Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Actief Klantbeheer groepsfoto 2021

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette tijden te kunnen rennen als er plotseling gevaar dreigde. Luiheid zit ons dus in de genen. Veranderen kost energie en gaat in principe tegen onze natuur in. We veranderen alleen als dit echt nodig is",  aldus Mark Dukers, Business Consultant bij Dukers & Baelemans, in deel 5 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

'Hoe komt hij hier nu bij en wat heeft dit nu met ons vak te maken?', hoor ik je denken. Men vroeg mij om een stuk te schrijven over actief klantbeheer. Na verschillende gesprekken te hebben gevoerd over dit thema heb ik het idee dat actief klantbeheer al een paar jaar in de markt zweeft, dat veel influencers in de sector aangeven dat je het als intermediair zou moeten omarmen, maar dat dat nog relatief weinig gebeurt.

Zeker als we kijken naar de hypotheekmarkt dan is deze nu nog vooral transactiegedreven. Even kort door de bocht: je sluit een hypotheek voor je klant en voor deze eenmalige transactie ontvang je een vergoeding, klaar. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Waarom zou je als hypotheekadviseur nu gaan veranderen? De markt is goed, je kunt het werk nu al bijna niet aan en je komt tijd te kort. En dan zou ik je moeten gaan vertellen dat je nu met actief klantbeheer aan de slag moet gaan? Juist dit bracht me op de gedachte van de luiheid van de mens, want waarom zou je als adviseur veranderen, nu de zaken zo goed gaan en er geen acuut gevaar dreigt? 

Nu leven we gelukkig al lang niet meer in prehistorische tijden. We kunnen de toekomst – hoe ongewis ook – beter voorspellen als toen. Als we naar die toekomst kijken, is het goed te beseffen dat deze succesvolle tijden snel kunnen omslaan. De huizenmarkt is aan het opdrogen en de rente maakt soms al wat voorzichtige stapjes omhoog.

Daarom zou ik je willen uitnodigen om als adviseur eens tegen je menselijke natuur in te gaan. Om alvast na te gaan denken over andere verdienmodellen en hier alvast wat kleine stappen in te zetten. Radicaal omgooien hoeft nog niet. In termen van management goeroe Steven Covey: besteed tijd aan ‘belangrijk, maar niet urgent’. Ga alvast eens na hoe actief klantbeheer voor jou zo kunnen werken. Denk daarbij aan vragen als: 'wat ga ik precies voor de klant doen en wat niet, wat vraag ik ervoor en hoe zorg ik ervoor dat het werkbaar is?'

Het voordeel van nu is dat we meer inzicht hebben dan ooit te voren. Dit vraagt van ons om soms tegen onze natuur in de gaan. Door nu alvast aandacht te besteden aan de toekomst hoef jij straks als het tegenzit niet plotseling halsoverkop een andere kant op te rennen. Veel succes.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Woonlasten in ruim kwart gemeenten boven 1.000 euro

Woonlasten in ruim kwart gemeenten boven 1.000 euro

In 94 gemeenten zijn inwoners dit jaar meer dan 1.000 euro kwijt aan gemeentelijke woonlasten, tegenover 54 gemeenten in 2023. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...