Sector moet meegroeien met de tijd
(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Tevreden klanten krijg je door goede service en als je tevreden klanten hebt, krijg je automatisch goede ambassadeurs die weer zorgen voor goede reclame en nieuwe superfijne klanten”, aldus Pieter IJdo van Ferzekerd, sinds 1 maart 2024 de nieuwe naam van IJdo & Sahin Financieel Advies.
Het verdienmodel van Ferzekerd bestaat uit adviesen afsluitkosten middels een vaste fee voor hypotheken en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en provisie voor alle schadeverzekeringen. “Wij zijn van mening dat dit de juiste manier is van factureren, omdat een klant betaalt voor wat hij krijgt. Wij zien de rest als service en voor service hoef je bij ons niet te betalen. Dat is standaard. Onze kracht is dat we service leveren. Kosten zijn dan geen issue meer.”
Verouderde markt
“Wij hebben de tijd met provisie op hypotheken en aanverwante verzekeringen nooit meegemaakt. De vraag of een provisieverbod goed is of niet, past niet bij ons, adviseurs op sneakers. Het is wel een teken dat de markt verouderd is en een reden waarom wij rebels willen zijn en het anders doen. De gemiddelde leeftijd in onze branche is 55+. De meeste adviseurs hebben dus nog wel provisie op deze producten meegemaakt. In dit soort kleine dingen moet de markt veranderen. Meegroeien met de tijd.”
Actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen is voor Ferzekerd geen issue. “Omdat ik verwacht dat een klant niet moeilijk doet over de paar euro provisie die er in rekening wordt gebracht. Als een klant van ons moeilijk gaat doen over de provisie bij de schadeverzekeringen, dan past de klant niet bij ons kantoor.”
Pieter IJdo: ‘Klanten betalen graag voor onze andere aanpak.’
Transparant
Het is goed dat je beloning transparant is, aldus Pieter. “Dat zou standaard zo moeten zijn. Waar ik wel moeite mee heb, is dat onze branche zo enorm onder een vergrootglas ligt. Er zijn genoeg andere branches te benoemen waarin de kosten niet transparant zijn. Die kunnen vragen wat ze willen. Ik ben van mening dat vele andere branches ook transparant moeten zijn/worden in hun kosten.”
“Zolang wij geen discussie hebben over de verdiensten van ons, doen wij het goed. Zodra hier ooit een klant over begint, gaan wij graag het gesprek aan met deze klant en willen wij horen wat hij wel reëel vindt. Dat zal een moment van reflectie zijn. We vermoeden dat dit niet zal gebeuren. Ferzekerd blijft het anders doen en onze andere aanpak werkt en daar betalen klanten graag voor.”
Reactie toevoegen
Meer over
Financieel inzicht belangrijker dan ooit
(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Met alle onzekerheid en stijgende maandlasten is het nog belangrijker geworden om klanten te adviseren op basis...
(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Onverwachts een mooi jaar.” Zo betitelt Stephania Ammerlaan-Beeke van Stephania Finance – Financieel...
Kansen voor groei en verbetering
(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Onzekerheid en uitdagingen zijn niet noodzakelijkerwijs obstakels, maar kansen voor groei en verbetering”,...
Adfiz: goed letten op wettelijke eisen bij beloning freelancers
Een recent gepubliceerde aanwijzing van de AFM laat zien hoe nauwgezet de beloning van freelancers moet voldoen aan de wettelijke eisen, meent Adfiz. De AFM constateerde...
(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Er écht zijn voor de klant. Dat is voor mij de waarde van advies”, aldus Linda van Loon-De Graaf...
(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Onderzoek wat een klant al weet en wat zijn wensen zijn en maak duidelijk wat de consequenties zijn van bepaalde...
(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Met een financieel advies laat ik klanten zien dat het product wat zij gaan afsluiten niet alleen nu passend is,...
(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “De waarde van advies is het totaalbeeld dat je schetst voor de klant. Als adviseur ben je zijn spiegel die inzichtelijk...
Laat weten welke waarde je toevoegt
(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Advies helpt klanten bij het nemen van weloverwogen beslissingen. Adviseurs hebben kunnen klanten helpen bij het...
(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Het antwoord op de vraag ‘wat is de waarde van advies’ ligt niet zozeer bij mij, maar bij mijn klanten....








