Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket past nog prima (of kan beter), het pensioen-visioen komt helder en haalbaar in beeld. Als je regelmatig wat van je laat horen, blijf je als trusted advisor van het eerste uur relevant voor je klant. Bijkomend voordeel is dat jouw kantoor top-of-mind is voor wie zich bij een financiële vraag op eigen initiatief gaat oriënteren. Of daarover een kennis tipt. Men typt jouw naam in de google search-balk. En dan? Een enkele vaste relatie zal misschien meteen bellen. De meesten bezoeken toch eerst je website", aldus Jeroen Oversteegen, directeur de Nationale Hypotheekbond in deel 10 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.
"Hoe ziet je website eruit? Komt het beeld overeen met de professionaliteit van jouw advies? Ook op een smartphone, of tablet? Vindt je bezoeker snel waarmee je ‘m van dienst kunt zijn? Kortom, overtreft jouw online presence de verwachtingen, of gaat er een wenkbrauw omhoog? Werp zelf weer eens een kritische blik. En bedenk je: je bezoekers zijn gewend aan professionele sites. Okay, wat free advice dan, dat is immers de beste binnenkomer: met rekentools houd je klanten of prospects langer vast. Je geeft al een prima indicatie van hun mogelijkheden, van een vlotte Maximale Hypotheek tot een gedetailleerde Hypotheekcheck inclusief samenvatting. Laat die downloaden én zorg dat je daar een kopie van krijgt, met e-mailadres. Mooie aanleiding voor contact misschien. Propageer op je homepage meteen even welke gunstige rentes er bij jou mogelijk zijn ten opzichte van de grootbanken. Actief met schadeverzekeringen? Integreer een zelfsluittool van Risk, Voogd&Voogd, of andere partij. En maak met automatische nieuwsberichten duidelijk dat jij de actualiteit volgt, anders dan anderen via een laatste ‘blog’ uit 2019…"
Volgens Oversteegen is het verzorgen van een goede website net als financieel advies het werk van specialisten. "En ja, je kunt dat overlaten aan een handig neefje, of flink aan de geldboom schudden voor maatwerk. Maar dat vraagt hoe dan ook veel tijd. Een customized oplossing daarentegen is snel gebouwd, betaalbaar en toch state of the art qua gebruiksgemak. Een van de aanbieders hiervan is Dutch Media Lab. Deze partner binnen het netwerk van de Nationale Hypotheekbond (NHB), richt zich 100% op de financiële branche. Voordeel is dat diverse tools naadloos integreren binnen een nieuwe website, in de huisstijlkleuren van het kantoor. Denk aan rekentools, adviesnieuws, de actiefbeheerscan. Net wat jij wilt natuurlijk, en alle tekstblokken zijn naar voorkeur aan of uit te zetten en aan te passen."
Online veiligheid, of het gebrek eraan, haalt regelmatig het nieuws. "In de periferie van een softwareontwikkelaar als NHB voldoen de websites en -tools uiteraard aan hoge eisen. Wie zijn relaties een veilige stap verder wil helpen, maakt gebruik van een mijn-omgeving: een plek waar klanten persoonlijke en financiële informatie kunnen opslaan en terugvinden. Handig als dat kan via een uitnodigende inlogknop op de website."
Cloud platform ‘uwkluis’ is daar volgens Oversteegen een mooi voorbeeld van. "Ontwikkeld op initiatief van de Nationale Hypotheekbond vormt uwkluis bij uitstek het startpunt voor adviseurs die serieus, maar slimmer, aan de slag willen met actief klantbeheer. Tijdens de eerste dienstverlening — vaak een hypotheek — verzamelen kantoren via uwkluis niet alleen alle benodigde data en documenten. Ook wanneer klanten (desgevraagd) mutaties doorvoeren over hun persoonlijke, woon- en financiële omstandigheden krijgt de adviseur deze direct ter controle door in PortefeuilleSignalen. Zo wordt er onder water voortdurend gerekend met de meest actuele data van zowel de klant, de markt en de wet- en regelgeving. Zodra de klant in aanmerking komt voor een adviesgesprek krijgt je daar als adviseur automatisch een signaal van. Zo’n dossier wordt bovendien toegevoegd aan een (nazorg) campagne waarmee je kantoor relevante relaties wil benaderen. Dat kan ook via een ander CRM systeem. Zo bestaat er bijvoorbeeld een koppeling met Elements van FasterForward."
"Als goede adviseur win je het vertrouwen van de klant met je persoonlijkheid en kennis. Mits je daartoe de kans krijgt of pakt natuurlijk. Dus make it personal… Met een professionele online omgeving en slimme beheertools voor doelgericht actief klantbeheer."
Reactie toevoegen
Meer over
Onze samenleving digitaliseert in sneltreinvaart. Zorgdeclaraties dienen we in via een app, belangrijke documenten voorzien we van een digitale handtekening, onze...
Hypotheekbond en Ordina van start met app 'Veilig Ophalen'
Nationale Hypotheekbond en Ordina hebben de app ‘Veilig Ophalen’ geïntroduceerd. Na een gegevensverzoek van de adviseur haalt de consument met...
Nieuwe opleiding ‘Actief klantbeheer voor jouw adviespraktijk’
Dukers & Baelemans en Helder Beheerd hebben samen een opleiding voor advieskantoren ontwikkeld die "écht aan de slag willen met actief klantbeheer in...
VEH: woonlasten stijgen minder hard dan WOZ-waarde
De WOZ-waarde van woningen is dit jaar gemiddeld zeventien procent hoger dan vorig jaar, maar de aanslag onroerendezaakbelasting (Ozb) stijgt met gemiddeld 5,1 procent...
Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"
"Wij herkennen de problemen die de AFM signaleert over cyberverzekeringen." Zo reageert Adfiz op de maandag verschenen AFM-verkenning waarin de toezichthouder verzekeraars...
Adfiz: checklist verplichte precontractuele informatie
Adfiz heeft een Checklist verplichte pre-contractuele informatie ontwikkeld. Adfiz: "Van algemene informatie over je kantoor tot het essentiele informatiedocument...
De ins en outs van de Zorgverzekeringswet
(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...
"Polis grote overstromingen niet omslaan over alle huizenbezitters"
Mensen die geen risico lopen moeten niet verplicht worden om volledig mee te betalen aan de verzekering van schade ten gevolge van een overstroming door de zee of...
IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent
Adfiz, Nationale-Nederlanden, NVGA en VNAB zijn een samenwerking gestart met IVA-Business School met als doel vakbekwaam jong commercieel talent te interesseren...
Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer
Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...