Sector moet meegroeien met de tijd

Pieter IJdo.

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Tevreden klanten krijg je door goede service en als je tevreden klanten hebt, krijg je automatisch goede ambassadeurs die weer zorgen voor goede reclame en nieuwe superfijne klanten”, aldus Pieter IJdo van Ferzekerd, sinds 1 maart 2024 de nieuwe naam van IJdo & Sahin Financieel Advies.

Het verdienmodel van Ferzekerd bestaat uit adviesen afsluitkosten middels een vaste fee voor hypotheken en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en provisie voor alle schadeverzekeringen. “Wij zijn van mening dat dit de juiste manier is van factureren, omdat een klant betaalt voor wat hij krijgt. Wij zien de rest als service en voor service hoef je bij ons niet te betalen. Dat is standaard. Onze kracht is dat we service leveren. Kosten zijn dan geen issue meer.”

Verouderde markt

“Wij hebben de tijd met provisie op hypotheken en aanverwante verzekeringen nooit meegemaakt. De vraag of een provisieverbod goed is of niet, past niet bij ons, adviseurs op sneakers. Het is wel een teken dat de markt verouderd is en een reden waarom wij rebels willen zijn en het anders doen. De gemiddelde leeftijd in onze branche is 55+. De meeste adviseurs hebben dus nog wel provisie op deze producten meegemaakt. In dit soort kleine dingen moet de markt veranderen. Meegroeien met de tijd.”

Actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen is voor Ferzekerd geen issue. “Omdat ik verwacht dat een klant niet moeilijk doet over de paar euro provisie die er in rekening wordt gebracht. Als een klant van ons moeilijk gaat doen over de provisie bij de schadeverzekeringen, dan past de klant niet bij ons kantoor.”

Pieter IJdo: ‘Klanten betalen graag voor onze andere aanpak.’

Transparant

Het is goed dat je beloning transparant is, aldus Pieter. “Dat zou standaard zo moeten zijn. Waar ik wel moeite mee heb, is dat onze branche zo enorm onder een vergrootglas ligt. Er zijn genoeg andere branches te benoemen waarin de kosten niet transparant zijn. Die kunnen vragen wat ze willen. Ik ben van mening dat vele andere branches ook transparant moeten zijn/worden in hun kosten.”

“Zolang wij geen discussie hebben over de verdiensten van ons, doen wij het goed. Zodra hier ooit een klant over begint, gaan wij graag het gesprek aan met deze klant en willen wij horen wat hij wel reëel vindt. Dat zal een moment van reflectie zijn. We vermoeden dat dit niet zal gebeuren. Ferzekerd blijft het anders doen en onze andere aanpak werkt en daar betalen klanten graag voor.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hostmanship

Hostmanship

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 3, 2023) “Als risico- en verzekeringsadviseur voor MKB en ZZP’ers speelt Hostmanship een groterol bij de waarde van...

Financieel inzicht

Financieel inzicht

(Monique Schipper van Monique Schipper Financieel Advies in VVP 1, 2023) Met ingang van de eerste editie in 2023 gaat VVP van start met het frisse blik expert...

Duurzaamheid in de horeca

Duurzaamheid in de horeca

(Dick Boereboom van Boereboom Adviesgroep in VVP 1, 2023) Met ingang van de eerste editie in 2023 gaat VVP van start met het frisse blik expert panel. In dit panel...

Integraal advies

Integraal advies

(Pieter Maclean van WoonWens Hypotheken in VVP 1, 2023) Met ingang van de eerste editie in 2023 gaat VVP van start met het frisse blik expert panel. In dit panel...

Klant bewust maken

Klant bewust maken

(Stephania Ammerlaan-Beeke van Stephania Finance in VVP 1, 2023) Met ingang van de eerste editie in 2023 gaat VVP van start met het frisse blik expert panel. In...

Financieel inzicht

Financieel inzicht

(Stephan Wilderbeek van Passie voor Financieel Advies, in VVP 1, 2023) Met ingang van de eerste editie in 2023 gaat VVP van start met het frisse blik expert panel....

Gouden voorzet

Gouden voorzet

(Tim Klerx van Klerx Financieel Advies in VVP 1, 2023) Met ingang van de eerste editie in 2023 gaat VVP van start met het frisse blik expert panel. In dit panel...

Financieel gezond

Financieel gezond

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 1, 2023) “Als adviseur draag je bij aan een financieel gezonde maatschappij. Dat is je maatschappelijke rol”, aldus...

Ultieme klantbeleving

Ultieme klantbeleving

(Uit VVP 1, 2023) Met ingang van de eerste editie in 2023 gaat VVP van start met het frisse blik expert panel. In dit panel adviseurs die recent een (door)start...

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...