Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer
"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket past nog prima (of kan beter), het pensioen-visioen komt helder en haalbaar in beeld. Als je regelmatig wat van je laat horen, blijf je als trusted advisor van het eerste uur relevant voor je klant. Bijkomend voordeel is dat jouw kantoor top-of-mind is voor wie zich bij een financiële vraag op eigen initiatief gaat oriënteren. Of daarover een kennis tipt. Men typt jouw naam in de google search-balk. En dan? Een enkele vaste relatie zal misschien meteen bellen. De meesten bezoeken toch eerst je website", aldus Jeroen Oversteegen, directeur de Nationale Hypotheekbond in deel 10 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.
"Hoe ziet je website eruit? Komt het beeld overeen met de professionaliteit van jouw advies? Ook op een smartphone, of tablet? Vindt je bezoeker snel waarmee je ‘m van dienst kunt zijn? Kortom, overtreft jouw online presence de verwachtingen, of gaat er een wenkbrauw omhoog? Werp zelf weer eens een kritische blik. En bedenk je: je bezoekers zijn gewend aan professionele sites. Okay, wat free advice dan, dat is immers de beste binnenkomer: met rekentools houd je klanten of prospects langer vast. Je geeft al een prima indicatie van hun mogelijkheden, van een vlotte Maximale Hypotheek tot een gedetailleerde Hypotheekcheck inclusief samenvatting. Laat die downloaden én zorg dat je daar een kopie van krijgt, met e-mailadres. Mooie aanleiding voor contact misschien. Propageer op je homepage meteen even welke gunstige rentes er bij jou mogelijk zijn ten opzichte van de grootbanken. Actief met schadeverzekeringen? Integreer een zelfsluittool van Risk, Voogd&Voogd, of andere partij. En maak met automatische nieuwsberichten duidelijk dat jij de actualiteit volgt, anders dan anderen via een laatste ‘blog’ uit 2019…"
Volgens Oversteegen is het verzorgen van een goede website net als financieel advies het werk van specialisten. "En ja, je kunt dat overlaten aan een handig neefje, of flink aan de geldboom schudden voor maatwerk. Maar dat vraagt hoe dan ook veel tijd. Een customized oplossing daarentegen is snel gebouwd, betaalbaar en toch state of the art qua gebruiksgemak. Een van de aanbieders hiervan is Dutch Media Lab. Deze partner binnen het netwerk van de Nationale Hypotheekbond (NHB), richt zich 100% op de financiële branche. Voordeel is dat diverse tools naadloos integreren binnen een nieuwe website, in de huisstijlkleuren van het kantoor. Denk aan rekentools, adviesnieuws, de actiefbeheerscan. Net wat jij wilt natuurlijk, en alle tekstblokken zijn naar voorkeur aan of uit te zetten en aan te passen."
Online veiligheid, of het gebrek eraan, haalt regelmatig het nieuws. "In de periferie van een softwareontwikkelaar als NHB voldoen de websites en -tools uiteraard aan hoge eisen. Wie zijn relaties een veilige stap verder wil helpen, maakt gebruik van een mijn-omgeving: een plek waar klanten persoonlijke en financiële informatie kunnen opslaan en terugvinden. Handig als dat kan via een uitnodigende inlogknop op de website."
Cloud platform ‘uwkluis’ is daar volgens Oversteegen een mooi voorbeeld van. "Ontwikkeld op initiatief van de Nationale Hypotheekbond vormt uwkluis bij uitstek het startpunt voor adviseurs die serieus, maar slimmer, aan de slag willen met actief klantbeheer. Tijdens de eerste dienstverlening — vaak een hypotheek — verzamelen kantoren via uwkluis niet alleen alle benodigde data en documenten. Ook wanneer klanten (desgevraagd) mutaties doorvoeren over hun persoonlijke, woon- en financiële omstandigheden krijgt de adviseur deze direct ter controle door in PortefeuilleSignalen. Zo wordt er onder water voortdurend gerekend met de meest actuele data van zowel de klant, de markt en de wet- en regelgeving. Zodra de klant in aanmerking komt voor een adviesgesprek krijgt je daar als adviseur automatisch een signaal van. Zo’n dossier wordt bovendien toegevoegd aan een (nazorg) campagne waarmee je kantoor relevante relaties wil benaderen. Dat kan ook via een ander CRM systeem. Zo bestaat er bijvoorbeeld een koppeling met Elements van FasterForward."
"Als goede adviseur win je het vertrouwen van de klant met je persoonlijkheid en kennis. Mits je daartoe de kans krijgt of pakt natuurlijk. Dus make it personal… Met een professionele online omgeving en slimme beheertools voor doelgericht actief klantbeheer."
Reactie toevoegen
Meer over
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn
Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...
VVP Advies Award 2024: uw stem telt!
Ga op 1 oktober om 16.00 uur naar www.adviesawards.nl en bepaal mee wie van de drie finalisten de VVP Advies Award 2024 wint! Uw stem telt, dus laat haar niet...
Rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...
Obvion breidt duurzaamheidskorting uit
Voortaan kunnen klanten van Obvion met een woning met energielabel B of hoger duurzaamheidskorting op hun hypotheek ontvangen. Dit was voorheen vanaf energielabel...
Adfiz ontwikkelt diensten- en communicatiepakket 'Financieel Fitte Werknemers'
Als onderdeel van het werkprogramma Duurzame Ontwikkeling heeft Adfiz het bureau Ecoridders gevraagd om voor leden een praktisch diensten- en communicatiepakket...
Obvion versterkt aanbod voor nieuwbouwers
Obvion biedt één jaar extra rentevergoeding voor het bouwdepot en één jaar extra looptijd bij het bouwdepot en overbruggingskrediet....
Er stonden meer dan 1.500 deelnemers aan de start van de zesde editie van de Obvion Run in Heerlen en omgeving. Dit jaar was er niet alleen veel enthousiasme voor...
Halve finale Advies Award 2024 in beeld…
De drie finalisten van de Advies Award 2024 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 4 september bij gastheer BHB Dullemond werd gehouden, heeft Jeffrey Korte...
Wij Zijn Loek op weg naar de finale van de VVP Advies Award
Wij Zijn Loek (winnaar in de categorie Niche) is één van de drie finalisten van de VVP Advies Award 2024. De finale, die op 1 oktober plaatsvindt...
"Wees de best mogelijke adviseur voor je relaties" (Actief Beheer Ronde van Nederland, slotetappe)
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheerd en trainer & consultant bij Blinqx zoekt het uit! En dat doet hij actief!...