‘Schades daalden van zeven naar één per week’

Tom Rodenburg

(Partner in Kennis Hello Mobility in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Hoe maken ondernemers schade beheersbaar, verhogen ze de verkeersveiligheid en reduceren ze tegelijkertijd co2-uitstoot en brandstofverbruik? Nationale-Nederlanden ging samen met innovatiepartner Sparklab op zoek en kwam op Hello Mobility uit, een totaalconcept dat alle bovenstaande doelen moet waarmaken. De eerste resultaten van de early adopters zijn meer dan bemoedigend. “We willen naar nul schades toe.”

Het liep op een gegeven moment de spuigaten uit. Verdel Bloemenexport groeide als kool dankzij zijn fullservice dienstverlening, maar met de uitbreiding van de klantenkring steeg ook het aantal bedrijfsmatige auto-ongelukken. De onderneming uit Honselersdijk noteerde wekelijks vijf tot zeven aanrijdingen. Een medewerker was de hele dag bezig met het oplossen van schades van chauffeurs. “We leveren bloemen aan bloemisten en supermarkten in Noord-Italië, Oostenrijk, Duitsland en Noord-Nederland”, vertelt Fred Verdel, eigenaar van het gelijknamige specialistisch bedrijf. “In vier jaar tijd zijn we van tien naar zestig bestelbussen gegaan. Een fijnmazig transportnetwerk en snelle levering in eigen beheer verklaren voor een groot deel ons succes. Medewerkers rijden met bestelbussen onder 3,5 ton, dus een rijbewijs B volstaat, maar dat is altijd nog ingewikkelder dan het rijden in een Fiat 500, om maar iets te noemen.”

‘Alle verzekeraars kunnen zich hier gewoon bij aansluiten, ze hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden’

Prima alternatief

Verdel kon niet direct de vinger leggen op de oorzaak van de aanrijdingen. De locaties – met name krappe parkeerplaatsen bij supermarkten – speelden ongetwijfeld een rol, maar ook het rijgedrag van een aantal medewerkers kwam in beeld. Hoe dan ook, het was tijd voor actie, want de kosten rezen de pan uit en de ongelukken vertraagden de leveringen. Via Nationale-Nederlanden kwam Verdel in contact met mobiliteitsconcept Hello Mobility en met coach Tom Rodenburg van NN.

“Het is lastig om wagenparken met veel schade verzekerbaar te houden”, zegt Rodenburg. “De premies stijgen hard en na verloop van tijd kost het de grootste moeite om een verzekeraar te vinden die het risico wil aangaan. Verzekeringsadviseurs zitten daarmee in hun maag, want ze moeten hun klant telkens slecht nieuws brengen. De kans dat zo’n klant uiteindelijk niet meer verzekerbaar is, is dan ook groot.”

Een belangrijk doel van Hello Mobility is verandering van rijgedrag, waardoor schades verminderen. Een verzekeringsadviseur heeft daarmee volgens Rodenburg een prima alternatief voor de klant in handen. “Het concept staat los van een specifieke verzekeraar, het wordt onafhankelijk ingezet. Hello Mobility verrijkt zo de dienstverlening van het intermediair en draagt bij aan diens lange-termijnrelatie met klanten.”

We stonden versteld

Rodenburg rolde bij Verdel Bloemenexport als eerste de coaching uit. Samen met de directie van het bedrijf nam hij het intern beleid onder loep. Daarnaast werd er een multidisciplinair team aangesteld om noodzakelijke veranderingen op gang te brengen. Rodenburg: “Preventie is vaak incident gedreven, werkelijke veranderingen komen dan niet tot stand. Wij zijn samen met de directie gaan kijken wat de doelstellingen zijn, hoe we permanent kunnen veranderen en hoe we dat gaan bereiken. Uit de gesprekken kwamen onder andere persoonlijke coaching en een opleidingsplan voor chauffeurs naar voren.”

En die leverden ook vrijwel meteen resultaat op. Verdel introduceerde een inwerkperiode van twee à drie weken, waarbij nieuwe medewerkers op pad gaan met ervaren collega’s. De bezorger in spe leert dan alles over de routes, obstakels onderweg en over rijgedrag. Ook het onderhoud van de bestelbussen wordt meegenomen. Binnen een halfjaar daalde het aantal schades van zo’n zeven naar gemiddeld één per week.

Verdel: “We stonden versteld van de verbetering. Medewerkers reageren positief op de coaching, het biedt hen een steun in de rug. Tot nu toe hebben we alleen de coaching opgepakt, sinds kort maken we ook van het digitale dashboard gebruik. Met die gegevens kunnen we gaan sturen. We krijgen bijvoorbeeld de persoonlijke scores van chauffeurs te zien. Iemand kan deze maand slechter hebben gereden dan de maand ervoor, we kunnen dan achterhalen wat daarvan de oorzaak is. Als een medewerker continu slecht presteert, kunnen we vragen wat hij of zij nodig heeft om te verbeteren.”

Tom Rodenburg: ‘Adviseur heeft prima alternatief voor zijn klant in handen.’

Besparingsgarantie

De combinatie tussen digitaal inzicht en vernieuwde aandacht en focus door coaching, maakt Hello Mobility volgens Rodenburg een krachtig strategisch instrument. Het concept draagt niet alleen bij aan schadevermindering, het vergroot de verkeerveiligheid omdat chauffeurs beter opletten en het levert brandstofbesparing op. “We bieden zelfs een garantie. Als een ondernemer niet de afgesproken verlaging van de schadefrequentie en brandstofbesparing realiseert, dan betaalt hij of zij niet voor Hello Mobility.”

Naast meetapparatuur in elke bedrijfsauto, krijgen chauffeurs waar mogelijk een app voor verbetertips en persoonlijke scores. Zo kunnen ze zuiniger en veiliger rijden door bijvoorbeeld uit te rollen naar het stoplicht en minder vlug op te trekken. De zorgvuldige rijstijl én het kiezen van de optimale route zorgen tegelijkertijd voor een CO2-reductie.

Bij Verdel Bloemenexport werd de data ontsloten vanuit de aanwezige meetapparatuur van TomTom. “Ondernemers hoeven geen boordcomputers aan te schaffen”, geeft Rodenburg aan. “Het Telematica-systeem verstrekt het bedrijf input voor de coaching en dus voor de verdere verbetering van de dienstverlening. Voor Verdel is snel en accuraat transport een belangrijk deel van de corebusiness, het bedrijf kan nu met de data sturen op de beste routes en rijtijden. Plus, de vloot gaat er beter uitzien, want er zijn minder schades. En dat draagt weer bij aan een positief bedrijfsimago.”

Tot nul reduceren

Het specialistisch bedrijf uit Honselersdijk wil met Hello Mobility de schades aan het wagenpark tot nul terugbrengen. Het project loopt in totaal twee jaar, in het eerste jaar komt de coach zowat elke maand over de vloer om de voortgang te bespreken. “We blijven de komende periode groeien”, stelt Verdel, “dus we hebben de ondersteuning op mobiliteitsgebied hard nodig. Nu we over de data beschikken, kunnen we ons ook intensief richten op de veiligheid van chauffeurs. Daarnaast streven we naar een brandstofbesparing. Volgens onze coach is een besparing van zes of zeven procent realistisch.”

Rodenburg ziet dat ongeveer twintig bedrijven die Hello Mobility nu in hun beleid hebben geïntegreerd, gestaag vooruitgang boeken. “We zitten nog in de early-adopters-fase, maar de resultaten zijn goed te noemen. Over vijf jaar hoop ik dat Hello Mobility hét platform is voor fleet management. Alle verzekeraars kunnen zich hier gewoon bij aansluiten, ze hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Met nieuwe functie Harry van der Zwan wil NN belang intermediaire kanaal verder onderstrepen

Met nieuwe functie Harry van der Zwan wil NN belang intermediaire kanaal verder onderstrepen

Nationale-Nederlanden heeft Harry van der Zwan benoemd tot Chief Commercial Officer Brokers & Partnerships. In zijn nieuwe functie rapporteert hij rechtstreeks...

Sebastiaan van den Dries nieuwe CEO AZL

Sebastiaan van den Dries nieuwe CEO AZL

Sebastiaan van den Dries (45) volgt per 1 februari 2024 Monique Sueters op als CEO van AZL. AZL is onderdeel van NN Group en verzorgt de administratie van tientallen...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Duurzaam, gemakkelijk én voordelig

Duurzaam, gemakkelijk én voordelig

(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP 5-2023) Sinds 12 oktober kunnen particuliere klanten van Nationale-Nederlanden bij het afsluiten van een woonverzekering...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...