Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Hello, Actief klanthebeer, deel 2

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk, maar tja… Ik doel niet op meer sporten, op tijd naar huis gaan, of andere persoonlijke drijfveren. Vanuit mijn rol ben ik benieuwd hoe jij als adviseur aan de slag ging met actief klantbeheer. Tenslotte scoort dit aandachtspunt al sinds 2019 hoog in het Adfiz onderzoek. Wat houd je tegen om hier een goede gewoonte van te maken", aldus Jos van Driesum (de Nationale Hypotheekbond) in Deel 2 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

Zeker, het was druk met hypotheekaanvragen. Goed advies vergt tijd, aandacht. Het is natuurlijk ook leuk, en lucratief. En toch… wie veel hypotheken regelt is misschien nu succesvol, de adviseur die serieus werk maakt van actief beheer is waardevoller. Zowel voor zijn klanten als voor zijn kantoor. Weten wat er leeft bij de klant, tijdig inspelen op life events, op wijzigingen in de wet- en regelgeving, bespaarmogelijkheden. Van een up-to-date klantenportefeuille heb je jaren profijt, ook als je deze ooit te gelde wilt maken.

Een solide fundament is daarbij een belangrijke, maar in feite eenvoudige stap. Gewoon een kwestie van het vastleggen van de relevante gegevens--of het updaten hiervan bij bestaande relaties. Maak er een gewoonte van als afsluiting van elke hypotheekaanvraag. En start per vandaag met één klant per week te bellen. Dat kost weinig tijd, minder zelfs dan je bespaart met tools die je proces aan de voorkant efficiënter maken. Denk daarbij aan een slim CRM systeem zoals Elements en de digitale aanlevering van klantdata, bijvoorbeeld via uwkluis.nl.

Laat systemen voor je werken

Net als de witte jassen van wc-eend adviseer ik uiteraard PortefeuilleSignalen als bron voor actief klantbeheer. What’s in a name, tenslotte? Alleen kunnen we het spreekwoordelijke paard wel naar de bron brengen, daaruit drinken moet-ie zelf! Dagelijks signaleren we honderden kansen op basis van miljoenen berekeningen trouwens. Pik ze op, pak de telefoon, stuur een (kant-en-klare) mail. Of een brief, als je nog meer wilt opvallen. Voor één klant in de week heb je altijd tijd. En dat smaakt vast snel naar meer.

Er staan campagnes klaar en sinds kort ook onze nieuwe klant-kantoor ‘tinder’-service. Zie je niks in data, dan kijk je verkeerd. Echt. En zijn ze mogelijk achterhaald? Verzamel dan actuele data via Actiefbeheerscans. Zo geef je de klant aandacht en verzilver je kansen. Onlangs haalde een hypotheekadviseur zijn licentie schadeverzekeringen--één mailshot naar bestaande relaties en hij was ook hiermee in business (netto conversie 4,7%).

Voor altijd verbonden

uwkluis.nl is nog veelzijdiger. Hiermee kun je de laatste mutaties door je klant direct overnemen in zijn digitale dossier. Dit data- en communicatieplatform maakt de cirkel rond, want houdt je portefeuille altijd actueel voor nieuwe spot-on signalen. Dus ga je laven aan de bron, of vraag een demo of opfriscursus aan. Dat kost je niets en werkt heel stimulerend. Doe het nú, dat scheelt weer een voornemen voor 2022.

MANIFEST ACTIEF KLANTBEHEER

Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Dat is het doel van een aantal marktpartijen die op 1 juli het manifest Actief Klantbeheer hebben ondertekend. Streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Die marktpartijen zijn: ABN Amro, Adfiz, Dukers & Baelemans, FlexFront, Helder Beheerd, Nationale Hypotheekbond, Obvion, Vereniging Eigen Huis en VVP.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Nationale Hypotheekbond stelt ook Ondertekenen.nl ter beschikking

Nationale Hypotheekbond stelt ook Ondertekenen.nl ter beschikking

Financieel adviseurs kunnen een maand gratis gebruik maken van de mogelijkheid van Nationale Hypotheekbond om gratis digitaal te ondertekenen. "Digitaal ondertekenen...

Het werk gaat door... Jeroen Oversteegen

Het werk gaat door... Jeroen Oversteegen

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Platform Nationale Hypotheekbond uitgebreid met woonverzekeringen

Platform Nationale Hypotheekbond uitgebreid met woonverzekeringen

Het platform PortefeuilleSignalen van de Nationale Hypotheekbond is uitgebreid met de mogelijkheid om woonverzekeringen te offreren en aan te vragen binnen het Easy...

Faster Forward en Nationale Hypotheekbond bundelen expertise

Faster Forward en Nationale Hypotheekbond bundelen expertise

Faster Forward en Nationale Hypotheekbond gaan nauwer samenwerken. Beide bedrijven hebben sinds begin dit jaar dezelfde investeringsmaatschappij. De ict-bedrijven...

Basic Serviceproviding biedt drie maanden gratis webdelen

Basic Serviceproviding biedt drie maanden gratis webdelen

Kantoren die bij Basic Serviceproviding zijn aangesloten kunnen drie maanden kosteloos gebruik maken van Webdelen.nl, een initiatief van Nationale Hypotheekbond. Via...

Persoonlijk advies ten tijde van social distancing

Persoonlijk advies ten tijde van social distancing

Hoe vervult u uw rol als adviseur nu social distancing de maat voert?, zo vraagt Jeroen Oversteegen van de Nationale Hypotheekbond zich af in een blog op het ...

Dag van het Topadvies verplaatst naar 7 oktober 2020

Dag van het Topadvies verplaatst naar 7 oktober 2020

De VVP Dag van het Topadvies vindt dit jaar als gevolg van de coronacrisis niet op 18 juni plaats maar op 7 oktober in Fort Voordorp in Groenekan. Deze zesde Dag...

Nationale Hypotheekbond van start met Webdelen.nl

Nationale Hypotheekbond van start met Webdelen.nl

Nationale Hypotheekbond is van start gegaan met Webdelen.nl. Met deze dienst kunnen deelnemers videovergaderen en hun schermen delen met klanten. Jeroen Oversteegen,...

Hypotheekpartijen lanceren website duurzaamheidsprofiel.nl

Hypotheekpartijen lanceren website duurzaamheidsprofiel.nl

Florius heeft samen met de Nationale Hypotheekbond, Dutch Media Lab, Intersoftware, FasterForward en DFO de website duurzaamheidsprofiel.nl gelanceerd. Consumenten...

Eerlijk Verzekerd trots op nominatie Advies Award 2020

Eerlijk Verzekerd trots op nominatie Advies Award 2020

Jantiena Ritskes van het advieskantoor Eerlijk Verzekerd uit Drachten is trots op de nominatie voor de VVP Advies Award 2020. Ritskes is één van de...