Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’
(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening biedt, lijkt ‘laten beleggen’ een uitkomst. De wat kritischer belegger komt waarschijnlijk al snel tot de conclusie dat er bij heel veel van dit soort producten behoorlijk wat schort aan de transparantie als het gaat om de beleggingen en de kosten van deze beleggingen.
Op wat kleine dipjes na weten de beurzen al ruim vijftien jaar de weg omhoog te vinden. Meerdere indices in de VS en Europa wisten de afgelopen weken hun records aan te scherpen. Beleggen begint dan ook weer steeds populairder te worden onder consumenten en dat is wel te zien aan het aantal vermogensbeheerders en aanbieders van online beleggingsrekeningen. De afgelopen jaren lijkt er dan ook een ware wildgroei te zijn ontstaan van nieuwe aanbieders, waarbij vooral de mogelijkheid om de beleggingskeuze aan de aanbieder over te laten een veelvoorkomende variant is.
Bij dit ‘laten beleggen’ stelt de aanbieder een beleggingsportefeuille samen voor de klant. Over het algemeen wordt er aan de hand van het risicoprofiel, het beleggingsdoel, de looptijd en de hoogte van de inleg een portefeuille samengesteld. Bij de ene aanbieder gaat dit er ingenieuzer aan toe dan bij de andere. Zo zijn er aanbieders waarbij de klant wordt ingedeeld in een van bijvoorbeeld drie of vijf verschillende portefeuilles, maar er zijn ook aanbieders waarbij de indruk wordt gewekt dat er echt een portefeuille op maat wordt samengesteld en die volledig is gebaseerd op het profiel, doel, looptijd en inleg van die betreffende klant.
Geen flauw benul
Uiteraard worden er op de websites prachtige beloftes gedaan over dat er uitsluitend wordt belegd in maatschappelijk verantwoorde ESG-beleggingen, of uitsluitend in ETF’s met lage kosten of een heel breed gespreide portefeuille, maar bij een groot aantal aanbieders heb je werkelijk geen flauw benul waarin daadwerkelijk belegd gaat worden voordat je een rekening opent.
Hartstikke leuk natuurlijk dat je de indruk probeert te wekken dat je een portefeuille op maat samenstelt voor een klant, maar een aanbieder gaat echt niet voor elke klant een volledig nieuwe portefeuille samenstellen waarbij de aanbieder alle mogelijke beleggingsfondsen die er op de wereld beschikbaar zijn gaat overwegen. Er wordt uiteraard gewoon met een vooraf vastgestelde selectie van fondsen van één of een beperkt aantal fondshuizen gewerkt. De portefeuilles van de verschillende klanten zullen dan ook hoofdzakelijk uit dezelfde beleggingen zijn opgebouwd, hooguit met wat verschillen in fondsverdeling tussen zakelijke en vastrentende waarden. En dat is dus het bizarre, op bijzonder veel websites van aanbieders van ‘laten beleggen-producten’ is geen overzicht terug te vinden van de verschillende beleggingsfondsen of indextrackers die gebruikt kunnen worden. Bij een enkeling is bijvoorbeeld wel vermeld dat er in ‘indexfondsen van BlackRock’ wordt belegd, maar deze beleggingsreus biedt zoveel fondsen aan dat het nog steeds volledig nietszeggend is.
Als je geen idee hebt in welke beleggingsfondsen er wordt belegd, dan kun je dus ook geen enkele waarde hechten aan de kosten die deze aanbieders melden. Vaak wordt wel het totale kostenpercentage genoemd op de website waarin ook de kosten van onderliggende fondsen zijn meegenomen, maar als je als potentiele klant geen idee hebt in welke beleggingsfondsen er wordt belegd is het onmogelijk om te beoordelen of de aanbieder alle mogelijke onderliggende kosten heeft meegenomen in de berekening van dat kostenpercentage.
‘Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan’
AFM in slaap gesukkeld?
Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan. Zeker met de woekerpolisaffaire in het achterhoofd. Tijdens deze affaire leek de AFM zich in ieder geval nog druk te maken over de aanwezigheid van ondoorzichtige beleggingspolissen op de markt en vooral ook over de informatie die je als klant voorafgaand aan het sluiten van een dergelijke polis kreeg. Als je nu kijkt wat voor producten er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n product beschikbaar is, dan begin je je toch af te vragen of onze financiële waakhond zo langzamerhand niet in slaap gesukkeld is. Of is het tegenwoordig normaal dat je eerst een rekening moet openen voordat je als klant fatsoenlijk geïnformeerd wordt over het product dat je zojuist gekocht hebt?
Dion van der Mooren is Senior onderzoeker Leven & Pensioenen bij MoneyView.
Reactie toevoegen
Meer over
"Beste hypotheekvoorwaarden bij ABN Amro, Florius en ING"
De hypotheken van ABN AMRO, Florius en ING halen de hoogste scores in de jaarlijkse benchmark van MoneyView en krijgen daarom vijf sterren voor de voorwaarden. De...
MoneyView in de nieuwe VVP: gemak nekt de mens
Gemak nekt de mens, stelt directeur Pepijn van Kleef van MoneyView in zijn column in de nieuwe VVP 4-2024. Van Kleef: "Ik merk dat het me meer en meer tegen begint...
(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 4-2024) Deze column is niet geschreven met behulp van ChatGPT of Copilot. Deze column is het resultaat van ouderwets handwerk....
"Grote premieverschillen voor oudere automobilisten"
Ondanks dat vaak wordt gedacht dat oudere verzekeringnemers beter kunnen blijven zitten bij hun huidigeverzekeraar, kan het toch flink lonen om premies met elkaar...
Kosten betaalrekeningen fors gestegen
De kosten van een betaalrekening voor particulieren zijn de afgelopen jaren verhoudingsgewijs aanzienlijk toegenomen, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. De...
(Martin Koot, MoneyView, in VVP 3-2024) U kunt uw schouders ophalen en denken dat het met de actieve provisietransparantie zo’n vaart niet zal lopen. Het...
Gemiddelde opstalpremie in vijf jaar gestegen met 40 tot 50 procent
Sinds 2019 is de gemiddelde premie van een opstalverzekering gestegen met 40 procent, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. Voor vrijstaande woningen is de stijging...
MoneyView maakt vergelijking woonlastenverzekeringen eenvoudiger
MoneyView heeft haar premievergelijker AeQuote Woonlastenverzekeringen uitgebreid met de Premie/Uitkering Verhouding (PUV). De PUV is één getal, waarmee...
NNEK en Semmie verslaan grootbanken op voorwaarden
NNEK en Semmie hebben zich gevoegd bij de grootbanken als het gaat om de beste voorwaarden voor beleggingsverzekeringen, zo blijkt uit de MoneyView ProductRating...
Transparantie aanbrengvergoedingen ook op zakelijke markt
Om het gelijke speelveld te borgen, komen er - naast de actieve provisietransparantie voor adviseurs en bemiddelaars - ook aanvullende verplichtingen voor directe...