Schade of gebrekkige dienstverlening en dus korting op de nota?

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN 

Omdat de omgevingsvergunning voor de nieuwbouwwoning nog niet rond is, moet de consument aan de geldverstrekker verlenging vragen van de geldigheidsduur van een eerder door de geldverstrekker uitgebrachte offerte. Bij het uiteindelijk passeren van de hypotheekakte wordt het de consument duidelijk dat de geldverstrekker voor deze verlenging kosten in rekening brengt. Hij verwijt de adviseur dat deze hem hierover onvoldoende heeft geïnformeerd.

De Geschillencommissie stelt in deze zaak vast dat de adviseur de consument onvoldoende heeft geïnformeerd over de kosten die verbonden waren aan het verlengen van de offerte. De Geschillencommissie onderzoekt vervolgens of deze omissie aan de zijde van de adviseur bij de consument concreet tot schade heeft geleid.

De commissie stelt vast dat, indien de consument wél goed door de adviseur was geïnformeerd over de kosten van de verlenging van de offerte, het niet aannemelijk was dat de consument dan tot een ander besluit zou zijn gekomen. Indien de informatie correct was verstrekt had de consument dezelfde beslissing genomen en zou zij met dezelfde kosten geconfronteerd zijn geweest.

De Geschillencommissie spreekt hierop uit dat de kosten verbonden aan de verlenging niet als schade zijn te beschouwen die voor vergoeding door de adviseur in aanmerking komen.

Wél is de commissie van oordeel dat, omdat de adviseur niet aan zijn zorgplicht heeft voldaan, een korting van een derde van zijn advieskosten op zijn plaats is.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Beloofde zeer goed verzorgde uitvaart valt tegen

Beloofde zeer goed verzorgde uitvaart valt tegen

De oorspronkelijke verzekeraar beloofde een zeer goed verzorgde uitvaart. Toch hoeft de verzekeraar die de polis heeft geërfd (Ardanta) niet de volledige crematiekosten...

Verzekeraar mag uitgekeerde schade aan tegenpartij niet verhalen

Verzekeraar mag uitgekeerde schade aan tegenpartij niet verhalen

InShared mocht met een zogenoemde ‘primaire dekkingsbepaling’ de dekking van de autoverzekering begrenzen. Wel verzuimde zij de consument voldoende te...

Inboedel moest van boord

Inboedel moest van boord

Een gevolmachtigde weigert terecht de inboedel te vergoeden die verloren ging nadat de boot van de klager verbrandde tegelijk met de winterstalling, Aldus de Geschillencommissie...

30 dagen is geen maand

30 dagen is geen maand

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKE, UIT VVP 3 RESPIJTTERMIJN – In het jaarverslag wijst Kifid er op dat verzekeraars soms niet de juiste respijttermijnen hanteren...

Wasmachine...

Wasmachine...

Niet goed vastleggen van de afspraken komt een adviseur duur te staan: ook nadat hij al een wasmachine en wasdroger aan de klant heeft gegeven, moet hij nog steeds...

Minimale eisen aan de adviseur bij omzetting

Minimale eisen aan de adviseur bij omzetting

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – Uit VVP 3 van 7 mei 2019 Veel hypotheektransacties betreffen op dit moment oversluitingen. In een recente uitspraak...