Sector moet meegroeien met de tijd
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Tevreden klanten krijg je door goede service en als je tevreden klanten hebt, krijg je automatisch goede ambassadeurs die weer zorgen voor goede reclame en nieuwe superfijne klanten”, aldus Pieter IJdo van Ferzekerd, sinds 1 maart 2024 de nieuwe naam van IJdo & Sahin Financieel Advies.
Het verdienmodel van Ferzekerd bestaat uit adviesen afsluitkosten middels een vaste fee voor hypotheken en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en provisie voor alle schadeverzekeringen. “Wij zijn van mening dat dit de juiste manier is van factureren, omdat een klant betaalt voor wat hij krijgt. Wij zien de rest als service en voor service hoef je bij ons niet te betalen. Dat is standaard. Onze kracht is dat we service leveren. Kosten zijn dan geen issue meer.”
Verouderde markt
“Wij hebben de tijd met provisie op hypotheken en aanverwante verzekeringen nooit meegemaakt. De vraag of een provisieverbod goed is of niet, past niet bij ons, adviseurs op sneakers. Het is wel een teken dat de markt verouderd is en een reden waarom wij rebels willen zijn en het anders doen. De gemiddelde leeftijd in onze branche is 55+. De meeste adviseurs hebben dus nog wel provisie op deze producten meegemaakt. In dit soort kleine dingen moet de markt veranderen. Meegroeien met de tijd.”
Actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen is voor Ferzekerd geen issue. “Omdat ik verwacht dat een klant niet moeilijk doet over de paar euro provisie die er in rekening wordt gebracht. Als een klant van ons moeilijk gaat doen over de provisie bij de schadeverzekeringen, dan past de klant niet bij ons kantoor.”
Pieter IJdo: ‘Klanten betalen graag voor onze andere aanpak.’
Transparant
Het is goed dat je beloning transparant is, aldus Pieter. “Dat zou standaard zo moeten zijn. Waar ik wel moeite mee heb, is dat onze branche zo enorm onder een vergrootglas ligt. Er zijn genoeg andere branches te benoemen waarin de kosten niet transparant zijn. Die kunnen vragen wat ze willen. Ik ben van mening dat vele andere branches ook transparant moeten zijn/worden in hun kosten.”
“Zolang wij geen discussie hebben over de verdiensten van ons, doen wij het goed. Zodra hier ooit een klant over begint, gaan wij graag het gesprek aan met deze klant en willen wij horen wat hij wel reëel vindt. Dat zal een moment van reflectie zijn. We vermoeden dat dit niet zal gebeuren. Ferzekerd blijft het anders doen en onze andere aanpak werkt en daar betalen klanten graag voor.”
Reactie toevoegen
Meer over
Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie
(Update 10 oktober). Wat een financieel adviseur allemaal bij schadeverzekeringen voor de klant doet is onvoldoende bekend bij het publiek. Zowel bij mensen zonder...
Halve finale Advies Award 2024 in beeld…
De drie finalisten van de Advies Award 2024 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 4 september bij gastheer BHB Dullemond werd gehouden, heeft Jeffrey Korte...
Volledige transparantie over tarieven
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik ben volledig transparant over mijn tarieven en leg uit wat de klant hiervoor mag verwachten. Nog nooit heeft een...
Laat zien wat je voor de klant doet
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Persoonlijk heb ik geen enkel bezwaar tegen actieve provisietransparantie. Laat maar zien wat je allemaal voor de...
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik volg de beloningsdiscussie zijdelings, maar ben er niet mee bezig. Ik focus mij op mijn klanten en mijn portefeuille...
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik kan niet elke minuut declareren bij mijn klanten en dat wil ik ook niet. Als ik met een ‘stopwatch’...
Ferzekerd wint startersprijs VVP Advies Award 2024
Ferzekerd heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2024. Jurylid Ingrid Oudhuis (Scildon) overhandigde persoonlijk namens de jury de award, de bloemen...
Transparantie zegt niets over kwaliteit
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Actieve provisietransparantie gaat het gesprek met de klant over de daadwerkelijke dienstverlening niet op gang brengen....
En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2024 zijn...
Adviesgroep Het Raadhuis (categorie Particulier Advies), duGardijn (Zakelijk Advies), Advies met M.I.N.T. (Hypotheek Advies, De Regt Adviesgroep (Pensioen Advies)...
Uitkomst VVP-poll: provisieverbod bij uitvaartverzekeringen begraven
Een zeer ruime meerderheid (89 procent) van de stemmers op de afgelopen VVP-poll is het eens met Adfiz-directeur Enno Wiertsema dat het provisieverbod bij uitvaartverzekeringen...