Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Advies op afstand

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket past nog prima (of kan beter), het pensioen-visioen komt helder en haalbaar in beeld. Als je regelmatig wat van je laat horen, blijf je als trusted advisor van het eerste uur relevant voor je klant. Bijkomend voordeel is dat jouw kantoor top-of-mind is voor wie zich bij een financiële vraag op eigen initiatief gaat oriënteren. Of daarover een kennis tipt. Men typt jouw naam in de google search-balk. En dan? Een enkele vaste relatie zal misschien meteen bellen. De meesten bezoeken toch eerst je website", aldus Jeroen Oversteegen, directeur de Nationale Hypotheekbond in deel 10 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"Hoe ziet je website eruit? Komt het beeld overeen met de professionaliteit van jouw advies? Ook op een smartphone, of tablet? Vindt je bezoeker snel waarmee je ‘m van dienst kunt zijn? Kortom, overtreft jouw online presence de verwachtingen, of gaat er een wenkbrauw omhoog? Werp zelf weer eens een kritische blik. En bedenk je: je bezoekers zijn gewend aan professionele sites. Okay, wat free advice dan, dat is immers de beste binnenkomer: met rekentools houd je klanten of prospects langer vast. Je geeft al een prima indicatie van hun mogelijkheden, van een vlotte Maximale Hypotheek tot een gedetailleerde Hypotheekcheck inclusief samenvatting. Laat die downloaden én zorg dat je daar een kopie van krijgt, met e-mailadres. Mooie aanleiding voor contact misschien. Propageer op je homepage meteen even welke gunstige rentes er bij jou mogelijk zijn ten opzichte van de grootbanken. Actief met schadeverzekeringen? Integreer een zelfsluittool van Risk, Voogd&Voogd, of andere partij. En maak met automatische nieuwsberichten duidelijk dat jij de actualiteit volgt, anders dan anderen via een laatste ‘blog’ uit 2019…"

Volgens Oversteegen is het verzorgen van een goede website net als  financieel advies het werk van specialisten. "En ja, je kunt dat overlaten aan een handig neefje, of flink aan de geldboom schudden voor maatwerk. Maar dat vraagt hoe dan ook veel tijd. Een customized oplossing daarentegen is snel gebouwd, betaalbaar en toch state of the art qua gebruiksgemak. Een van de aanbieders hiervan is Dutch Media Lab. Deze partner binnen het netwerk van de Nationale Hypotheekbond (NHB), richt zich 100% op de financiële branche. Voordeel is dat diverse tools naadloos integreren binnen een nieuwe website, in de huisstijlkleuren van het kantoor.  Denk aan rekentools, adviesnieuws, de actiefbeheerscan. Net wat jij wilt natuurlijk, en alle tekstblokken zijn naar voorkeur aan of uit te zetten en aan te passen."

Online veiligheid, of het gebrek eraan, haalt regelmatig het nieuws. "In de periferie van een softwareontwikkelaar als NHB voldoen de websites en -tools uiteraard aan hoge eisen. Wie zijn relaties een veilige stap verder wil helpen, maakt gebruik van een mijn-omgeving: een plek waar klanten persoonlijke en financiële informatie kunnen opslaan en terugvinden. Handig als dat kan via een uitnodigende inlogknop op de website."

Cloud platform ‘uwkluis’ is daar volgens Oversteegen een mooi voorbeeld van. "Ontwikkeld op initiatief van de Nationale Hypotheekbond vormt uwkluis bij uitstek het startpunt voor adviseurs die serieus, maar slimmer, aan de slag willen met actief klantbeheer. Tijdens de eerste dienstverlening — vaak een hypotheek — verzamelen kantoren via uwkluis niet alleen alle benodigde data en documenten. Ook wanneer klanten (desgevraagd) mutaties doorvoeren over hun persoonlijke, woon- en financiële omstandigheden krijgt de adviseur deze direct ter controle door in PortefeuilleSignalen. Zo wordt er onder water voortdurend gerekend met de meest actuele data van zowel de klant, de markt en de wet- en regelgeving. Zodra de klant in aanmerking komt voor een adviesgesprek krijgt je daar als adviseur automatisch een signaal van. Zo’n dossier wordt bovendien toegevoegd aan een (nazorg) campagne waarmee je kantoor relevante relaties wil benaderen. Dat kan ook via een ander CRM systeem. Zo bestaat er bijvoorbeeld een koppeling met Elements van FasterForward."

"Als goede adviseur win je het vertrouwen van de klant met je persoonlijkheid en kennis. Mits je daartoe de kans krijgt of pakt natuurlijk. Dus make it personal… Met een professionele online omgeving en slimme beheertools voor doelgericht actief klantbeheer."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Karin Polman wordt directeur hypotheekmerken ABN Amro

Karin Polman wordt directeur hypotheekmerken ABN Amro

Karin Polman wordt per 1 mei 2025 directeur Hypotheken Intermediair van de hypotheekmerken ABN Amro, Florius en Moneyou. Redenen voor de krachtenbundeling zijn...

Gemberbierijs en boter op het hoofd

Gemberbierijs en boter op het hoofd

(Uit VVP 1-2025) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP bespreekt het in de rubriek ‘Actueel op de korrel’. Dit keer zoete koekjes worden...

Mark de Bruijn nieuwe voorzitter NVHP

Mark de Bruijn nieuwe voorzitter NVHP

De leden van de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP, hebben tijdens haar Algemene Ledenvergadering Mark de Bruijn verkozen als nieuwe voorzitter....

EU-toegankelijkheidsrichtlijn

EU-toegankelijkheidsrichtlijn

(Adfiz in Ken je vak! VVP 1-2025) Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese Toegankelijkheidsrichtlijn bevat voorschriften...

Actief klantbeheer

Actief klantbeheer

(Uit VVP 1-2025) Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond...

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

Wiertsema: "Periodieke examencircus ombuigen in waardecreërend opleidingencircuit"

"Het ombuigen van het kostbare periodieke examencircus in een waardecreërend opleidingencircuit", aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn,...

Ondernemersuitdaging? Zet een HBO-student in

Ondernemersuitdaging? Zet een HBO-student in

HBO-studenten kunnen sinds kort bij een aantal HBO-instellingen op een nieuwe manier afstuderen; namelijk afstuderen op een ‘beroepsproduct’, zo laat...

"Maak overbruggingskrediet toegankelijker voor senioren"

"Maak overbruggingskrediet toegankelijker voor senioren"

Vereniging Eigen Huis roept banken op om senioren beter te ondersteunen bij het kopen van een nieuwe levensloopbestendige woning door losse overbruggingskredieten...

Adviseur, neem regie over verduurzaming!

Adviseur, neem regie over verduurzaming!

(Karin Boog, Vereniging Eigen Huis, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De hypotheekadviseur kan de spil zijn in het verduurzamingsproces. Door samen te werken...

Onderzoek naar verzekerbaarheid grote, innovatieve duurzame projecten

Onderzoek naar verzekerbaarheid grote, innovatieve duurzame projecten

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz, Narim en VNAB zijn een onderzoek gestart naar de verzekerbaarheid van grote, innovatieve duurzame projecten. Dit onderzoek brengt...