maakt, vergeet vooral niet uw medewerkers en uw klanten mee te nemen in uw visie. Zoals John Maxwell het mooi zegt: “A leader is one who knows the way, goes the way, and shows the way.”

Ik wens u een in alle opzichten succesvol 2024.

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP-special Business Support 2025: samen sterker

VVP-special Business Support 2025: samen sterker

Tot de nok toe gevuld met praktijkinformatie, ondernemerstips en inspiratie: de VVP-special Business Support 2025. De vijf doorgewinterde leden van het VVP Ondernemerspanel...

Nú aan de slag met actief klantbeheer

Nú aan de slag met actief klantbeheer

(Ewald Bary, ondernemerscoach en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) Maak met betrekking tot actief klantbeheer een strategische keuze,...

En-en ondernemen in de adviespraktijk

En-en ondernemen in de adviespraktijk

(Jack Vos, Onesurance en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) “Moet ik kiezen tussen persoonlijk advies of digitaal gemak?”...

Overleven in een veranderende markt

Overleven in een veranderende markt

(Edwin Bosma, BHB Dullemond en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) Hoe kleine en middelgrote intermediairs zich kunnen blijven onderscheiden...

En de twaalf genomineerden voor de VVP Advies Award 2025 zijn…

En de twaalf genomineerden voor de VVP Advies Award 2025 zijn…

De jury van de VVP Advies Award 2025 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Kleine advieskantoren,...

Technologie als troef: kansen voor het intermediair

Technologie als troef: kansen voor het intermediair

(Jack Vos, Onesurance, in katern Bijzondere en nieuwe risico's, VVP 2-2025)  De verzekeringssector digitaliseert in rap tempo. Nieuwe spelers, vaak insurtechs,...

Digitale lessen en kansen voor het adviesvak

Digitale lessen en kansen voor het adviesvak

De verzekeringssector digitaliseert in rap tempo. Nieuwe spelers, vaak insurtechs, brengen technologie die processen vereenvoudigt en klantcontact verbetert. Sommige...

VVP Advies Award nieuwe stijl: gespot ruim 160 advieshelden

VVP Advies Award nieuwe stijl: gespot ruim 160 advieshelden

Maar liefst 34 spotters hebben 164 topkantoren aangedragen voor de longlist van de vernieuwde VVP Advies Award. Tijdens de spottersbijeenkomst van 25 juni bij...

Frustratie of innovatie?

Frustratie of innovatie?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP 1-2025) Laten we eerlijk zijn: hoe vaak stellen we onszelf de vraag: ‘waarom doen we dit eigenlijk zo?’ De kracht van...

Schaken of Staken?

Schaken of Staken?

(Jack Vos, Onesurance, in VVP-special Business Innovation 2024) In 1997 werd de wereld van technologie en menselijke prestatie op zijn kop gezet toen Garry Kasparov,...