Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Actief Klantbeheer groepsfoto 2021

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette tijden te kunnen rennen als er plotseling gevaar dreigde. Luiheid zit ons dus in de genen. Veranderen kost energie en gaat in principe tegen onze natuur in. We veranderen alleen als dit echt nodig is",  aldus Mark Dukers, Business Consultant bij Dukers & Baelemans, in deel 5 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

'Hoe komt hij hier nu bij en wat heeft dit nu met ons vak te maken?', hoor ik je denken. Men vroeg mij om een stuk te schrijven over actief klantbeheer. Na verschillende gesprekken te hebben gevoerd over dit thema heb ik het idee dat actief klantbeheer al een paar jaar in de markt zweeft, dat veel influencers in de sector aangeven dat je het als intermediair zou moeten omarmen, maar dat dat nog relatief weinig gebeurt.

Zeker als we kijken naar de hypotheekmarkt dan is deze nu nog vooral transactiegedreven. Even kort door de bocht: je sluit een hypotheek voor je klant en voor deze eenmalige transactie ontvang je een vergoeding, klaar. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Waarom zou je als hypotheekadviseur nu gaan veranderen? De markt is goed, je kunt het werk nu al bijna niet aan en je komt tijd te kort. En dan zou ik je moeten gaan vertellen dat je nu met actief klantbeheer aan de slag moet gaan? Juist dit bracht me op de gedachte van de luiheid van de mens, want waarom zou je als adviseur veranderen, nu de zaken zo goed gaan en er geen acuut gevaar dreigt? 

Nu leven we gelukkig al lang niet meer in prehistorische tijden. We kunnen de toekomst – hoe ongewis ook – beter voorspellen als toen. Als we naar die toekomst kijken, is het goed te beseffen dat deze succesvolle tijden snel kunnen omslaan. De huizenmarkt is aan het opdrogen en de rente maakt soms al wat voorzichtige stapjes omhoog.

Daarom zou ik je willen uitnodigen om als adviseur eens tegen je menselijke natuur in te gaan. Om alvast na te gaan denken over andere verdienmodellen en hier alvast wat kleine stappen in te zetten. Radicaal omgooien hoeft nog niet. In termen van management goeroe Steven Covey: besteed tijd aan ‘belangrijk, maar niet urgent’. Ga alvast eens na hoe actief klantbeheer voor jou zo kunnen werken. Denk daarbij aan vragen als: 'wat ga ik precies voor de klant doen en wat niet, wat vraag ik ervoor en hoe zorg ik ervoor dat het werkbaar is?'

Het voordeel van nu is dat we meer inzicht hebben dan ooit te voren. Dit vraagt van ons om soms tegen onze natuur in de gaan. Door nu alvast aandacht te besteden aan de toekomst hoef jij straks als het tegenzit niet plotseling halsoverkop een andere kant op te rennen. Veel succes.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

De lessen uit de WMO zijn een reden om anders te kijken naar de discussie rondom het afschaffen van het eigen risico in de zorgverzekeringswet, stelt ABN Amro. Andere...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...