Serie Actief Klantbeheer, deel 2: ben jij nog relevant voor je klant?

Hello, Actief klanthebeer, deel 2

"Als iets al drie jaar op je lijstje met goede voornemens staat, wat zegt dat dan? Uit eigen ervaring weet ik: dat werd geen super succes. Je vindt het wel belangrijk, maar tja… Ik doel niet op meer sporten, op tijd naar huis gaan, of andere persoonlijke drijfveren. Vanuit mijn rol ben ik benieuwd hoe jij als adviseur aan de slag ging met actief klantbeheer. Tenslotte scoort dit aandachtspunt al sinds 2019 hoog in het Adfiz onderzoek. Wat houd je tegen om hier een goede gewoonte van te maken", aldus Jos van Driesum (de Nationale Hypotheekbond) in Deel 2 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

Zeker, het was druk met hypotheekaanvragen. Goed advies vergt tijd, aandacht. Het is natuurlijk ook leuk, en lucratief. En toch… wie veel hypotheken regelt is misschien nu succesvol, de adviseur die serieus werk maakt van actief beheer is waardevoller. Zowel voor zijn klanten als voor zijn kantoor. Weten wat er leeft bij de klant, tijdig inspelen op life events, op wijzigingen in de wet- en regelgeving, bespaarmogelijkheden. Van een up-to-date klantenportefeuille heb je jaren profijt, ook als je deze ooit te gelde wilt maken.

Een solide fundament is daarbij een belangrijke, maar in feite eenvoudige stap. Gewoon een kwestie van het vastleggen van de relevante gegevens--of het updaten hiervan bij bestaande relaties. Maak er een gewoonte van als afsluiting van elke hypotheekaanvraag. En start per vandaag met één klant per week te bellen. Dat kost weinig tijd, minder zelfs dan je bespaart met tools die je proces aan de voorkant efficiënter maken. Denk daarbij aan een slim CRM systeem zoals Elements en de digitale aanlevering van klantdata, bijvoorbeeld via uwkluis.nl.

Laat systemen voor je werken

Net als de witte jassen van wc-eend adviseer ik uiteraard PortefeuilleSignalen als bron voor actief klantbeheer. What’s in a name, tenslotte? Alleen kunnen we het spreekwoordelijke paard wel naar de bron brengen, daaruit drinken moet-ie zelf! Dagelijks signaleren we honderden kansen op basis van miljoenen berekeningen trouwens. Pik ze op, pak de telefoon, stuur een (kant-en-klare) mail. Of een brief, als je nog meer wilt opvallen. Voor één klant in de week heb je altijd tijd. En dat smaakt vast snel naar meer.

Er staan campagnes klaar en sinds kort ook onze nieuwe klant-kantoor ‘tinder’-service. Zie je niks in data, dan kijk je verkeerd. Echt. En zijn ze mogelijk achterhaald? Verzamel dan actuele data via Actiefbeheerscans. Zo geef je de klant aandacht en verzilver je kansen. Onlangs haalde een hypotheekadviseur zijn licentie schadeverzekeringen--één mailshot naar bestaande relaties en hij was ook hiermee in business (netto conversie 4,7%).

Voor altijd verbonden

uwkluis.nl is nog veelzijdiger. Hiermee kun je de laatste mutaties door je klant direct overnemen in zijn digitale dossier. Dit data- en communicatieplatform maakt de cirkel rond, want houdt je portefeuille altijd actueel voor nieuwe spot-on signalen. Dus ga je laven aan de bron, of vraag een demo of opfriscursus aan. Dat kost je niets en werkt heel stimulerend. Doe het nú, dat scheelt weer een voornemen voor 2022.

MANIFEST ACTIEF KLANTBEHEER

Financieel professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van actief klantbeheer. Dat is het doel van een aantal marktpartijen die op 1 juli het manifest Actief Klantbeheer hebben ondertekend. Streven is dat in 2025 actief klantbeheer een logisch onderdeel is van de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Dat is goed voor de adviseur, maar bovenal voor de klant. Die marktpartijen zijn: ABN Amro, Adfiz, Dukers & Baelemans, FlexFront, Helder Beheerd, Nationale Hypotheekbond, Obvion, Vereniging Eigen Huis en VVP.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Jeroen Oversteegen brengt een ode aan de adviseur

Jeroen Oversteegen brengt een ode aan de adviseur

"Aan de start van weer een nieuw jaar breek ik graag een lans voor het onafhankelijk intermediair. Energiek en volhardend zetten deze mannen en vrouwen zich in voor...

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

Onderzoek Nationale Hypotheekbond: ING beste geldverstrekker

ING is door financieel adviseurs uitgeroepen tot de beste Nederlandse geldverstrekker van 2021, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nationale Hypotheekbond...

André Feijs over Actief Klantbeheer: Begin gewoon

André Feijs over Actief Klantbeheer: Begin gewoon

(Adviseur André Feijs over Actief Klantbeheer in VVP 6)  “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit,...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Door uw stem uit te brengen maakt u duidelijk welke aspecten van hypotheken voor u en uw klant belangrijk zijn. We gebruiken uw input om met geldverstrekkers in...

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Van 107.191 onderzochte dossiers levert oversluiten voor één op de vier een netto besparing op. In bijna 40 procent van de gevallen realiseert de consument...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...