Schoenmaker blijf bij je leest

Barbara Stoopman: ‘Er gaat niets boven persoonlijk contact.’

“Schoenmaker blijf bij je leest! Als risicomanager en assurantieadviseur wil ik mij niet bezig houden met advieswerk op het gebied van bijvoorbeeld energie. Binnen onze eigen financiële branche heb je al voldoende uitdagingen en als jij je werk echt goed wilt doen zal je de focus op datgene moeten houden waar je goed in bent”, zegt adviseur Barbara Stoopman van Nouveau Consultancy in deze aflevering van ‘Uit de adviespraktijk’ die voor een groot deel in het teken staat van de coronacrisis.

Stoopman heeft het begin van de uitbraak van het coronavirus als een nare periode ervaren. “Ik zag mijn ouders en naaste familie en vrienden niet en dat is voor een sociaal mens toch even doorkomen. Uiteindelijk merk je dan dat het ook wel rust geeft. Ik ben mijn relatie en mijn eigen fijne huis meer gaan waarderen en doordat we niet meer uit eten konden heb ik mijn hobby weer opgepakt: ik kook graag uitgebreid. Dus privé heeft het mij alleen maar rust en bewustwording gebracht.”

‘Ondernemers willen ondernemen en niet nadenken over het beperken van de risico’s binnen de onderneming’

Zakelijk gaf de coronaperiode haar een zeer onrustig gevoel. “Je weet natuurlijk niet wat deze crisis met klanten gaat doen, gaan ze het allemaal overleven? Hoe komen zij uit deze crisis? Het feit dat ik mijn klanten veel minder zag, gaf mij ook geen prettig gevoel. Ik heb graag persoonlijk contact. Ik ben blij dat we nu weer meer op pad kunnen en ik weer bij mijn klanten langs kan, al is het maar om een kop koffie met hen te drinken zodat zij even tegen mij aan kunnen praten.”

Klanten bijstaan

Stoopman heeft in de coronatijd niet meer klanten moeten bijstaan. “Dat valt enorm mee. Ik heb wel constant laten weten er te zijn voor mijn klanten, dat ze met hun vragen en zorgen bij ons kantoor terecht konden. Met een aantal heb ik wel gesprekken gevoerd over hoe ze met deze crisis om zouden kunnen gaan en met een aantal heb ik gesproken over maatregelen die ze konden treffen en regelingen waar ze gebruik van konden maken. Gelukkig hebben alle onze klanten tot op heden het hoofd boven water weten te houden!”

Volgens Stoopman gaat er niets boven persoonlijk contact. “Daarom zal ik zoveel mogelijk afspraken blijven maken met mijn klanten. Wel merk ik dat ik nu toch ook sneller een telefonische afspraak plan als er zaken besproken moeten worden waarbij we niet op locatie hoeven te komen. Deze afspraken duren veel korter en we komen sneller tot de kern van het onderwerp. Dit zal ik blijven doen. Ook heb ik weer gemerkt hoe belangrijk het is om voldoende te communiceren, beter een bericht te veel naar klanten dan te weinig, dat zullen we dan ook zeker blijven doen.”

Stoopman is wat terughoudend als het gaat om het meenemen van duurzaamheid in financieel adviezen. Ook hier is haar motto: ‘schoenmaker blijf bij je leest’. “Duurzaamheid kan meegenomen worden in een risicomanagementadvies, maar de vraag is hoever wij als financieel adviseurs daarin moeten gaan. Duurzaamheid brengt nieuwe risico’s met zich mee, denk aan accu’s van elektrische auto’s en zonnepanelen. Uiteraard moeten we met onze klanten spreken over deze risico’s, op die manier spreken we zeker over duurzaamheid.”

Toekomst van de adviseur

“De toekomst hangt af van wat we nu aan het doen zijn. Met andere woorden, we moeten nu dingen veranderen en bijsturen om de toekomst te beïnvloeden. Als je wacht tot de toekomst heden is geworden ben je te laat, bijsturen heeft dan geen enkele zin meer. Wees dus goed voorbereid. Veranderingen kan je ook niet van de ene op de andere dag doorvoeren, daar is tijd voor nodig, neem deze tijd dan ook, maar kom in beweging.”

“Belangrijk is om te concluderen dat er vooralsnog behoefte blijft voor een goed advies van een kundig adviseur. Ondernemers willen ondernemen en niet nadenken over het beperken van de risico’s binnen de onderneming”

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen

VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen

De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...

Alles in het belang van de klant

Alles in het belang van de klant

(Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat betekent de waarde van advies voor mij als adviseur? Over deze vraag moest...

Frisse wind door de adviessector

Frisse wind door de adviessector

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Leef je oprecht in in je klant, verplaats je in zijn of haar situatie en wees volstrekt transparant in je...

De volgende stap

De volgende stap

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) “Mijn oproep aan starters en kleinere kantoren is: zoek elkaar op. Twee weten meer dan één.”...

Nieuwe wegen inslaan

Nieuwe wegen inslaan

(Rubriek 'Uit de adviespraktijk', VVP 2-2024) Is de consument geholpen met de grote adviseursclubs die nu ontstaan? Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Vol gas in de goede richting

Vol gas in de goede richting

(Rubriek Uit de Adviespraktijk, VVP 5-2023) “Het gaat goed met Juffrouw Polis. Daar ben ik trots op. Het blijft af en toe onwerkelijk dat vanuit een relatief...

Blijf vooral bevlogen

Blijf vooral bevlogen

(Rubriek Uit de adviespraktijk, VVP 5-2023) Normaal staat André van Luijk centraal in deze rubriek, maar dit keer laat VVP vooral zijn broer Peter, transportondernemer...

Kennis en snelheid

Kennis en snelheid

(Rick Guitjens van Guitjens Verzekeringen & Risicobeheer in VVP 2) “Een hoog kennisniveau en snelheid. Dat zijn voor mij de kenmerken van klantgerichtheid”,...

Klanten maken het vak speciaal

Klanten maken het vak speciaal

(André van Luijk van Bureau van Luijk in VVP 2) ”Het adviesvak kan ongelooflijk belangrijk zijn en hoe mooi is het dan als klanten dit ook zo ervaren....