Schade of gebrekkige dienstverlening en dus korting op de nota?
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN
Omdat de omgevingsvergunning voor de nieuwbouwwoning nog niet rond is, moet de consument aan de geldverstrekker verlenging vragen van de geldigheidsduur van een eerder door de geldverstrekker uitgebrachte offerte. Bij het uiteindelijk passeren van de hypotheekakte wordt het de consument duidelijk dat de geldverstrekker voor deze verlenging kosten in rekening brengt. Hij verwijt de adviseur dat deze hem hierover onvoldoende heeft geïnformeerd.
De Geschillencommissie stelt in deze zaak vast dat de adviseur de consument onvoldoende heeft geïnformeerd over de kosten die verbonden waren aan het verlengen van de offerte. De Geschillencommissie onderzoekt vervolgens of deze omissie aan de zijde van de adviseur bij de consument concreet tot schade heeft geleid.
De commissie stelt vast dat, indien de consument wél goed door de adviseur was geïnformeerd over de kosten van de verlenging van de offerte, het niet aannemelijk was dat de consument dan tot een ander besluit zou zijn gekomen. Indien de informatie correct was verstrekt had de consument dezelfde beslissing genomen en zou zij met dezelfde kosten geconfronteerd zijn geweest.
De Geschillencommissie spreekt hierop uit dat de kosten verbonden aan de verlenging niet als schade zijn te beschouwen die voor vergoeding door de adviseur in aanmerking komen.
Wél is de commissie van oordeel dat, omdat de adviseur niet aan zijn zorgplicht heeft voldaan, een korting van een derde van zijn advieskosten op zijn plaats is.
Reactie toevoegen
Editie
Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid
(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...
Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand
(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....
Onaanvaardbaar groot risico niet zomaar opzeggingsgrond
(Kifid-uitspraak GC 2023-0869) De consument heeft een woonhuisverzekering afgesloten. De gevolmachtigde heeft de verzekering na een schademelding tussentijds opgezegd....
Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval
(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...
Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten
(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...
Adviseur hoefde niet bedacht te zijn op extra financiering
(Kifid-uitspraak GC 2023-0844) De consumenten hebben in september 2022 op advies van de adviseur een hypothecaire geldlening van 150.000 euro afgesloten voor consumptieve...
Schade wordt niet berekend aan de hand van teleurgestelde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0845) De consumenten stellen dat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, door niet voortvarend genoeg met de...
Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking
(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...
Schending zorgplicht kost adviseur 6.247 euro
(Kifid-uitspraak GC 2023-0433B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tijdens de looptijd van de beleggingsverzekering...
Dak ging er ten onrechte af bij klager
(Kifid-uitspraak GC 2023-0831) De consument heeft tijdens zijn vakantie contact opgenomen met Aveco vanwege een defect aan het hefdak van zijn camper. Hoewel er...