Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Advies op afstand

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket past nog prima (of kan beter), het pensioen-visioen komt helder en haalbaar in beeld. Als je regelmatig wat van je laat horen, blijf je als trusted advisor van het eerste uur relevant voor je klant. Bijkomend voordeel is dat jouw kantoor top-of-mind is voor wie zich bij een financiële vraag op eigen initiatief gaat oriënteren. Of daarover een kennis tipt. Men typt jouw naam in de google search-balk. En dan? Een enkele vaste relatie zal misschien meteen bellen. De meesten bezoeken toch eerst je website", aldus Jeroen Oversteegen, directeur de Nationale Hypotheekbond in deel 10 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"Hoe ziet je website eruit? Komt het beeld overeen met de professionaliteit van jouw advies? Ook op een smartphone, of tablet? Vindt je bezoeker snel waarmee je ‘m van dienst kunt zijn? Kortom, overtreft jouw online presence de verwachtingen, of gaat er een wenkbrauw omhoog? Werp zelf weer eens een kritische blik. En bedenk je: je bezoekers zijn gewend aan professionele sites. Okay, wat free advice dan, dat is immers de beste binnenkomer: met rekentools houd je klanten of prospects langer vast. Je geeft al een prima indicatie van hun mogelijkheden, van een vlotte Maximale Hypotheek tot een gedetailleerde Hypotheekcheck inclusief samenvatting. Laat die downloaden én zorg dat je daar een kopie van krijgt, met e-mailadres. Mooie aanleiding voor contact misschien. Propageer op je homepage meteen even welke gunstige rentes er bij jou mogelijk zijn ten opzichte van de grootbanken. Actief met schadeverzekeringen? Integreer een zelfsluittool van Risk, Voogd&Voogd, of andere partij. En maak met automatische nieuwsberichten duidelijk dat jij de actualiteit volgt, anders dan anderen via een laatste ‘blog’ uit 2019…"

Volgens Oversteegen is het verzorgen van een goede website net als  financieel advies het werk van specialisten. "En ja, je kunt dat overlaten aan een handig neefje, of flink aan de geldboom schudden voor maatwerk. Maar dat vraagt hoe dan ook veel tijd. Een customized oplossing daarentegen is snel gebouwd, betaalbaar en toch state of the art qua gebruiksgemak. Een van de aanbieders hiervan is Dutch Media Lab. Deze partner binnen het netwerk van de Nationale Hypotheekbond (NHB), richt zich 100% op de financiële branche. Voordeel is dat diverse tools naadloos integreren binnen een nieuwe website, in de huisstijlkleuren van het kantoor.  Denk aan rekentools, adviesnieuws, de actiefbeheerscan. Net wat jij wilt natuurlijk, en alle tekstblokken zijn naar voorkeur aan of uit te zetten en aan te passen."

Online veiligheid, of het gebrek eraan, haalt regelmatig het nieuws. "In de periferie van een softwareontwikkelaar als NHB voldoen de websites en -tools uiteraard aan hoge eisen. Wie zijn relaties een veilige stap verder wil helpen, maakt gebruik van een mijn-omgeving: een plek waar klanten persoonlijke en financiële informatie kunnen opslaan en terugvinden. Handig als dat kan via een uitnodigende inlogknop op de website."

Cloud platform ‘uwkluis’ is daar volgens Oversteegen een mooi voorbeeld van. "Ontwikkeld op initiatief van de Nationale Hypotheekbond vormt uwkluis bij uitstek het startpunt voor adviseurs die serieus, maar slimmer, aan de slag willen met actief klantbeheer. Tijdens de eerste dienstverlening — vaak een hypotheek — verzamelen kantoren via uwkluis niet alleen alle benodigde data en documenten. Ook wanneer klanten (desgevraagd) mutaties doorvoeren over hun persoonlijke, woon- en financiële omstandigheden krijgt de adviseur deze direct ter controle door in PortefeuilleSignalen. Zo wordt er onder water voortdurend gerekend met de meest actuele data van zowel de klant, de markt en de wet- en regelgeving. Zodra de klant in aanmerking komt voor een adviesgesprek krijgt je daar als adviseur automatisch een signaal van. Zo’n dossier wordt bovendien toegevoegd aan een (nazorg) campagne waarmee je kantoor relevante relaties wil benaderen. Dat kan ook via een ander CRM systeem. Zo bestaat er bijvoorbeeld een koppeling met Elements van FasterForward."

"Als goede adviseur win je het vertrouwen van de klant met je persoonlijkheid en kennis. Mits je daartoe de kans krijgt of pakt natuurlijk. Dus make it personal… Met een professionele online omgeving en slimme beheertools voor doelgericht actief klantbeheer."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld

Joerie van Looij verruilt Adfiz voor theaterwereld

Joerie van Looij stopt per 1 juni als hoofd Communicatie bij Adfiz. Na bijna 20 jaar met passie gewerkt te hebben aan een sterke positie voor onafhankelijk financieel...

Adfiz roept kabinet op de aangetoonde regeldruk aan te pakken

Adfiz roept kabinet op de aangetoonde regeldruk aan te pakken

"Van de onderwerpen die voor onze sector in het rapport aan de orde komen, vragen wij het kabinet om als eerste de dubbele PE-eis en de stapeling van verplichte...

De negatieve cirkel doorbreken

De negatieve cirkel doorbreken

(Enno Wiertsema, directeur Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Mijn oproep aan de sector, maar ook richting politici, beleidsmakers, regelgevers, consumentenorganisaties...

Obvion: Energiebespaarpakket voor klanten met een laag energielabel

Obvion: Energiebespaarpakket voor klanten met een laag energielabel

Obvion gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Energiebespaarpakket aan te bieden. Dit bestaat uit...

Verkort adviestraject bij verduurzaming nog niet genoeg

Verkort adviestraject bij verduurzaming nog niet genoeg

Om de drempel voor huiseigenaren te verlagen, heeft de AFM richtlijnen opgesteld voor een verkort adviestraject bij verduurzaming. Dit zou advieskosten moeten verlagen,...

Veranderende risico's door circulaire economie: een verkenning

Veranderende risico's door circulaire economie: een verkenning

(Adfiz en INSVER in VVP-special Duurzaam Advies 2025) De circulaire economie zal steeds meer terrein winnen als antwoord op klimaatverandering, schaarste van grondstoffen...

Adfiz: update overzicht klimaatrisico’s in polisvoorwaarden

Adfiz: update overzicht klimaatrisico’s in polisvoorwaarden

Adfiz heeft in het kennisportaal Klimaatrisico's de polisvoorwaarden bijgewerkt van een aantal schadeverzekeringen. "Polisvoorwaarden van opstal- en inboedelverzekeringen...

TJIP partner Stichting Actief Klantbeheer

TJIP partner Stichting Actief Klantbeheer

TJIP heeft zich aangesloten bij de Stichting Actief Klantbeheer. Met de aansluiting wil TJIP een bijdrage leveren aan de ondersteuning van financiële dienstverleners...

Nieuwe medewerkers vinden, het kan wél

Nieuwe medewerkers vinden, het kan wél

"Goede collega's aantrekken is voor een groot deel iets wat je zelf in de hand hebt. Je moet het écht willen, doen en blijven doen, want het komt niet vanzelf...

Adfiz en INSVER ontwikkelen nieuwe verduurzamingstools

Adfiz en INSVER ontwikkelen nieuwe verduurzamingstools

Adfiz en INSVER hebben twee nieuwe praktische tools ontwikkeld ter ondersteuning van de verduurzaming van de eigen bedrijfsvoering. Met de tool Stappenplan kan...