Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Hello, Actief klanthebeer, deel 2

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk, maar tja… Ik doel niet op meer sporten, op tijd naar huis gaan, of andere persoonlijke drijfveren. Vanuit mijn rol ben ik benieuwd hoe jij als adviseur aan de slag ging met actief klantbeheer. Tenslotte scoort dit aandachtspunt al sinds 2019 hoog in het Adfiz onderzoek. Wat houd je tegen om hier een goede gewoonte van te maken", aldus Jos van Driesum (de Nationale Hypotheekbond) in Deel 2 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

Zeker, het was druk met hypotheekaanvragen. Goed advies vergt tijd, aandacht. Het is natuurlijk ook leuk, en lucratief. En toch… wie veel hypotheken regelt is misschien nu succesvol, de adviseur die serieus werk maakt van actief beheer is waardevoller. Zowel voor zijn klanten als voor zijn kantoor. Weten wat er leeft bij de klant, tijdig inspelen op life events, op wijzigingen in de wet- en regelgeving, bespaarmogelijkheden. Van een up-to-date klantenportefeuille heb je jaren profijt, ook als je deze ooit te gelde wilt maken.

Een solide fundament is daarbij een belangrijke, maar in feite eenvoudige stap. Gewoon een kwestie van het vastleggen van de relevante gegevens--of het updaten hiervan bij bestaande relaties. Maak er een gewoonte van als afsluiting van elke hypotheekaanvraag. En start per vandaag met één klant per week te bellen. Dat kost weinig tijd, minder zelfs dan je bespaart met tools die je proces aan de voorkant efficiënter maken. Denk daarbij aan een slim CRM systeem zoals Elements en de digitale aanlevering van klantdata, bijvoorbeeld via uwkluis.nl.

Laat systemen voor je werken

Net als de witte jassen van wc-eend adviseer ik uiteraard PortefeuilleSignalen als bron voor actief klantbeheer. What’s in a name, tenslotte? Alleen kunnen we het spreekwoordelijke paard wel naar de bron brengen, daaruit drinken moet-ie zelf! Dagelijks signaleren we honderden kansen op basis van miljoenen berekeningen trouwens. Pik ze op, pak de telefoon, stuur een (kant-en-klare) mail. Of een brief, als je nog meer wilt opvallen. Voor één klant in de week heb je altijd tijd. En dat smaakt vast snel naar meer.

Er staan campagnes klaar en sinds kort ook onze nieuwe klant-kantoor ‘tinder’-service. Zie je niks in data, dan kijk je verkeerd. Echt. En zijn ze mogelijk achterhaald? Verzamel dan actuele data via Actiefbeheerscans. Zo geef je de klant aandacht en verzilver je kansen. Onlangs haalde een hypotheekadviseur zijn licentie schadeverzekeringen--één mailshot naar bestaande relaties en hij was ook hiermee in business (netto conversie 4,7%).

Voor altijd verbonden

uwkluis.nl is nog veelzijdiger. Hiermee kun je de laatste mutaties door je klant direct overnemen in zijn digitale dossier. Dit data- en communicatieplatform maakt de cirkel rond, want houdt je portefeuille altijd actueel voor nieuwe spot-on signalen. Dus ga je laven aan de bron, of vraag een demo of opfriscursus aan. Dat kost je niets en werkt heel stimulerend. Doe het nú, dat scheelt weer een voornemen voor 2022.

MANIFEST ACTIEF KLANTBEHEER

Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Dat is het doel van een aantal marktpartijen die op 1 juli het manifest Actief Klantbeheer hebben ondertekend. Streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Die marktpartijen zijn: ABN Amro, Adfiz, Dukers & Baelemans, FlexFront, Helder Beheerd, Nationale Hypotheekbond, Obvion, Vereniging Eigen Huis en VVP.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe het ook kan…

Hoe het ook kan…

(Mark Boskamp, directeur bij Dukers & Baelemans, in VVP 02-2022) Regelmatig confronteer ik financieel planners en adviseurs met de term duurzaam fruit, de...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Ruim vier op de tien advieskantoren bevindt zich op niveau 1 als het gaat om Actief Klantbeheer. Deze kantoren geven incidenteel uitvoering aan actief klantbeheer....

Jeroen Oversteegen: stop ongelijke behandeling ex-partners

Jeroen Oversteegen: stop ongelijke behandeling ex-partners

"Is scheiden normaal gesproken vaak al geen pretje, de huidige woningmarkt maakt het alleen nog maar lastiger. Vind maar eens betaalbare woning op één...

Jeroen Oversteegen: “Slechte energiescore? Lagere hypotheek”

Jeroen Oversteegen: “Slechte energiescore? Lagere hypotheek”

"Voor woningen met een hoog energieverbruik moet de hypotheek worden beperkt", aldus Jeroen Oversteegen, directeur Nationale Hypotheekbond op Kop-Munt. "Een woning...

Weten wie en wanneer de rente wijzigt! (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Weten wie en wanneer de rente wijzigt! (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Om hypotheekadviseurs nog meer inzicht te geven heeft de Nationale Hypotheekbond een tool live gezet waar rentewijzigingen en aankondigen realtime gevolgd kunnen...

"Opmerkelijke stijging aantal rentemutaties"

"Opmerkelijke stijging aantal rentemutaties"

Volgens de Nationale Hypotheekbond is sprake van een opmerkelijke stijging van het aantal rentemutaties dat wekelijks wordt doorgevoerd. Daarnaast is de gemiddelde...

Meer contact gewenst met adviseur

Meer contact gewenst met adviseur

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen. Veel huiseigenaren hebben na het afsluiten van hun hypotheek nauwelijks...

Actief klantbeheer: basis van je vak

Actief klantbeheer: basis van je vak

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Cruciale beroepen maken voor de klant het verschil. In goede tijden én in slechte tijden. Of juist om slechte tijden...

Webinar doorlopende klantondersteuning

Webinar doorlopende klantondersteuning

Faster Forward en De Nationale Hypotheekbond verzorgen donderdag 17 februari vanaf 14.00 uur het webinar ‘Invulling geven aan de AFM-principes voor doorlopende...