‘Scheiding tussen advies en bemiddeling zet door’

“Als je mij vraagt of we in de toekomst nog zullen bemiddelen, dan verwacht ik dat de vraag hiernaar zal gaan afnemen. Er zal een duidelijkere scheiding tussen hypotheekadvies en bemiddeling ontstaan. Op dit moment kiezen onze klanten nog vaak voor gemak. Of wij de bemiddeling blijven verzorgen zal mede afhangen van de prijs die de consument wil betalen.” aldus Wilma van der Sterre-Aarts, directeureigenaar van drie vestigingen van de Hypotheker in de regio-Eindhoven.

Op vier maanden bij Vie d’Or na is Wilma van der Sterre (46) haar hele arbeidzame leven werkzaam bij De Hypotheker. “Mijn handicap is dat ik altijd op één plek heb gewerkt”, zegt ze, maar ze laat zich graag inspireren tijdens vakcongressen en andere bijeenkomsten. Ze is gastdocent van de stichting LEF, commissielid stichting CEHP en het kantoor heeft een samenwerking met de ROC in Eindhoven en een aantal andere scholen. In 2013 heeft ze zich aangemeld als Ambassadeur van het New Financial Forum. Dit jaar hoopt ze wat vaker deel te nemen aan de inspiratiesessies die het Forum organiseert.

Een baan als hypotheekadviseur is ‘tweede keus’ na haar heao-opleiding Makelaardij & Onroerend Goed als Van der Sterre in 1992 begint als eerste vrouwelijke adviseur bij De Hypotheker. Als ze begin 1999 het kantoor aan de Aalsterweg in Eindhoven kan overnemen, hoeft ze echter niet lang na te denken. In 2004 volgt kantoor Eindhoven Pastoriestraat en in 2007 kantoor Veldhoven. Anno 2016 werken er zeventien mensen bij de drie vestigingen en ligt verdere groei in het verschiet.

Naast hypotheekadviseurs, relatiebeheerders en commercieel ondersteuners heeft het kantoor twee schadeadviseurs in dienst. “De opkomst van integrale advisering heeft het vak rijker gemaakt”, zegt Van der Sterre. “Doordat software en het toegenomen niveau van adviseurs dit mogelijk maakten konden we hier al in een vroeg stadium voor kiezen. Klanten vinden het prettig om bij één persoon aan tafel te zitten die kan inventariseren, analyseren en adviseren in de breedte. Voorheen hadden we hier inanciële coaches voor. Deze beweging is dus mooi voor zowel de klant als de adviseur.”

Provisieloos werken

Niet alleen de keuze voor integrale advisering heeft het vak van hypotheekadviseur verrijkt. Hetzelfde geldt voor de komst van het provisieverbod. “Wij werkten al heel breed en klanten konden met al hun vragen bij ons terecht, maar we werden niet altijd op de juiste wij ze beloond. Het beantwoorden van die vragen viel onder onze service. Het mooie van de huidige tijd is dat je bij elke vraag kunt afstemmen wat wij voor de klant kunnen betekenen. Je hebt hele mooie open gesprekken met klanten en iedere situatie is anders. Dat maakt het vak zo leuk.”

Kun je ook advies over niet hypotheekgerelateerde vragen provisieloos beloond krijgen? “Ik doe bijna niets zonder dat er een opdracht ligt. Niet alleen wil ik dat mijn uren betaald worden, maar ook omdat de klant dan ziet dat ons advies geld waard is. Wat wij doen is ontzorgen en helderheid geven in de inanciële huishouding van de klant. Zover en zo diep als de klant zelf wil. Omdat we heel open en transparant zijn over onze beloning, is het voor de klant naar mijn idee veel acceptabeler. Discussies over de hoogte van de nota zijn er eigenlijk niet.”

Zien mensen beter dan vroeger de toegevoegde waarde van hypotheekadvies? “Ik denk het wel. Ik heb maar één doel: als mensen naar buiten lopen moet het gevoel goed zijn. Ze onthouden niet wat ik gezegd heb, maar het gevoel dat ze bij mij hebben als hun adviseur. Als ze met een onderbuikgevoel weglopen, heb ik iets niet goed gedaan. In mijn beleving is de beste hypotheek ook de hypotheek waarbij je lekker slaapt.” “

Ik krijg weleens de vraag wat de toekomst is van de hypotheekadviseur. Dat ons verdienmodel de komende jaren blijft veranderen, daar ben ik van overtuigd. Maar ik geloof ook dat de meerwaarde van de adviseur alleen maar zal toenemen, als je echt naast de klant gaat zitten en meedenkt over zijn behoeften, zorgen en onzekerheden. De jongere generatie gaat hier misschien anders mee om. Maar het kopen van je eerste huis heeft zo’n grote impact op je leven, dan wil je toch toetsen of het goed zit? Als ik zie hoe makkelijk jongeren een tuinman of een glazenwasser inhuren, dan begrijp ik niet waarom ze mij niet zouden betalen. Bij mij kunnen ze nota bene geld verdienen!”

Franchiseketen

Het voordeel van aansluiting bij een franchiseketen is dat veel zaken centraal worden geregeld. “Dat is prettig, zeker bij investeringen in automatisering en verdere digitalisering. Inderdaad, we dragen daarvoor een behoorlijke fee af. Maar anders moet je zelf op zoek naar een adviespakket. En naar een inkooporganisatie waar je 300 euro aan dossierkosten betaalt als je een hypotheek van een aantrekkelijke aanbieder wil afsluiten.”

Leads ontvangt het kantoor via de website van De Hypotheker. Anno 2016 een sterk merk met een (geholpen) naamsbekendheid van tegen de 100 procent. “Als ik sollicitanten ontvang, laat ik onze systemen zien en de afspraakverzoeken die wij binnen krijgen. Positief verrast kijken ze hiernaar. In 1994 heb ik één keer koude acquisitie gepleegd en daarna nooit meer.”

Op de vraag hoe je relevant blijft als hypotheekadviseur, zegt Van der Sterre: “Willen wij over vijf jaar nog een boterham verdienen, dan moet één belang bovenaan staan: het klantbelang. We willen de nazorg bij hypotheekadvies meer handen en voeten geven. En we gaan meer doen met de grote klantenportefeuille die we in 25 jaar hebben opgebouwd. We gaan klanten er actief op wijzen als we zien dat hun situatie beter kan. Tot nu toe hebben we dat nagelaten vanwege het grote succes, want ook in de crisisjaren hebben we altijd veel werk gehad. Vervolgens zijn er nog veel disciplines die interessant zijn en waar we nog niets mee doen, zoals life planning, budget coaching en de rol van aankoopbegeleider.”

En waar wil Van der Sterre in 2020 staan? “Langdurig de betrouwbare partij zijn die brengt wat je mag verwachten en die positief verrast. Daarnaast is schaalgrootte van belang waardoor ik verwacht dat er nog één of twee kantoren bij zullen komen. Je bent minder afhankelijk en klanten hebben meer vertrouwen naarmate je groter bent. En als je nieuwe disciplines wil aanboren is het verdienmodel makkelijker succesvol te maken met meer kantoren.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Groeiende groep oriënteerders neemt genoegen met lager energielabel

Groeiende groep oriënteerders neemt genoegen met lager energielabel

Hoewel 66 procent aangeeft eigenlijk een huis met een hoger energielabel te willen kopen, is dit niet doorslaggevend als zij hiermee hun kansen op een betaalbare...

De Hypotheker eerste met 30.000 reviews op Advieskeuze

De Hypotheker eerste met 30.000 reviews op Advieskeuze

De Hypotheker heeft als eerste de mijlpaal bereikt van 30.000 reviews op Advieskeuze. Mark de Rijke, Commercieel Directeur van De Hypothekers Associatie: "Dit stimuleert...

Vooral jonge huizenkopers doen aantal hypotheekaanvragen stijgen

Vooral jonge huizenkopers doen aantal hypotheekaanvragen stijgen

Het totale aantal hypotheekaanvragen is in het vierde kwartaal van 2023 met 5 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden, aldus de nieuwste...

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

Bescherming van inkomen verdient aandacht adviseur

(Uit katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Blijf weg uit je persoonlijke aannames: dat de klant het niet wil of te duur vindt. Maak inkomensbescherming een belangrijk...

Hypotheker: jonge kopers meest actief op huizenmarkt

Hypotheker: jonge kopers meest actief op huizenmarkt

Het aantal jonge huizenkopers dat een hypotheek aanvraagt stijgt met 26 procent in vergelijking met vorig jaar", aldus cijfers van De Hypotheker. Het aandeel jonge...

Hypotheekrentes weer op niveau begin 2023

Hypotheekrentes weer op niveau begin 2023

“Sinds begin november laat de hypotheekrente een dalende trend zien. Dat de gemiddelde hypotheekrente hierdoor weer op niveau van begin dit jaar staat, is...

De Hypotheker: "Overheid moet regie naar zich toetrekken"

De Hypotheker: "Overheid moet regie naar zich toetrekken"

Bijna driekwart van de oriënteerders op de woiningmarkt geeft aan dat er te weinig woningaanbod beschikbaar is in de prijsklasse van hun voorkeur. Voor tachtig...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

De Hypotheker: "Steeds meer jonge huizenkopers"

De Hypotheker: "Steeds meer jonge huizenkopers"

In het derde kwartaal van 2023 steeg het aantal aanvragen voor de aankoop van een woning met 13 procent.  In de categorie huizenkopers tot 35 jaar is sprake...

Nederlanders nog vaak onbekend met financiële gevolgen relatiebreuk

Nederlanders nog vaak onbekend met financiële gevolgen relatiebreuk

Een derde van de Nederlanders die te maken heeft gehad met een relatiebreuk was er vooraf onvoldoende van op de hoogte tot welke financiële gevolgen dit kan...