Serie Actief Klantbeheer, deel 5: ga eens tegen je natuur in!

Actief Klantbeheer groepsfoto 2021

"Mensen zijn lui. En dat is maar goed ook. Anders waren jij en ik er namelijk niet geweest. Op de prehistorische steppen was energiebesparing nodig om op gezette tijden te kunnen rennen als er plotseling gevaar dreigde. Luiheid zit ons dus in de genen. Veranderen kost energie en gaat in principe tegen onze natuur in. We veranderen alleen als dit echt nodig is",  aldus Mark Dukers, Business Consultant bij Dukers & Baelemans, in deel 5 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

'Hoe komt hij hier nu bij en wat heeft dit nu met ons vak te maken?', hoor ik je denken. Men vroeg mij om een stuk te schrijven over actief klantbeheer. Na verschillende gesprekken te hebben gevoerd over dit thema heb ik het idee dat actief klantbeheer al een paar jaar in de markt zweeft, dat veel influencers in de sector aangeven dat je het als intermediair zou moeten omarmen, maar dat dat nog relatief weinig gebeurt.

Zeker als we kijken naar de hypotheekmarkt dan is deze nu nog vooral transactiegedreven. Even kort door de bocht: je sluit een hypotheek voor je klant en voor deze eenmalige transactie ontvang je een vergoeding, klaar. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Waarom zou je als hypotheekadviseur nu gaan veranderen? De markt is goed, je kunt het werk nu al bijna niet aan en je komt tijd te kort. En dan zou ik je moeten gaan vertellen dat je nu met actief klantbeheer aan de slag moet gaan? Juist dit bracht me op de gedachte van de luiheid van de mens, want waarom zou je als adviseur veranderen, nu de zaken zo goed gaan en er geen acuut gevaar dreigt? 

Nu leven we gelukkig al lang niet meer in prehistorische tijden. We kunnen de toekomst – hoe ongewis ook – beter voorspellen als toen. Als we naar die toekomst kijken, is het goed te beseffen dat deze succesvolle tijden snel kunnen omslaan. De huizenmarkt is aan het opdrogen en de rente maakt soms al wat voorzichtige stapjes omhoog.

Daarom zou ik je willen uitnodigen om als adviseur eens tegen je menselijke natuur in te gaan. Om alvast na te gaan denken over andere verdienmodellen en hier alvast wat kleine stappen in te zetten. Radicaal omgooien hoeft nog niet. In termen van management goeroe Steven Covey: besteed tijd aan ‘belangrijk, maar niet urgent’. Ga alvast eens na hoe actief klantbeheer voor jou zo kunnen werken. Denk daarbij aan vragen als: 'wat ga ik precies voor de klant doen en wat niet, wat vraag ik ervoor en hoe zorg ik ervoor dat het werkbaar is?'

Het voordeel van nu is dat we meer inzicht hebben dan ooit te voren. Dit vraagt van ons om soms tegen onze natuur in de gaan. Door nu alvast aandacht te besteden aan de toekomst hoef jij straks als het tegenzit niet plotseling halsoverkop een andere kant op te rennen. Veel succes.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Obvion wint Gouden Spreekbuis 2023

Obvion wint Gouden Spreekbuis 2023

Obvion heeft de Gouden Spreekbuis 2023 gewonnen. De prijs is een initiatief van marktonderzoekbureau Blauw Research en werd uitgereikt op Hypovak. De jury: "Obvion...

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

Tijd om de mouwen op te stropen

Tijd om de mouwen op te stropen

(Veerle van der Ven en Michiel van Vugt in VVP 3, 2023) In 2022 is de Stichting Actief Klantbeheer opgericht. Een branche initiatief met als uitgangspunt om klantbeheer...

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

De toekomst is nu

De toekomst is nu

(Jeroen Oversteegen, Nationale Hypotheekbond, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de steeds veranderende wereld van de hypotheek-en verzekeringsbranche...

Obvion wint AM Diversity Award

Obvion wint AM Diversity Award

Obvion heeft de AM Diversity Award gewonnen. De award - een initiatief van AM - werd voor de eerste keer uitgereikt tijdens AM-Insights Diversity bij AON. De genomineerden...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

De pilot ‘Duurhuur’, van NHG, Aegon, BLG Wonen, Florius, ING en Vereniging Eigen Huis is geen succes geworden en is beëindigd. Er was onvoldoende...

Vijfde Obvion RUN trok meer dan duizend deelnemers

Vijfde Obvion RUN trok meer dan duizend deelnemers

Peter Dijks, Chief Commercial Officer bij Obvion, gaf het startschot voor de vijf en tien kilometer en de halve marathon van vijfde Obvion RUN in Heerlen. Het hardloopevenement...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...