Schade of gebrekkige dienstverlening en dus korting op de nota?

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN 

Omdat de omgevingsvergunning voor de nieuwbouwwoning nog niet rond is, moet de consument aan de geldverstrekker verlenging vragen van de geldigheidsduur van een eerder door de geldverstrekker uitgebrachte offerte. Bij het uiteindelijk passeren van de hypotheekakte wordt het de consument duidelijk dat de geldverstrekker voor deze verlenging kosten in rekening brengt. Hij verwijt de adviseur dat deze hem hierover onvoldoende heeft geïnformeerd.

De Geschillencommissie stelt in deze zaak vast dat de adviseur de consument onvoldoende heeft geïnformeerd over de kosten die verbonden waren aan het verlengen van de offerte. De Geschillencommissie onderzoekt vervolgens of deze omissie aan de zijde van de adviseur bij de consument concreet tot schade heeft geleid.

De commissie stelt vast dat, indien de consument wél goed door de adviseur was geïnformeerd over de kosten van de verlenging van de offerte, het niet aannemelijk was dat de consument dan tot een ander besluit zou zijn gekomen. Indien de informatie correct was verstrekt had de consument dezelfde beslissing genomen en zou zij met dezelfde kosten geconfronteerd zijn geweest.

De Geschillencommissie spreekt hierop uit dat de kosten verbonden aan de verlenging niet als schade zijn te beschouwen die voor vergoeding door de adviseur in aanmerking komen.

Wél is de commissie van oordeel dat, omdat de adviseur niet aan zijn zorgplicht heeft voldaan, een korting van een derde van zijn advieskosten op zijn plaats is.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Loos alarm...

Loos alarm...

De zorgplicht van de financieel adviseur reikt niet zo ver dat hij bij de consument (periodiek) moet nagaan of hij het alarmsysteem onderhoudt en gebruikt. Tot dat...

Kifid: (on)voldoende voorzichtig hangt af van omstandigheden

Kifid: (on)voldoende voorzichtig hangt af van omstandigheden

Een consument claimt op haar reisverzekering bij Interpolis de schade als gevolg van verlies/diefstal van haar handbagage met persoonlijke bezittingen. De verzekeraar...

Kifid: klacht tegen Florius is verkeerd geadresseerd

Kifid: klacht tegen Florius is verkeerd geadresseerd

Een consument is van mening dat de risicopremie te hoog is en spreekt Florius erop aan. De Geschillencommissie Kifid oordeelt in bindende uitspraak 2019-558...

Kifid: onjuiste info polisblad: kosten oversluiten voor bank

Kifid: onjuiste info polisblad: kosten oversluiten voor bank

Ondanks dat een polisblad niet voldeed aan de wettelijke vereisten, krijgt een consument toch geen schadevergoeding. Wel moet de bank opdraaien voor de kosten van...

Kifid: ABN Amro mag eenzijdig doorlopend krediet beëindigen

Kifid: ABN Amro mag eenzijdig doorlopend krediet beëindigen

Twee consumenten hebben zich bij Kifid beklaagd over het feit dat ABN Amro hun doorlopend krediet niet aflossingsvrij wil voortzetten. Aan nieuwe klanten biedt de...

‘Klasse’ maatgevend voor consistent toepassen van op- en afslagen

‘Klasse’ maatgevend voor consistent toepassen van op- en afslagen

Wanneer consumenten tussentijds hun hypotheek oversluiten of rentetarief aanpassen, vraagt de bank een vergoeding voor haar financiële nadeel. Voor de berekening...