Serie Actief Klantbeheer, deel 1: botsen actief klantbeheer en privacy aan de adviestafel?

De ondertekening van het manifest, zittend v.l.n.r.: Dirk van Haarlem (Helder Beheerd), Veerle van der Ven (Obvion), Michel Ligtlee (Vereniging Eigen Huis), Peter Wormskamp (Helder Beheerd) en Mark Dukers (Dukers & Baelemans). Staand v.l.n.r.: Mark Groenendijk (ABN Amro Intermediaire Distributie), Martin Holleman (Adfiz), Igor Driessen (Obvion), Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond), Willem Vreeswijk (VVP) en Jos van Driesum (Nationale Hypotheekbond). Dylan Dresens (FlexFront) ontbreekt op de foto.

Kost het u ook zo veel moeite om uw klantdata actueel te houden? Veel adviseurs vinden het lastig een goede balans te vinden tussen het actualiseren van gegevens en het daarbij behorende privacy aspect. Maar volgens Obvion kunnen ‘privacy’ het in opmars zijnde actief klantbeheer prima hand in hand gaan. Actief klantbeheer de nieuwe wow-factor? Als het aan Obvion ligt wel! Deel 1 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

We hoeven het niet onder stoelen en banken te steken. Data delen is tegenwoordig niet meer weg te denken, maar waarbij ook privacy een belangrijk onderwerp is. Het delen van data tussen adviseur en geldverstrekker is een belangrijk onderdeel om actief klantbeheer goed uit te voeren. Immers, zo houd je als adviseur beter overzicht en dat is in het belang van de klant. En we weten inmiddels ook dat die bereidheid om bepaalde data te delen met de adviseur er bij de klant ook steeds vaker is. In de markt is het vlammetje aangewakkerd als het gaat over actief klantbeheer. Een mooie stap. Nu moeten we met z’n allen ervoor zorgen dat het steeds beter gaat branden en dit thema binnen niet al te lange tijd een vanzelfsprekendheid is. Daar wil Obvion graag in voorop lopen en het voortouw nemen.

Igor Driessen, Manager Sales en Intermediaire Zaken bij Obvion: “Juist doordat wij als geldverstrekkers onze data delen, stellen wij de adviseur in staat actief klantbeheer een stuk beter uit te voeren. Actief klantbeheer hoort bij Obvion en is echt een onderdeel van onze samenwerking met de adviseur”. Obvion omarmt zowel actief klantbeheer als ook de privacy regels die daar een rol bij spelen. Het doel vanuit de AVG regelgeving is het beschermen van de gegevens van klanten. Sinds jaar en dag delen wij bepaalde hypotheekdata via ons adviseursportaal met de adviseur. De adviseur kan dit inzetten om invulling te geven aan zijn zorgplicht. We hopen natuurlijk van harte dat onze adviseurs daar dan ook volop gebruik van maken. De data is er, doe er iets mee!”

Kunnen we dan concluderen dat privacy actief klantbeheer niet in de weg hoeft te staan? Dat durven wij bij Obvion wel te stellen. Natuurlijk binnen de gestelde kaders. Als je met elkaar goede afspraken maakt, is er heel veel mogelijk. Kijk breder dan alleen de woonwensen van de klant. Toon daadkracht en denk mee op relevante momenten. Dan maak je indruk als adviseur op je klant. En werk je ook aan een stukje loyaliteit vanuit de klant. Over dat stukje loyaliteit in een latere editie van VVP meer. 

MANIFEST ACTIEF KLANTBEHEER

Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Dat is het doel van een aantal marktpartijen die op 1 juli het manifest Actief Klantbeheer hebben ondertekend. Streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Die marktpartijen zijn: ABN Amro, Adfiz, Dukers & Baelemans, FlexFront, Helder Beheerd, Nationale Hypotheekbond, Obvion, Vereniging Eigen Huis en VVP.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

(Partner in kennis Obvion in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het belang van verduurzamen is onder de Nederlandse bevolking inmiddels wel duidelijk. We rijden...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 5)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

Serie Actief Klantbeheer (5): meer werkplezier in 2024

“Het laatste kwartaal van 2023 is voor iedereen een drukke periode. Zaken afronden, nieuwe doelen stellen. Dit is ook een goed moment om stil te staan, achterom...