Schoenmaker blijf bij je leest

Barbara Stoopman: ‘Er gaat niets boven persoonlijk contact.’

“Schoenmaker blijf bij je leest! Als risicomanager en assurantieadviseur wil ik mij niet bezig houden met advieswerk op het gebied van bijvoorbeeld energie. Binnen onze eigen financiële branche heb je al voldoende uitdagingen en als jij je werk echt goed wilt doen zal je de focus op datgene moeten houden waar je goed in bent”, zegt adviseur Barbara Stoopman van Nouveau Consultancy in deze aflevering van ‘Uit de adviespraktijk’ die voor een groot deel in het teken staat van de coronacrisis.

Stoopman heeft het begin van de uitbraak van het coronavirus als een nare periode ervaren. “Ik zag mijn ouders en naaste familie en vrienden niet en dat is voor een sociaal mens toch even doorkomen. Uiteindelijk merk je dan dat het ook wel rust geeft. Ik ben mijn relatie en mijn eigen fijne huis meer gaan waarderen en doordat we niet meer uit eten konden heb ik mijn hobby weer opgepakt: ik kook graag uitgebreid. Dus privé heeft het mij alleen maar rust en bewustwording gebracht.”

‘Ondernemers willen ondernemen en niet nadenken over het beperken van de risico’s binnen de onderneming’

Zakelijk gaf de coronaperiode haar een zeer onrustig gevoel. “Je weet natuurlijk niet wat deze crisis met klanten gaat doen, gaan ze het allemaal overleven? Hoe komen zij uit deze crisis? Het feit dat ik mijn klanten veel minder zag, gaf mij ook geen prettig gevoel. Ik heb graag persoonlijk contact. Ik ben blij dat we nu weer meer op pad kunnen en ik weer bij mijn klanten langs kan, al is het maar om een kop koffie met hen te drinken zodat zij even tegen mij aan kunnen praten.”

Klanten bijstaan

Stoopman heeft in de coronatijd niet meer klanten moeten bijstaan. “Dat valt enorm mee. Ik heb wel constant laten weten er te zijn voor mijn klanten, dat ze met hun vragen en zorgen bij ons kantoor terecht konden. Met een aantal heb ik wel gesprekken gevoerd over hoe ze met deze crisis om zouden kunnen gaan en met een aantal heb ik gesproken over maatregelen die ze konden treffen en regelingen waar ze gebruik van konden maken. Gelukkig hebben alle onze klanten tot op heden het hoofd boven water weten te houden!”

Volgens Stoopman gaat er niets boven persoonlijk contact. “Daarom zal ik zoveel mogelijk afspraken blijven maken met mijn klanten. Wel merk ik dat ik nu toch ook sneller een telefonische afspraak plan als er zaken besproken moeten worden waarbij we niet op locatie hoeven te komen. Deze afspraken duren veel korter en we komen sneller tot de kern van het onderwerp. Dit zal ik blijven doen. Ook heb ik weer gemerkt hoe belangrijk het is om voldoende te communiceren, beter een bericht te veel naar klanten dan te weinig, dat zullen we dan ook zeker blijven doen.”

Stoopman is wat terughoudend als het gaat om het meenemen van duurzaamheid in financieel adviezen. Ook hier is haar motto: ‘schoenmaker blijf bij je leest’. “Duurzaamheid kan meegenomen worden in een risicomanagementadvies, maar de vraag is hoever wij als financieel adviseurs daarin moeten gaan. Duurzaamheid brengt nieuwe risico’s met zich mee, denk aan accu’s van elektrische auto’s en zonnepanelen. Uiteraard moeten we met onze klanten spreken over deze risico’s, op die manier spreken we zeker over duurzaamheid.”

Toekomst van de adviseur

“De toekomst hangt af van wat we nu aan het doen zijn. Met andere woorden, we moeten nu dingen veranderen en bijsturen om de toekomst te beïnvloeden. Als je wacht tot de toekomst heden is geworden ben je te laat, bijsturen heeft dan geen enkele zin meer. Wees dus goed voorbereid. Veranderingen kan je ook niet van de ene op de andere dag doorvoeren, daar is tijd voor nodig, neem deze tijd dan ook, maar kom in beweging.”

“Belangrijk is om te concluderen dat er vooralsnog behoefte blijft voor een goed advies van een kundig adviseur. Ondernemers willen ondernemen en niet nadenken over het beperken van de risico’s binnen de onderneming”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Prijs zegt veel over kwaliteit advies

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

(Door Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy) De belangrijke kernwaarden van het nieuwe verzekeren zijn 1. Adviseren in plaats van verkopen; 2. Het advies moet...

Geven grootste rijkdom die er is

Geven grootste rijkdom die er is

(door Frank Boute, Intergroep) Geven loont, ik kan het beamen want als je ziet wat het teweeg brengt, dan vult het je hart met de grootste rijkdom die er is. Wij...

Klant bang dat teller gaat lopen

Klant bang dat teller gaat lopen

Onafhankelijkheid, transparantie, een mogelijk totaal provisieverbod en het zichtbaar maken van echte meerwaarde zijn grote issues voor advieskantoren. Hoe ga...

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Het financieel adviesvak anno 2020, het is balanceren tussen compliance en dienstbaar zijn aan de klant. Maar dat laatste is en blijft het allerbelangrijkste waar...

Advies van waarde wordt beloond

Advies van waarde wordt beloond

“Adviseurs hebben een ongelooflijk belangrijk vak. Wat is er nou mooier om met ondernemers te sparren over hun visie, wensen en onzekerheden en ze vervolgens...

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

"Mijn beloning is niet afhankelijk van de hoogte van de premie, maar van mijn adviezen en inspanningen. Dit werkt twee kanten op, klanten betalen geen overbodig...

Beter willen worden

Beter willen worden

“Wij ontwikkelen ons volop. Dit komt niet alleen tot uiting in de (geslaagde) overnames die we recent hebben gedaan, maar bijvoorbeeld ook in de digitalisering...

Staat huidige provisiebeloning onafhankelijk advies in de weg?

Staat huidige provisiebeloning onafhankelijk advies in de weg?

"Staat de huidige provisiebeloning een 'echt' onafhankelijk en goed advies in de weg? ", zo vraagt adviseur Barbara Stoopman en auteur van het boek 'Het nieuwe verzekeren'...

Adviseur Barbara Stoopman schrijft boek over het Nieuwe Verzekeren

Adviseur Barbara Stoopman schrijft boek over het Nieuwe Verzekeren

Adviseur Barbara Stoopman van Nouveau Consultancy presenteert op 23 mei in Willemstad haar boek 'Het Nieuwe Verzekeren'. Met dit boek wil zij een positief geluid...