Schade in Nederland door een auto met buitenlands kenteken. Wat nu?

Waarborgfonds VEREENDE

Het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars is formeel verantwoordelijk voor schades die in Nederland door buitenlandse motorrijtuigen worden veroorzaakt. Dat is in de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM) vastgelegd. Het Nederlands Bureau is ook benoemd als informatiecentrum. Het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars (hierna Nederlands Bureau genoemd) verstrekt vanuit die functie verzekeringsgegevens van buitenlandse voertuigen voor Nederlandse benadeelden. Dit klinkt allemaal erg mooi, maar hoe gaat dat dan in de praktijk?

Stel, u wordt bij het kruispunt bij u om de hoek aangereden door een buitenlands voertuig. U kwam van rechts en de andere bestuurder zag u helemaal over het hoofd. Hij is dus aansprakelijk. Wat kunt u dan het beste doen? Vul natuurlijk samen het schadeformulier volledig in. Wanneer u allrisk verzekerd bent, kan uw verzekeraar de schade afhandelen. Bent u WA verzekerd? Neem dan contact op met het Nederlands Bureau. Dat kan via het telefoonnummer 070-3408 280 of per e-mail. Het Nederlands Bureau kan u door het stellen van enkele gerichte vragen de juiste weg wijzen. Op deze manier wordt uw schade op de meest efficiënte wijze behandeld.

Wat is het groene kaart gebied?

Het groene kaart gebied is een groep landen waarmee afspraken zijn gemaakt over de afhandeling van schade veroorzaakt door buitenlandse motorrijtuigen. Alle landen in het groene kaart gebied hebben een Bureau Motorrijtuigverzekeraars. Dat bureau staat, net als het net Nederlands Bureau, garant voor schades die motorrijtuigen uit dat land in andere landen binnen het groene kaart gebied hebben veroorzaakt. Het Nederlands Bureau wordt gefinancierd door alle motorrijtuigverzekeraars in Nederland. Zij betalen allen een klein bedrag per verzekerd motorrijtuig per jaar aan het Nederlands Bureau.

Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars door de Vereende

In artikel 2 lid 6 van de WAM staat dat er een bureau moet zijn dat de schade, die door buitenlandse motorrijtuigen veroorzaakt, volgens de Nederlandse wet moet vergoeden. Dat is het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars. De taken van het Nederlands Bureau worden uitgevoerd door de Vereende. De Vereende biedt verschillende type oplossingen voor bijzondere risico’s en bijzondere schades. De Vereende heeft daarom alle expertise in huis om complexe zaken als deze te behandelen. De Vereende voert ook de taken uit voor het Waarborgfonds Motorverkeer.

Meer informatie op de site van De Vereende.


Reactie toevoegen

 
Meer over
Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

Vereende biedt verzekeringsoplossing voor pakketbezorging per taxi

De Vereende biedt een verzekeringsoplossing voor het bezorgen van pakketjes per taxi. Black Friday, Sinterklaas, Kerst. Veel taxichauffeurs hebben het financieel...

Bezopen?

Bezopen?

Het kan volgens de Rechtbank Noord-Holland niet als feit van algemene bekendheid worden beschouwd dat een verzekeraar van een auto geen schade vergoedt als die schade...

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

(Kennisartikel de Vereende VVP-special Cyber) Het schilderwerk bij een schilder thuis laat vaak te wensen over. Een dokter negeert vaak de eigen gezondheidsklachten....

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten

Geen grote veranderingen. Dat is de conclusie uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. In 2019 daalde het aantal gemelde schadegevallen met 1,9 procent...

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende

De Vereende komt per 1 augustus 2020 met een nieuw tarief voor de WA-dekking personenauto- en particulier gebruik bestelautoverzekering. Regio, gebruik van de auto,...

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Metname de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend....

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven

De Vereende onderzoekt of het potgrondbedrijven kan verzekeren. De verzekeraar in zijn nieuwsbrief: "Wij werden benaderd met de vraag of wij bereid waren om deze...

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur

Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat

Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...