Schoenmaker blijf bij je leest

Barbara Stoopman: ‘Er gaat niets boven persoonlijk contact.’

“Schoenmaker blijf bij je leest! Als risicomanager en assurantieadviseur wil ik mij niet bezig houden met advieswerk op het gebied van bijvoorbeeld energie. Binnen onze eigen financiële branche heb je al voldoende uitdagingen en als jij je werk echt goed wilt doen zal je de focus op datgene moeten houden waar je goed in bent”, zegt adviseur Barbara Stoopman van Nouveau Consultancy in deze aflevering van ‘Uit de adviespraktijk’ die voor een groot deel in het teken staat van de coronacrisis.

Stoopman heeft het begin van de uitbraak van het coronavirus als een nare periode ervaren. “Ik zag mijn ouders en naaste familie en vrienden niet en dat is voor een sociaal mens toch even doorkomen. Uiteindelijk merk je dan dat het ook wel rust geeft. Ik ben mijn relatie en mijn eigen fijne huis meer gaan waarderen en doordat we niet meer uit eten konden heb ik mijn hobby weer opgepakt: ik kook graag uitgebreid. Dus privé heeft het mij alleen maar rust en bewustwording gebracht.”

‘Ondernemers willen ondernemen en niet nadenken over het beperken van de risico’s binnen de onderneming’

Zakelijk gaf de coronaperiode haar een zeer onrustig gevoel. “Je weet natuurlijk niet wat deze crisis met klanten gaat doen, gaan ze het allemaal overleven? Hoe komen zij uit deze crisis? Het feit dat ik mijn klanten veel minder zag, gaf mij ook geen prettig gevoel. Ik heb graag persoonlijk contact. Ik ben blij dat we nu weer meer op pad kunnen en ik weer bij mijn klanten langs kan, al is het maar om een kop koffie met hen te drinken zodat zij even tegen mij aan kunnen praten.”

Klanten bijstaan

Stoopman heeft in de coronatijd niet meer klanten moeten bijstaan. “Dat valt enorm mee. Ik heb wel constant laten weten er te zijn voor mijn klanten, dat ze met hun vragen en zorgen bij ons kantoor terecht konden. Met een aantal heb ik wel gesprekken gevoerd over hoe ze met deze crisis om zouden kunnen gaan en met een aantal heb ik gesproken over maatregelen die ze konden treffen en regelingen waar ze gebruik van konden maken. Gelukkig hebben alle onze klanten tot op heden het hoofd boven water weten te houden!”

Volgens Stoopman gaat er niets boven persoonlijk contact. “Daarom zal ik zoveel mogelijk afspraken blijven maken met mijn klanten. Wel merk ik dat ik nu toch ook sneller een telefonische afspraak plan als er zaken besproken moeten worden waarbij we niet op locatie hoeven te komen. Deze afspraken duren veel korter en we komen sneller tot de kern van het onderwerp. Dit zal ik blijven doen. Ook heb ik weer gemerkt hoe belangrijk het is om voldoende te communiceren, beter een bericht te veel naar klanten dan te weinig, dat zullen we dan ook zeker blijven doen.”

Stoopman is wat terughoudend als het gaat om het meenemen van duurzaamheid in financieel adviezen. Ook hier is haar motto: ‘schoenmaker blijf bij je leest’. “Duurzaamheid kan meegenomen worden in een risicomanagementadvies, maar de vraag is hoever wij als financieel adviseurs daarin moeten gaan. Duurzaamheid brengt nieuwe risico’s met zich mee, denk aan accu’s van elektrische auto’s en zonnepanelen. Uiteraard moeten we met onze klanten spreken over deze risico’s, op die manier spreken we zeker over duurzaamheid.”

Toekomst van de adviseur

“De toekomst hangt af van wat we nu aan het doen zijn. Met andere woorden, we moeten nu dingen veranderen en bijsturen om de toekomst te beïnvloeden. Als je wacht tot de toekomst heden is geworden ben je te laat, bijsturen heeft dan geen enkele zin meer. Wees dus goed voorbereid. Veranderingen kan je ook niet van de ene op de andere dag doorvoeren, daar is tijd voor nodig, neem deze tijd dan ook, maar kom in beweging.”

“Belangrijk is om te concluderen dat er vooralsnog behoefte blijft voor een goed advies van een kundig adviseur. Ondernemers willen ondernemen en niet nadenken over het beperken van de risico’s binnen de onderneming”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Drie succesfactoren voor adviseurs

Drie succesfactoren voor adviseurs

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “De adviessector in het algemeen hoeft ‘maar’ drie dingen te doen om succesvol en relevant te blijven:...

Succes is vallen en opstaan

Succes is vallen en opstaan

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als...

"Via Adfiz puppy forum in gesprek gaan met jongeren"

"Via Adfiz puppy forum in gesprek gaan met jongeren"

"De branche heeft een traditioneel en niet zo hip imago en dat is ook direct het probleem", aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in de eerste editie van het...

Waar is de menselijkheid gebleven?

Waar is de menselijkheid gebleven?

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Een verder op en top gezonde klant verliest zijn dochtertje, heeft psychische bijstand nodig, de verzekeraar wijst de...

Next step social media

Next step social media

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) Ilse Broekhuizen-Bosland (41) van Juffrouw Polis uit Dronten is al ruim drie jaar succesvol op social media. Via LinkedIn,...

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

Consument vraagt nu zelf om verduurzaming

(Uit de adviespraktijk, VVP 3-2022) “Verduurzaming was eerst een brengproduct. Maar doordat de energieprijzen zo enorm gestegen zijn, beginnen klanten er...

Nouveau Consultancy gaat voor landelijke titel VVP Advies Award 2022

Nouveau Consultancy gaat voor landelijke titel VVP Advies Award 2022

“Nu mijn kantoor gekozen is tot de top drie in de categorie zakelijk advies en daarmee tot de top 18 in Nederland, start de volgende selectieronde om categoriewinnaar...

Afrekenen met volume mythe

Afrekenen met volume mythe

(Uit de Adviespraktijk, Rick Guitjens, VVP 01-2022) “Ik wil de mythe ontkrachten dat meer volume per definitie meer inkoopkracht betekent.” aldus Rick...

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

Funderingsherstel nodig op meer dan één vlak

(Uit de Adviespraktijk, André van Luijk, VVP 01-2022) Er zullen niet veel adviseurs zijn die direct na hun opleiding hun eigen kantoor beginnen. André...

Een aantrekkelijker en toegankelijker adviesvak

Een aantrekkelijker en toegankelijker adviesvak

(Uit de Adviespraktijk, Juffrouw Polis, VVP 01-2022)Het adviesvak leuker, begrijpelijker en toegankelijker maken. Dat is de missie van Ilse Broekhuizen-Bosland...