Samenwerken vanuit een gezamenlijke mindset

Cas Verhage 2018

VVP sprak met Cas Verhage, directeur bij schadeverzekeraar Nh1816, en Frank van Wessel, directeur Schade bij Aegon, over het belang van particuliere rechtsbijstand, de relatie met ARAG en toekomstige ontwikkelingen. Leuk detail, Verhage heeft ruim tien jaar gewerkt bij branchegenoot DAS.

Om met de deur in huis te vallen, hoe belangrijk is rechtsbijstand voor jullie als schadeverzekeraar? “Toen ik twintig jaar geleden overstapte naar Nh1816 heb ik daar, naast DAS, ook ARAG aan het aanbod toegevoegd. Dat geeft het belang aan. Wij werken met een kleine duizend geselecteerde intermediairs en zij moeten hun klanten naast schadeverzekeringen ook rechtsbijstand kunnen aanbieden. Een waardevol en specialistisch product, zodat klanten bij problemen kunnen rekenen op professionele juridische hulp.”

Dit geldt ook voor Aegon, stelt Frank van Wessel: “Zo’n acht procent van onze klanten heeft een rechtsbijstandverzekering, dat is in lijn met de markt, maar dat is geen graadmeter voor het belang ervan. Die is wat ons betreft namelijk net zo belangrijk als de aansprakelijkheidsverzekering. Er zijn tal van denkbare situaties, waarin het voor de gemiddelde klant, onduidelijk is wanneer hij in zijn recht staat. Voorbeelden zijn o.a. reisvouchers, niet bezorgde pakketten, conflict met de buren of een reorganisatie bij je werkgever. Daarnaast kijken wij naar onze portfolio en welke producten we willen aanbieden in het belang van onze klanten. Daar past de rechtsbijstandverzekering volledig bij, die voorziet in een grote behoefte.”

Voor beide verzekeraars geldt dat ze in samenspraak met ARAG, als herverzekeraar, producten en tarieven hebben ontwikkeld. Bij Aegon gaat dat onder eigen label, bij Nh1816 kan de klant samen met de adviseur kiezen voor een van de twee rechtsbijstandverzekeraars. Verhage: “Wij maken het voor onze relaties mogelijk om rechtsbijstand te sluiten in combinatie met andere producten, daarnaast, als er een claim komt, controleren we of deze inderdaad onder de dekking valt van de indiener en uiteraard of er premie betaald is. Dan gaat alles door naar ARAG.”

Van Wessel vult aan: “Klanten met een ‘Aegon’rechtsbijstand bellen ons met een juridische vraag, maar komen eigenlijk direct bij ARAG binnen, daar wordt wel opgenomen uit onze naam, maar het zijn de specialisten van ARAG die aan de slag gaan.”

Ondersteuning

Wat doen jullie voor de adviseurs ter ondersteuning van rechtsbijstandverzekeringen? Voor beide verzekeraars is het ARAG-product een onderdeel van een pakket met eigen producten, bijvoorbeeld in combinatie met een motorrijtuigenverzekering. Adviseurs kunnen via de portals of eigen pakketten direct afsluiten en zien ook direct wat het kost en welke korting er geldt. Tot zover de digitale ondersteuning. Maar wat doen Aegon en Nh1816 aan ondersteuning aan adviseurs om dit product onder de aandacht van de consument te brengen? “Onze accountmanagers zijn gekoppeld aan advieskantoren en helpen hen nog relevanter te kunnen zijn voor hun klanten,” stelt Van Wessel. “Waarbij onze portal ‘marketingplein’ kan worden ingezet voor gerichte marketingondersteuning. Sterker, de rechtsbijstand was zelfs de pilot van deze ondersteuning, daar was behoefte aan bij adviseurs.”

Ook bij Nh1816 worden de adviseurs ondersteund. Verhage: “Via ons platform Business Support helpen wij adviseurs met communicatiemiddelen waarom rechtshulp voor de klant van belang kan zijn. Wij maken overigens zelf geen reclame voor rechtsbijstandverzekeringen. Wij doen alleen aan business-to-business communicatie. ARAG zorgt zelf voor haar bekendheid bij de consument door reclame en het partnership met de KNVB scheidsrechters. Die bekendheid maakt het voor de adviseur weer eenvoudiger om ARAG te adviseren.”

Samenwerking

Van Wessel over de samenwerking met ARAG: “Het is voor ons een relatief jonge samenwerking, sinds 2019. We kleuren ons partnership nog steeds samen in, vanuit een gezamenlijke mindset . Samen nadenken over productontwikkeling, hoe we de dienstverlening kunnen optimaliseren of overleg vormgeven. Ik vind het een constructieve samenwerking, een win-win situatie.”

Verhage beaamt dat: “Het is een prima partij, met een goede leiding waarmee het goed zaken doen is. Operationeel is de samenwerking ook uitstekend, hoewel er soms wel wat kleine zaken zijn. Maar die lossen we altijd samen op in het belang van de klant. Kijk, als ARAG ‘onze’ klanten slecht zou helpen, dan straalt dat natuurlijk ook slecht op ons af. En je kent onze drang naar goede performance. Dus dat zegt genoeg over de samenwerking.”

Welke ontwikkelingen zien jullie in deze markt? Verhage: “Het procesmonopolie wordt afgebouwd. Dat vind ik een zeer goede zaak. Het is toch raar dat bijvoorbeeld letselschadespecialisten in dienst van een bedrijf als ARAG niet zelf de zaken mogen voeren, maar deze moeten overdragen om door een dure advocaat te laten afhandelen. Dit demissionair kabinet is een pilot gestart om dat te veranderen. Dat is direct in het belang van de klant want dat scheelt veel kosten”.

Van Wessel vervolgt: “Wij zien een trend in wonen. Alles wat met een huis te maken heeft, onmin met buren, onjuiste oplevering, zonnepanelen, daar zie we steeds meer aandacht voor. Als laatste de maatschappij. Mensen zijn steeds kritischer, veeleisender. En de maatschappij wordt ingewikkelder. Daar zie ik een toenemende behoefte aan juridisch advies.”

Verhage voegt toe: “Het oplossen van juridische problemen bij ARAG is mensenwerk, maar ik verwacht dat ook daar steeds meer digitale kennis wordt opgebouwd. Kijk bijvoorbeeld naar een systeem als IBM Watson, een zelflerend systeem, dat alle zaken kan vergelijken en conclusies kan trekken. Zeker bij meer eenvoudige en veel voorkomende zaken zal dat van invloed zijn op de toekomstige werkwijze.” Door alle digitale ontwikkelingen ontstaan ook nieuwe risico’s, meent Van Wessel: “Sluit dat niet uit, ook daar is rechtsbijstand nodig.”

Afgaand op het oordeel van beiden, mogen we aannemen dat de toekomst voor de rechtsbijstandverzekeringen rooskleurig is. “Zeker, ik zie een toenemende vraag naar de rechtsbijstandverzekering. Vanuit Aegon zullen we ons zeker ook inzetten om klanten en adviseurs daarbij op weg te helpen.”

Ook Verhage is positief: “Wij verwachten veel groei de komende jaren en daar heeft ARAG ook alle belang bij, want dan groeien zij daarin mee.”

Partner van dit artikel

Reactie toevoegen

 
De passie van local hero… Richard Storms

De passie van local hero… Richard Storms

(Rubriek 'Samen betrokken', VVP 2-2024) De vader van adviseur Richard Storms legde na een lange carrière bij defensie de basis voor Storms Financiële...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De passie van local hero Richard Beljaars

De passie van local hero Richard Beljaars

(Rubriek 'Samen Betrokken' in VVP 1-2024) Koop die nieuwe caravan eens niet. Klanten kijken vreemd op, maar Richard Beljaars van Beljaars Hypotheken en Verzekeringen...

Geschenk local hero's alvast verhuisd naar nieuw onderkomen Nh1816

Geschenk local hero's alvast verhuisd naar nieuw onderkomen Nh1816

De plataan, een geschenk in 1991 van de local hero's voor het 175-jarig jubileum destijds, is op Valentijnsdag verhuisd naar de tuin bij het nieuwe pand. De plataan...

Samen betrokken:  Assurantiekantoor Wigger

Samen betrokken: Assurantiekantoor Wigger

(Uit VVP 6-2023) Financieel adviseurs staan midden in de samenleving. Deze Local Hero’s zijn een vraagbaak voor verzekeringen, hypotheken en andere geldzaken,...

Cas Verhage (Nh1816) bij afscheid: “Wees duidelijk in wat je doet en maak keuzes”

Cas Verhage (Nh1816) bij afscheid: “Wees duidelijk in wat je doet en maak keuzes”

Cas Verhage, een markant figuur binnen de branche. Voor velen het gezicht van de eigenzinnige verzekeraar uit Oudkarspel. Maar ook de drijvende kracht samen met...

Nh1816 verkoopt levenportefeuille aan OG

Nh1816 verkoopt levenportefeuille aan OG

Nh1816 heeft met Onderlinge ‘s-Gravenhage (OG) overeenstemming bereikt over de verkoop van haar levenportefeuille. Het gaat om 11.600 uitvaartverzekeringen...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Nh1816 overtreft eigen groeiverwachting

Nh1816 overtreft eigen groeiverwachting

"We vlogen 2023 uit de startblokken met groeicijfers die onze verwachtingen overtroffen. Binnen een half jaar bereikten we de portefeuillestand van 500 miljoen euro,...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...