Schuld-marktverhouding en periodieke aflossing
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – De consument heeft in 2007 een hypothecaire geldlening afgesloten. Op deze lening rust een renteopslag. In de voorwaarden is bepaald dat deze opslag gedurende de looptijd kan komen te vervallen indien de hypotheeksom daalt onder een bepaald percentage van de executiewaarde. In de voorwaarden is nadrukkelijk bepaald dat de consument zelf om het laten vervallen van de renteopslag moet vragen.
In 2018 vraagt de consument om de opslag te laten vervallen. De bank geeft gehoor aan dit verzoek. De consument stelt vast dat, door zijn periodieke aflossingen, hij al in 2016 aanspraak had kunnen maken op het laten vervallen van de opslag. Hij verwijt de bank dat deze het rentetarief niet op eigen initiatief heeft aangepast op het moment dat de schuld-marktverhouding door periodieke aflossingen onder 100 procent was gedaald.
De Geschillencommissie is het niet met de consument eens en wijst de vordering met onder meer de volgende motivering af: “Anders dan Consument meent, bestond er voor de Bank gedurende de looptijd van de rentevaste periode geen verplichting om op eigen initiatief tot verlaging dan wel verval van de renteopslag te komen. Datzelfde geldt voor het informeren van Consument op het moment dat de schuld-marktwaardeverhouding daalt. In zoverre is de Bank dan ook niet tekortgeschoten in de nakoming van haar zorgplicht.”
– Uitspraak GC 2019 -537
Reactie toevoegen
Editie
Schade aan voorgevel ontstond niet plotseling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0213) De consument vordert uitkering onder de verzekering van de schade aan de voorgevel van zijn woonhuis, bestaande uit vochtplekken in...
Klager met etalagebenen staat te kijk
(Kifid-uitspraken GC 2025-0204 en GC 2025-0205) De verzekeraar heeft de verzekering beëindigd en de verstrekte uitkeringen (47.467,63 euro) en de kosten gemaakt...
Verzekeraar mag premie met 40 procent verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0198) De verzekeraar heeft de premie van de verzekering van de consumenten per verlengingsdatum verhoogd. De consumenten zijn het daar niet...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0193) De drie dochters van de consument hebben tijdens een vakantie in Marokko voedselvergiftiging opgelopen. Daarnaast hebben zij klachten...
Uit de bocht bij aanvraag motorverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2025-0186) De consument heeft een motorverzekering afgesloten bij de verzekeraar. In het aanvraagformulier heeft hij aangegeven dat er geen sprake...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0183) De bewoordingen in de voorwaarden “uw kostbare spullen (…) buiten handbereik achterlaten, en/of zonder toezicht in een...
Geen geweldsinwerking van buitenaf
(Kifid-uitspraak GC 2025-0178) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument onvoldoende heeft bewezen dat de schade die hij claimt rechtstreeks en zonder...
Schending zorgplicht kost adviseur tien mille
(Kifid-einduitspraak GC 2024-0730B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden. Partijen hebben...
Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...
Viva Las Vegas maar niet heus...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...