Samenwerking is cruciaal bij duurzaamheid en innovatie

Adfiz Special afvalverwerking 2020

(Adfiz in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Als er iets is dat opvalt binnen dossiers waarbij duurzaamheid en innovatie een rol speelt, is het wel dat een goede samenwerking tussen de diverse betrokken partijen cruciaal is. Temeer daar regelgeving nog lang niet altijd goed is afgestemd op de nieuwe mogelijkheden. Bovendien zie je dat verschillende partijen zich in verschillende snelheden op vernieuwingen aanpassen. Een bekend voorbeeld is de zelfrijdende auto. De technologie om zelfrijdende auto’s de weg op te sturen is al stukken verder gevorderd dan de regelgeving die dit alles in goede banen moet gaan leiden. Daardoor, en omdat er nog geen schadehistorie is, is het voor de verzekeringsbranche moeilijk in te schatten welke eisen te stellen aan de technologie en de gebruiker ervan.

Het is de uitdaging waar we als branche nu en de komende jaren voor staan om dit soort ontwikkelingen goed te begeleiden en te voorkomen dat er onnodig financiele ongelukken ontstaan. Duidelijkheid, samenwerking en begrip voor elkaars belangen zullen daarbij centraal staan. Voor VVP hebben we de stand van zaken op een rij gezet van drie dossiers die raken aan duurzaamheid en innovatie. In alle drie de dossiers laten we zien dat het in openheid bij elkaar brengen van de verschillende belangen de weg is naar de best mogelijke oplossing voor iedereen.

Verzekerbaarheid zonnepanelen

Verduurzaming van particuliere en zakelijke objecten door het leggen van zonnepanelen neemt een grote vlucht in Nederland. Dit is mede ingegeven door de subsidieregeling voor het plaatsen van zonnepanelen om zo zelf energie op te wekken. Waar we nu mee geconfronteerd worden is dat blijkt dat deze zonnepanelen in het verleden niet altijd even goed geïnstalleerd zijn en/of dat de constructie van de daken er niet altijd op berekend is. Het gevolg hiervan is een toegenomen schadelast waardoor verzekeraars strengere eisen zijn gaan stellen aan zowel de installatie zelf als aan zaken als de constructie van het dak en de toegepaste isolatie. Bij de aanleg van nieuwe zonnepanelen is het daarom belangrijk dat de ondernemer, risicomanager, verzekeraar, architect, installateur en alle overige belanghebbenden goed van elkaars (duidelijke en consistente) eisen en wensen op de hoogte zijn. Maar daarmee zijn ondernemers die al langere tijd geleden zonnepanelen op hun dak hebben geïnstalleerd en nu geconfronteerd worden met strengere eisen uiteraard niet geholpen.

 

‘Benadruk dat gerichte verduurzamingsmaatregelen zich op den duur terugverdienen’

Het is daarom belangrijk dat wordt gezocht naar meerjarige, redelijk uitvoerbare oplossingen voor de klant. De aanpassingen die verzekeraars voorstellen vanuit hun belang risico’s te beheersen, komen nogal eens bovenop de investeringen die verzekerden al hebben gedaan in het recente verleden in het kader van risicomanagement. Voor klanten zijn dan de voorgestelde (preventie)eisen wellicht te veel om in één jaar door te voeren zonder de rentabiliteit of zelfs continuïteit van het eigen bedrijf onredelijk te schaden. Door meerjarige contracten af te sluiten wordt zowel voor de klant als voor de verzekeraar een spreiding in de tijd mogelijk en is verzekerbaarheid voor de korte termijn geborgd.

Woningverduurzaming

Het energieneutraal maken van de woning staat hoog op de maatschappelijke agenda. Daarmee neemt ook de druk toe op woningbezitters om hiermee aan de slag te gaan. Die druk wordt zelfs zodanig opgevoerd dat de minister, om verduurzaming te stimuleren, de bij execution only verplichte kennis- en ervaringstoets voor verhoging van bestaande hypotheken wil afschaffen. Dit omdat advies geld kost en daardoor een drempel kan opwerpen voor de consument. Maar de vraag rijst of het voorgespiegelde scenario wel klopt dat de investering om een woning energieneutraal te maken zich na een x aantal jaren per definitie vanzelf terugverdient. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) publiceerde onlangs een rapport waaruit blijkt dat het volledig energieneutraal maken van woningen zich in veel gevallen financieel niet terugverdient; gerichte maatregelen om de woning te verduurzamen kunnen echter wel een forse besparing opleveren. Consumenten kunnen dus niet zonder gedegen advies over verduurzaming, de berekening van de mogelijke besparingen, de terugverdientijd én de financiering ervan (in combinatie met het nagaan of het aangaan van een hogere hypotheek überhaupt verstandig is voor de klant). Afschaffing van de kennis- en ervaringstoets bij verduurzaming zal ertoe leiden dat consumenten ook geen advies meer hoeven in te winnen op het moment dat de hypotheek wordt verhoogd of er een tweede hypotheek wordt afgesloten voor verduurzaming. Zonder de noodzakelijke ‘checks and balances’ van advies (of een kennis- en ervaringstoets) lopen consumenten het risico zich over een lange periode fors in de schulden te steken zonder dat deze investering zich terugverdient. Dat hoeft geen probleem te zijn; consumenten kunnen immers om tal van redenen besluiten hun woning te verduurzamen. Maar het is wel van belang dat elke consument tijdig op de financiële risico’s wordt gewezen om een goed geïnformeerd besluit te kunnen nemen. De oplossing ligt dus niet in klanten de mogelijkheid bieden om zonder advies langdurige financiële verplichtingen aan te gaan, maar om de drempels tot advies weg te halen of te verlagen. Bijvoorbeeld door te benadrukken dat gerichte verduurzamingsmaatregelen zich op den duur wel vanzelf kunnen terugverdienen en door het advies vervolgens fiscaal aftrekbaar te maken.

Verzekerbaarheid recyclingsbedrijven

De overheid zet volop in op de scheiding van afvalstromen om zo meer te kunnen recyclen en hergebruiken. Dit alles om de druk op het milieu te verlichten. Recyclingbedrijven spelen – vanzelfsprekend – een belangrijke rol in deze aanpak. Tegelijkertijd lopen steeds meer recyclingbedrijven aan tegen de eisen die verzekeraars aan deze bedrijven stellen ten aanzien van de branddekking. Dat is overigens niet zonder reden: de kans dat recyclingbedrijven te maken krijgen met een brand of ander risico is erg groot. Gevolg hiervan is dat bedrijven in de recyclingbranche nauwelijks of niet meer te verzekeren zijn. Helemaal onbegrijpelijk is dat overigens niet: sommige recyclingbedrijven hebben het niet zo nauw genomen met het treffen van de noodzakelijke preventiemaatregelen of realiseren deze vertraagd. En ook voor verzekeraars is het, bedrijfskundig gezien, te begrijpen dat ze onder druk van aandeelhouders, standaardisering en Solvency II niet happig zijn op het verzekeren van risico’s waar ze verlies op lijden. Maar dat is nog geen reden om alle bedrijven binnen deze sector over een kam te scheren. Want het ene recyclingbedrijf is het andere niet. Sommige bedrijven investeren namelijk wél in preventie en veilig werken. Maar ook de aard van de werkzaamheden kunnen verschillen. Voor het schaderisico maakt het namelijk nogal wat uit of een bedrijf glas, tuinafval, puin, papier, plastics of autobanden verwerkt. Juist daarom is het belangrijk om te verzekeren risico’s individueel te beoordelen.

Partner van dit artikel
Adfiz

Adfiz

Ondernemers in financiële dienstverlening opereren in een markt die voortdurend in beweging is. Wetgeving, ketenvraagstukken, innovatie en digitalisering, en klanten die steeds meer waarde verlangen. Adfiz is de branchevereniging voor onafhankelijk financieel adviseurs die ondernemers helpt effectief en efficiënt hun positie in te nemen. Belangenbehartiging, kennis en kwaliteit staan daarbij...

Reactie toevoegen

 
Meer over
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Bewustwording is de essentie

Bewustwording is de essentie

(Rubriek 'Duurzaam advies in praktijk', VVP 2-2024) “Duurzaamheid is een onderwerp waar we inmiddels niet meer omheen kunnen en waar we bij Geerts op verschillende...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

De meerwaarde van minder

De meerwaarde van minder

(Paul Burger, AnsvarIdéa/Ideële Verzekeringen, in Ken je vak! VVP 2-2024) Bo-rent, SnappCar, Greenwheels, Airbnb, Peerby (huren bij je buren), het...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....