Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’
(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening biedt, lijkt ‘laten beleggen’ een uitkomst. De wat kritischer belegger komt waarschijnlijk al snel tot de conclusie dat er bij heel veel van dit soort producten behoorlijk wat schort aan de transparantie als het gaat om de beleggingen en de kosten van deze beleggingen.
Op wat kleine dipjes na weten de beurzen al ruim vijftien jaar de weg omhoog te vinden. Meerdere indices in de VS en Europa wisten de afgelopen weken hun records aan te scherpen. Beleggen begint dan ook weer steeds populairder te worden onder consumenten en dat is wel te zien aan het aantal vermogensbeheerders en aanbieders van online beleggingsrekeningen. De afgelopen jaren lijkt er dan ook een ware wildgroei te zijn ontstaan van nieuwe aanbieders, waarbij vooral de mogelijkheid om de beleggingskeuze aan de aanbieder over te laten een veelvoorkomende variant is.
Bij dit ‘laten beleggen’ stelt de aanbieder een beleggingsportefeuille samen voor de klant. Over het algemeen wordt er aan de hand van het risicoprofiel, het beleggingsdoel, de looptijd en de hoogte van de inleg een portefeuille samengesteld. Bij de ene aanbieder gaat dit er ingenieuzer aan toe dan bij de andere. Zo zijn er aanbieders waarbij de klant wordt ingedeeld in een van bijvoorbeeld drie of vijf verschillende portefeuilles, maar er zijn ook aanbieders waarbij de indruk wordt gewekt dat er echt een portefeuille op maat wordt samengesteld en die volledig is gebaseerd op het profiel, doel, looptijd en inleg van die betreffende klant.
Geen flauw benul
Uiteraard worden er op de websites prachtige beloftes gedaan over dat er uitsluitend wordt belegd in maatschappelijk verantwoorde ESG-beleggingen, of uitsluitend in ETF’s met lage kosten of een heel breed gespreide portefeuille, maar bij een groot aantal aanbieders heb je werkelijk geen flauw benul waarin daadwerkelijk belegd gaat worden voordat je een rekening opent.
Hartstikke leuk natuurlijk dat je de indruk probeert te wekken dat je een portefeuille op maat samenstelt voor een klant, maar een aanbieder gaat echt niet voor elke klant een volledig nieuwe portefeuille samenstellen waarbij de aanbieder alle mogelijke beleggingsfondsen die er op de wereld beschikbaar zijn gaat overwegen. Er wordt uiteraard gewoon met een vooraf vastgestelde selectie van fondsen van één of een beperkt aantal fondshuizen gewerkt. De portefeuilles van de verschillende klanten zullen dan ook hoofdzakelijk uit dezelfde beleggingen zijn opgebouwd, hooguit met wat verschillen in fondsverdeling tussen zakelijke en vastrentende waarden. En dat is dus het bizarre, op bijzonder veel websites van aanbieders van ‘laten beleggen-producten’ is geen overzicht terug te vinden van de verschillende beleggingsfondsen of indextrackers die gebruikt kunnen worden. Bij een enkeling is bijvoorbeeld wel vermeld dat er in ‘indexfondsen van BlackRock’ wordt belegd, maar deze beleggingsreus biedt zoveel fondsen aan dat het nog steeds volledig nietszeggend is.
Als je geen idee hebt in welke beleggingsfondsen er wordt belegd, dan kun je dus ook geen enkele waarde hechten aan de kosten die deze aanbieders melden. Vaak wordt wel het totale kostenpercentage genoemd op de website waarin ook de kosten van onderliggende fondsen zijn meegenomen, maar als je als potentiele klant geen idee hebt in welke beleggingsfondsen er wordt belegd is het onmogelijk om te beoordelen of de aanbieder alle mogelijke onderliggende kosten heeft meegenomen in de berekening van dat kostenpercentage.
‘Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan’
AFM in slaap gesukkeld?
Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan. Zeker met de woekerpolisaffaire in het achterhoofd. Tijdens deze affaire leek de AFM zich in ieder geval nog druk te maken over de aanwezigheid van ondoorzichtige beleggingspolissen op de markt en vooral ook over de informatie die je als klant voorafgaand aan het sluiten van een dergelijke polis kreeg. Als je nu kijkt wat voor producten er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n product beschikbaar is, dan begin je je toch af te vragen of onze financiële waakhond zo langzamerhand niet in slaap gesukkeld is. Of is het tegenwoordig normaal dat je eerst een rekening moet openen voordat je als klant fatsoenlijk geïnformeerd wordt over het product dat je zojuist gekocht hebt?
Dion van der Mooren is Senior onderzoeker Leven & Pensioenen bij MoneyView.
Reactie toevoegen
Meer over
Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders
"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...
Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd
Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...
MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers
In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...
Let op: deze column is moeilijk leesbaar
(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...
Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen
(Dion van der Mooren van MoneyView in VVP 4, 2023) Het heeft even geduurd, maar de nieuwe pensioenwet (Wtp) is eindelijk aangenomen. Een van de gevolgen van deze...
MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming
Steeds meer geldverstrekkers passen hun producten aan om verduurzaming te vergemakkelijken en te stimuleren, zo blijkt uit het Special Item Hypotheken van MoneyView. Het...
Wij zijn nog lang niet overbodig
(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...
(Peter Post, MoneyView, in VVP 3, 2023) Actieve provisietransparantie moet van de afdeling advies van de Raad van State terug naar de tekentafel van het kabinet....
MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation
Scheidingsmediation is bij driekwart van de rechtsbijstandverzekeringen standaard of optioneel meeverzekerd. Of en wanneer je daar gebruik van mag maken, verschilt...
Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt
In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...