Serie Actief Klantbeheer, deel 4: klant gaat gewoon naar een andere adviseur

Actief Klantbeheer, ondertekening Manifest

"Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur", aldus Michel Ligtlee, beleidsadviseur Vereniging Eigen Huis in deel 4 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"In deze tijd staan starters en doorstomers niet meer in lange rijen voor de deur voor hypotheekadvies. De HDN-cijfers laten al enige tijd zien dat oversluiters en verbouwers de markt domineren en het aantal woningtransacties afneemt. Door de huidige krapte op de woningmarkt is het maar de vraag of deze trend op korte termijn omslaat. Maar hoe zorg je er voor dat huiseigenaren, waar jij de eerste hypotheek voor hebt geregeld, ook later weer terug komen voor het oversluiten van de hypotheek of het afsluiten van een aanvullende hypotheek? En hoe vermijd je dat de klant denkt: 'wie was mijn adviseur ook al weer? En waarom zou ik contact opnemen met mijn adviseur want ik heb na het afsluiten van de hypotheek nooit meer iets van hem of haar gehoord?' Als je geen band opbouwt met jouw klant gaat hij gewoon op zoek naar een nieuwe adviseur."

"Bij Vereniging Eigen Huis vragen wij regelmatig hoe onze leden over bepaalde onderwerpen denken. Enige tijd geleden vroegen wij aan 1.100 huiseigenaren of zij tijdens de looptijd van hun hypotheek nog contact hebben gehad met hun adviseur. De uitkomsten stemden tot weinig vrolijkheid. Slechts iets meer dan de helft van de huiseigenaren heeft na het afsluiten van de hypotheek nog wel eens contact met zijn hypotheekadviseur. En als er contact is, gebeurt dat in bijna 80 procent van de gevallen pas als de klant zelf contact opneemt en om advies vraagt. Een deel van jouw klanten mist daardoor kansen om hun maandlasten te verlagen of de hypotheek te verbeteren of gaat gewoon naar een andere adviseur."

Vereniging Eigen Huis wil dat hypotheekadviseurs hun klanten veel actiever informeren en adviseren over voor hen relevante veranderingen. "Nog te veel adviseurs zijn uitsluitend gericht op het moment van afsluiten en niet op de vele jaren daarna. Vrijwel iedere huiseigenaar krijgt dan te maken met veranderingen in de persoonlijke situatie en met nieuwe omstandigheden, zoals rentewijzigingen of dalende verzekeringspremies. Daarom is Vereniging Eigen Huis blij met het initiatief actief klantbeheer. Nazorg moet een standaard onderdeel van de dienstverlening van een adviseur worden. Zorg er bij het afsluiten van de hypotheek al voor dat de klant weet wat jij voor hem gaat doen tijdens de looptijd van de hypotheek en neem periodiek contact op met de klant om te vragen of er wijzigingen in de persoonlijke/financiële situatie zijn. Zo zorg je er ook voor dat de klant weer terugkomt als hij een vraag heeft of zijn hypotheek wil aanpassen."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Woonlasten in ruim kwart gemeenten boven 1.000 euro

Woonlasten in ruim kwart gemeenten boven 1.000 euro

In 94 gemeenten zijn inwoners dit jaar meer dan 1.000 euro kwijt aan gemeentelijke woonlasten, tegenover 54 gemeenten in 2023. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...